Companiile au beneficiat foarte puțin de facilitățile fiscale acordate activităților de cercetare-dezvoltare

Jumătate dintre companiile care derulează activități de cercetare-dezvoltare (C&D), intervievate de AHK România, nu a profitat de facilitățile fiscale prevăzute în Ordinul comun al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare la calculul rezultatului fiscal, intrat în vigoare la 1 ianuarie 2023. Motivul principal îl constituie neclaritatea din lege, privind tipul de activități care se pot încadra în domeniul de C&D.

Sebastian Metz

Precizările AHK transmise ZIUA CARGO:

55% dintre companii spun că nu au aplicat pentru deducerea de 50% din taxa corporativă pentru cheltuieli legate de C&D. 49% dintre ele nu au aplicat nici pentru scutirea acordată impozitului pe venit în cazul salariaților din C&D.

În afara dificultăților legate de interpretarea legislației, companiile s-au confruntat cu o birocrație stufoasă și cu cerințe de raportare financiară excesive. În comparație cu proiectele finanțate din fonduri europene, raportarea financiară care se cere în cazul activităților de C&D este mult mai laborioasă. 

În general, firmele din domeniul C&D nu sunt la curent cu aceste modificări legislative. Majoritatea celor chestionați nu cunoaște sau cunoaște doar parțial aceste facilități fiscale. Companiile care au aplicat pentru obținerea acestor facilități au avut nevoie de mult timp pentru a înțelege și a defini domeniul de C&D sau pentru a determina costurile proiectelor individuale de C&D. Ele au reclamat lipsa informațiilor clare legate de procesul administrativ privind aplicarea deducerilor fiscale, accesul limitat la opinia unor experți, birocrația excesivă, nevoia de a certifica toate proiectele, dificultățile în pregătirea documentelor necesare, precum și preluarea modelului folosit de institutele de cercetare de stat, solicitat pentru pregătirea documentelor legate de activitatea de C&D.

„Ministerul de Finanțe și Guvernul României ar trebui să faciliteze companiilor accesul la această schemă de beneficii fiscale, pentru că în acest moment nu multe le pot folosi. Cu toții ne dorim ca România să devină un hub de cercetare-dezvoltare-inovare în Sud-Estul Europei. Haideți să folosim aceste instrumente disponibile pentru C&D și să încercăm să susținem toate activitățile de C&D pe care le derulează companiile stabilite aici. Ne dorim ca decidenții politici să formuleze un cadru legislativ care să încurajeze parteneriatele public-private și colaborarea între mediul academic și cel de afaceri, esențiale pentru dezvoltarea sectorului de C&D.  AHK România urmărește în continuare subiectul și va organiza o serie de evenimente pe această temă”, a spus directorul general al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane, Sebastian Metz.

La chestionarul inițiat de AHK România, desfășurat în perioada 20 mai-29 iunie a.c., au răspuns 64 de companii, dintre care 21 companii mari, 26 medii, iar restul companii mici.

Despre AHK România

AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane. Înființată în 2002, AHK numără peste 600 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este totodată partener al firmelor românești interesate de piața germană. 

De la 1 ianuarie 2020, în cadrul AHK România funcționează și Centrul de competență pentru Republica Moldova. Dorim astfel să intensificăm relațiile de afaceri între companii din România, Republica Moldova și Germania și să contribuim semnificativ la dezvoltarea economică a Republicii Moldova.

Laitmotivul anului 2023 pentru AHK România: Strengthening Partnerships – Turn Challenges into Opportunities

Parteneriatele puternice reprezintă fundamentul pentru a face față provocărilor actuale și viitoare. Gândirea și acțiunile îndreptate către formarea de parteneriate între companii, mediul politic, societate și educație sunt mai importante ca niciodată. În acest context, am ales pentru acest an ca laitmotiv „Strengthening Partnerships. În cadrul parteneriatelor, însoțim transformarea în modele de afaceri durabile și sprijinim în mod activ investițiile în educație, sănătate, știință și noi tehnologii. Pentru a atinge aceste obiective ambițioase, trebuie să colaborăm mai strâns ca niciodată și să gândim în aceeași direcție. În cadrul unor Strengthened Partnerships transformăm Challenges into Opportunities

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.