Page 10 - revista ZIUA CARGO
P. 10

   Miron Sporea, vicepreședinte APTE2002/COTAR:
„Niciun transportator nu-și va permite să plătească taxele impuse prin PNRR. (...) Îi cerem ministrului Proiectelor Europene, Marcel Boloș, să renegocieze de urgență această componentă din PNRR, ca să nu îngroape România.
Dacă ni se va spune că nu se mai poate, așa cum s-a întâmplat deja în cazul pensiilor speciale, nu mai avem altă alternativă decât să blocăm toate drumurile, până când se va găsi o rezolvare. (...) Unii încă nu își pot imagina ce înseamnă să nu mai existe lanțuri de aprovizionare. (...) Nu este vorba doar despre noi, transportatorii, ci de toată România”.
 Veniturile ar urma să fie utilizate pentru a sprijini întreținerea drumurilor și pentru noi investiții în transportul sustenabil.
Roviniete de 6 ori mai
scumpe, prin PNRR
Șoferii de TIR ar putea plăti de șase ori mai mult pentru roviniete, din anul 2026, după ce modul de calcul al acestora va fi modificat, în concordanță cu reforma asumată, în PNRR, de autoritățile din România, pe principiul „poluatorul plătește”.
Dar și vehiculele de transport pasageri și van-urile vor fi ta- xate mai mult, chiar dacă sunt Euro 6. Noile tarife, propuse de Minis- terul Transporturilor pe baza unui stu- diu de impact, realizat de o companie de consultanță agreată de Comisia Eu- ropeană, se află încă în analiză. Ur- mează ca un proiect de lege în acest sens, alături de altul privind taxarea electronică, să fie aprobate de Parla- ment, după ce vor trece prin Guvern, pentru a putea fi accesate fondurile eu- ropene din tranșa a treia. La baza pa- chetului legislativ stau Directiva UE 2019/520 – referitoare la SETRE (Ser- viciul European de Taxare Rutieră Elec- tronică) și Directiva UE 2022/362 pri- vind taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri.
Jalon în PNRR
Decarbonizarea transportului rutier este prevăzută în Jalonul nr. 59 din PNRR, cu termen-limită 30 iunie 2023 de intrare în vigoare a noii legislații, pentru punerea în aplicare a unui alt sistem de taxare, bazat pe distanța par- cursă de vehiculele grele de marfă (ca- mioane) și a unor taxe mai mari de pro- prietate, în funcție de norma de poluare, inclusiv pentru autovehiculele de pasa- geri (autoturisme/autobuze/ autocare). Operaționalizarea deplină a noului sistem de taxare are termen 30 iunie 2026. În caz contrar, România va pierde banii din PNRR.
Pentru un camion, 7.050 de euro în 2026 și 16.275 de euro
în 2035
Concret, în cazul vehiculelor de transport marfă, rovinieta se va achita nu numai în funcție de perioada cât circulă acestea pe rețeaua de drumuri din România, ci și de norma de po- luare. Singura „concesie” va fi că, pe drumurile naționale, se va plăti cu 50% mai puțin față de tariful pentru auto-
străzi. Potrivit scenariului din studiul de impact, prezentat de Ministerul Transporturilor la o întâlnire cu repre- zentanții confederațiilor patronale din domeniul transportului rutier, de la taxa de 1.210 euro/camion/an, în 2023, transportatorii ar urma să achite 7.050 de euro/camion pentru 100.000 de kilometri parcurși anual, începând din 2026, iar, în 2035, vor plăti 16.275 de
euro/camion/an, pentru aceeași dis- tanță parcursă.
Majorare
și în cazul Euro 6
Rovinietele pentru autoturisme, autobuze și vehicule comerciale ușoa- re (dube) vor fi calculate și ele pe baza clasei de poluare, nu în funcție de du-
     10 .................................................................................................................................................. martie 2023
ACTUALITATE















































































   8   9   10   11   12