Bani europeni pentru 10 proiecte de infrastructură

Reprezentanţa Comisiei Europene în România a anunţat, în 16 iulie, că va aloca aproape 118 milioane de euro în cadrul a 10 proiecte de infrastructură feroviară și rutieră din țara noastră, în cadrul celor aproximativ 2,2 miliarde de euro ce vor fi investiți în 140 de proiecte-cheie de transport din toate statele membre.

În primul rând, va fi finanțată cu 48,4 milioane de euro modernizarea liniei de cale ferată Gara de Nord Bucureşti-Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” Otopeni, investiție ce va încuraja mai mulţi cetăţeni să călătorească către aeroport cu trenul.

Alte patru proiecte vor primi bani europeni pentru realizarea studiilor de fezabilitate aferente modernizării liniei de cale ferată Coşlariu-Cluj-Napoca (9,4 milioane de euro), Bucureşti-Craiova (17,4 milioane de euro), Apahida-Suceava (26,7 milioane de euro), precum și proiectului privind modernizarea liniilor şi instalaţiilor de cale ferată de la Complexul Feroviar Bucureşti Nord (4,3 milioane de euro), prin implementarea unui sistem ce asigură interoperabilitate. În cadrul tuturor acestor proiecte, partenerii vor analiza starea curentă a infrastructurii feroviare, pentru a identifica deficienţele acesteia. Studiile de fezabilitate vor fi realizate pentru a pregăti calea ferată în scopul următoarelor etape ale proiectului.

„Contribuţia UE în cuantum de 2,2 miliarde de euro la această infrastructură de transport esenţială va contribui la impulsionarea redresării; ne aşteptăm ca această contribuţie să genereze investiţii în valoare de 5 miliarde de euro. Investim în diferite tipuri de proiecte, cum ar fi transportul pe căi navigabile interioare, conexiunile multimodale, combustibilii alternativi sau infrastructura feroviară de mari dimensiuni. Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) este unul dintre instrumentele noastre esenţiale pentru crearea unui sistem de transport rezilient şi rezistent la crize, care este vital în prezent, dar şi pe termen lung”, a declarat comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean.

55 de proiecte TEN-T

În total, UE va sprijini 55 de proiecte de infrastructură feroviară care vizează reţeaua centrală transeuropeană de transport (TEN-T) cu un cuantum total de 1,6 miliarde de euro. Printre aceste proiecte se numără proiectul Rail Baltica, care integrează statele baltice în reţeaua feroviară europeană, precum şi tronsonul transfrontalier al liniei de cale ferată dintre Dresda (Germania) şi Praga (Cehia).

UE va sprijini, de asemenea, trecerea la combustibili mai ecologici pentru transporturi (19 proiecte), cu aproape 142 milioane de euro. O serie de proiecte implică transformarea navelor astfel încât acestea să poată funcţiona cu gaz natural lichefiat (GNL), precum şi instalarea infrastructurii corespunzătoare în porturi.

În ceea ce priveşte transportul rutier, va fi dezvoltată infrastructura pentru combustibili alternativi, prin instalarea a 17.275 de puncte de încărcare în cadrul reţelei rutiere şi prin introducerea a 355 de autobuze noi.

Nouă proiecte vor contribui la dezvoltarea unui sistem feroviar interoperabil în UE şi la operarea continuă a trenurilor pe întregul continent prin intermediul Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS). Modernizarea locomotivelor şi a liniilor de cale ferată cu sistemul european unificat de control şi comandă al trenului va spori siguranţa, va reduce timpul de călătorie şi va optimiza utilizarea liniilor de cale ferată. Cele nouă proiecte vor beneficia de peste 49,8 milioane euro.

După aprobarea de către statele membre ale UE a proiectelor selectate, Comisia va adopta decizii oficiale de finanţare în zilele următoare. Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA) a Comisiei va semna acordurile de grant cu beneficiarii proiectelor până în ianuarie 2021, cel târziu. 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.