AHK: Republica Moldova, zonă de interes pentru companiile germane

Extinderea afacerilor către Republica Moldova este un obiectiv pe termen mediu și lung pentru multe companii germane prezente deja în România, care văd potențial de dezvoltare în țara vecină.

Reprezentanți ai 20 de companii germane s-au întâlnit la sediul Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane (AHK România) cu o delegație de oficiali guvernamentali din Republica Moldova, condusă de premierul Dorin Recean, pentru a discuta aspecte ale unei colaborări extinse. Unele firme germane au deja afaceri pe care ar dori să le extindă în Moldova, altele sunt interesate să intre pe această piață. 

Precizările transmise ZIUA CARGO:

Au participat companii germane din domeniile: cercetare-dezvoltare, educație, farma și agricultură, consultanță și inginerie, automotive, ambalaje și reciclare, construcții, alimentație, servicii de salubrizare și reciclare, gaz, energie, echipamente medicale, turism. 

Din delegația Republicii Moldova au făcut parte vicepremierul și ministru al Economiei, Dezvoltării și Digitalizării, Dumitru Alaiba, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija, ministrul Apărării, Anatolie Nosatîi, secretarul general al Guvernului, Artur Mija, ambasadorul Republicii Moldova în România, Victor Chirilă, alături de alți secretari de stat și consilieri guvernamentali. 

Directorul general al AHK România, Sebastian Metz, a anunțat cu această ocazie organizarea în vara acestui an a unei vizite la Chișinău a reprezentanților companiilor germane interesate: „AHK România colaborează de mai mulți ani cu mediul de afaceri și cu administrația din Moldova, dar din 2020 are un mandat oficial de a consolida comerțul trilateral dintre Germania, România și Republica Moldova. Avantajul nostru constă în faptul că avem o comunitate de afaceri puternică româno-germană alcătuită din 600 de companii membre , pe care dorim să o punem în valoare prin integrarea Republicii Moldova în activitățile noastre. Prin întâlnirea de azi putem spune că am făcut încă un pas pentru întărirea parteneriatului cu Republica Moldova”l. 

La rândul său prim-ministrul moldovean s-a declarat un susținător al mediului de afaceri, pentru că acesta aduce prosperitate. El a dat asigurări că provocările legate de securitatea Republicii Moldova în contextul complicat al agresiunii rusești în regiune pot fi controlate și că guvernul său se concentrează pe chestiuni economice. „Suntem conștienți că suntem afectați de războiul din Ucraina și noi credem că ucrainienii ne protejează pe noi, Europa și întreg sistemul democratic de valori care ne permite să fim liberi, să investim și să producem prosperitate, dar provocările legate de securitate sunt sub control”, a explicat el.

Prim-ministrul Dorin Recean a menționat câteva facilități de care oamenii de afaceri beneficiază dacă investesc în Republica Moldova. Printre acestea un acord comercial aprofundat cu Uniunea Europeană prin care tarifele firmelor europene ce exportă în Moldova sunt reduse, iar procedurile vamale, eficientizate. Alte măsuri de sprijin al mediului de afaceri, în curs de implementare, sunt integrarea piețelor de capital din Moldova cu cele din România, fapt ce va permite companiilor din Moldova să acceseze finanțări și din România, unde piețele de capital au instrumente mai sofisticate de finanțare. În ceea ce privește pregătirea forței de muncă, guvernul de la Chișinău va pune accent pe formarea de ingineri, IT-ști și alți specialiști de care are nevoie industria, precum și pe educația profesională duală, după modelul german.  

Restructurare instituțiilor publice pentru a le pregăti pentru o viitoare aderare la UE, digitalizare acestora împreună cu aceea a sectorului de business, în colaborare cu autoritățile de la București, acordarea de subvenții IMM-urilor pentru activități de cercetare aplicată în industrie, fapt care le va permite să aplice la programul de finanțare pentru cercetare și inovare Horizon Europe, sunt alte câteva măsuri avute în vedere de guvernul de la Chișinău.  

De asemenea, Moldova are o ambițioasă agendă în ceea ce privește infrastructura energetică și de transport rutier și feroviar, în speranța că va putea participa în viitor la reconstrucția Ucrainei. 

Companiile germane prezente la întâlnirea organizată de AHK România au apreciat potențialul de dezvoltare al Republicii Moldova și au prezentat premierului așteptările și nevoile lor pentru ca business-ul să poată crește. Au fost menționate îngrijorări legate de securitate și dorința ca oficialii moldoveni să comunice explicit și direct cu mediul de afaceri despre cum poate asigura securitatea oamenilor și a afacerilor în contextul conflictului din regiune. Alte necesități ale companiilor sunt legate de procedurile vamale, de timpul lung de așteptare la frontiere, de diverse sisteme de taxare. 

În Republica Moldova sunt în prezent 140 de companii cu capital german, iar volumul schimburilor comerciale a crescut, în 2022, cu 16,5% față de anul anterior, ajungând la 830 milioane de euro. 

