APTE 2002 cere Guvernului să rezolve problemele de la frontiere

Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002) solicită sprijinul Guvernul României și al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Externe să facă demersuri de urgență în sensul rezolvării problemelor apărute la punctele de frontieră ale României și care afectează și întârzie transportul rutier de mărfuri.

Precizările transmise ZIUA CARGO, în urma scrisorilor deschise adresate MAI, MTI și MAE, de către APTE 2002:

Problemele pretextate la granița de Vest de introducerea unei noi aplicații de către partea maghiară, în săptămâna 6-10 decembrie, au intensificat dincolo de orice limită rezonabilă durata de așteptare la punctele de frontieră a camioanelor, în special în punctele de trecere spre Ungaria dar și în Giurgiu-Ruse, spre Bulgaria.

Vă indicăm, spre exemplu, situația din 9 decembrie 2021, de la punctele de frontieră Petea, Vârșand, Borș, Borș II și Giurgiu, unde, potrivit raportărilor Poliției de Frontieră, se înregistrează durate de așteptare pentru transportul de mărfuri de până la 4 ore. În realitate timpul mediu de așteptare este aproape dublu, șirul de camioane care așteaptă trecerea frontierei fiind în unele puncte de frontieră de până la 14 km. Întârzierile sunt cauzate exclusiv de partea maghiară.

Vă rugăm astfel să interveniți, folosind pârghiile pe care le aveți la dispoziție în sensul diminuării întârzierilor cauzate de partea maghiară și de partea bulgară, în special în acest moment în care transportul rutier de mărfuri se dovedește încă o dată a fi critic pentru menținerea lanțurilor de aprovizionare și pentru diminuarea consecințele negative asupra economiei românești, afectată de criză. Suntem profund îngrijorați că astfel de situații s-ar putea intensifica în perioada următoare și vă rugăm se sprijiniți sectorul transportului rutier românesc, pentru a le preveni.

Cunoașteți că întreruperile lanțurilor de aprovizionare afectează deja întreaga economie a Europei, iar astfel de impedimente, precum cele semnalate de noi, nu fac decât să intensifice întreruperile în lanțurile de aprovizionare și mai mult, provoacă întârzieri pentru transportatorii români (un sector extrem de competitiv și eficient la nivel european). De impedimentele nenecesare apărute în această perioadă ar putea beneficia operatori din transport concurenți, din alte state.

Transportatorii au fost și sunt considerați lucrători esențiali în ceea ce privește asigurarea lanțurilor de aprovizionare, în România sectorul transporturilor rutiere creând peste 300.000 de locuri de muncă. Prin urmare, ceea ce vă semnalăm, nu este o problemă exclusivă a transportatorilor, ci a economiei naționale.

Folosirea pârghiilor pe care Ministerul Afacerilor Externe le are la dispoziție pentru reducerea timpului de așteptare în punctele de frontieră în special spre Ungaria și Bulgaria ar însemna încă o dată, o recunoaștere a rolului critic pe care transportatorii români îl au pentru menținerea excedentului semnificativ în balanța serviciilor, în beneficiul economiei naționale.

Considerăm că acest rol critic pe care companiile de transport românești îl au trebuie recunoscut și sprijinit la nivelul tuturor autorităților din România și al economiilor partenere, inclusiv de către instituțiile de control de la frontierele României.

Astfel de întârzieri precum cele semnalate nu sunt generate de factori obiectivi și sunt nenecesare. Ele nu fac decât să pună presiune suplimentară pe sectorul transporturilor rutiere din România. Sectorul este deja afectat de restricțiile COVID, de necesitatea adaptării rapide la creșterea cererii generate de întreruperea lanțurilor de aprovizionare, deficitul de conducători de camioane la nivel global, creșterile dramatice de prețuri la carburanți. Toate aceste elemente nu fac decât să creeze o ,,furtună perfectă’’ pentru sectorul transporturilor, chiar înainte de sezonul sărbătorilor, și să continue și în 2022.

De aceea considerăm că intervenția promptă a autoritatilor este necesară, pentru a preveni și limita situații similare care pot apărea și în viitorul apropiat, în momente critice.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.