Secretarul general adjunct al NATO invită companiile germane să facă parteneriate cu actorii economici locali

Secretarul general adjunct al NATO Mircea Geoană, care prezidează totodată și comitetului pentru Inovare al acestei instituții, a încurajat reprezentanții mediului de afaceri româno-german să inițieze parteneriate și ecosisteme de afaceri cu companii românești, în condițiile în care războiul din Ucraina va continua, iar Estul Europei devine tot mai interesant pentru  firmele din Vest. Conversația cu directorii companiilor cu capital german din România a avut loc în cadrul unui eveniment organizat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România).

Germania, inclusiv la nivelul elitei politice, începe să înțeleagă faptul că Rusia nu va mai fi „parte a jocului” pentru o perioadă relativ lungă de timp, iar mentalitatea se schimbă: „mai puțină Rusia și mai multă Ucraina”, a explicat Mircea Geoană, indicând și că centrul de greutate al Europei se mută către est. În același timp, a arătat că NATO nu are momentan indicații privind o posibilă schimbare a calculelor lui Putin, care continuă să își maximizeze încă intențiile cu privire la Ucraina. Deși Rusia este slăbită în urma acestui război și nu are interes să intre într-un conflict deschis cu NATO, organizația rămâne totuși vigilentă, pentru că riscul de escaladare a conflictului, prin accident sau calcule greșite, există, consideră secretarul adjunct al NATO.

În acest context, Mircea Geoană vede deschise multe oportunități de dezvoltare pentru România, Moldova și pentru firmele germane, în urma unui transfer de tehnologie, coproducția anumitor bunuri, reconstrucția Ucrainei. „Este o diviziune artificială între capitalul străin și cel autohton. Dorim să încurajăm intrarea capitalului străin, investițiile, aducerea de tehnologie alături de capitalul local, să încurajăm companiile străine să prefere business-ul local pentru cooperare, astfel încât să creăm un ecosistem de companii mici, care în final pot face profit împreună”, a spus el. 

Președintele AHK România, Andreas Lier, a spus la rândul său că firmele germane sunt conștiente de oportunitățile pe care România le are în acest moment, dar și de responsabilitățile acesteia pentru viitor. „Cu rezervele sale de 200 de miliarde de metri cubi de gaz offshore confirmate, cu capacitatea sa de a produce energie eoliană on-shore și off-shore, cu posibilități semnificative în ce privește energia solară, România poate juca un rol important în tranziția energetică. Parteneriatul dintre Germania și România se poate dezvolta și mai mult în această direcție”, a afirmat Lier. El crede că România trebuie să convingă companiile germane să investească aici și a menționat că, în context, „cartea energiei trebuie jucată pentru a susține și a securiza competitivitatea europeană în ansamblul ei”.

La rândul său, directorul general al AHK România, Sebastian Metz, este de părere că „suntem toți în aceeași barcă”- România, Germania și Republica Moldova. „Comunitatea noastră de business este cea mai mare din România, ceea ce are un impact semnificativ asupra afacerilor românești și germane de aici. Vedem multe oportunități în reconstrucția Ucrainei, dar și în integrarea Republicii Moldova. Ne dorim o poziție puternică a României, pentru că afacerile noastre se derulează aici, ne dorim o Românie puternică, într-o situație win/win pentru ambele țări”, a spus el. 

La întâlnire au participat ambasadorul Germaniei în România și companii germane cu activități în domeniile de cercetare-dezvoltare, automotive, consultanță, comerț, dezvoltare de software, medicină, echipamente auto, fabricare de produse din metal, inginerie civilă. 

Despre AHK România

AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane. Înființată în 2002 în România, AHK numără peste 580 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este totodată partener al firmelor românești interesate de piața germană. De la 1 ianuarie 2020, în cadrul AHK România funcționează și Centrul de competență pentru Republica Moldova, care contribuie la consolidarea relațiilor trilaterale dintre companii din România, Republica Moldova și Germania.

Laitmotivul anului 2023 pentru AHK România: Strengthening Partnerships – Turn Challenges into Opportunities

Parteneriatele puternice reprezintă fundamentul pentru a face față provocărilor actuale și viitoare. Gândirea și acțiunile îndreptate către formarea de parteneriate între companii, mediul politic, societate și educație sunt mai importante ca niciodată. În acest context, am ales pentru acest an ca laitmotiv „Strengthening Partnerships”. Obiectivul nostru este de a duce relațiile economice dintre Germania și România la un nou nivel. În cadrul parteneriatelor, însoțim transformarea în modele de afaceri durabile și sprijinim în mod activ investițiile în educație, sănătate, știință și noi tehnologii. Pentru a atinge aceste obiective ambițioase, trebuie să colaborăm mai strâns ca niciodată și să gândim în aceeași direcție. În cadrul unor Strengthened Partnerships transformăm Challenges into Opportunities

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.