COTAR reclamă „pirateria” online: „Cerem verificarea aplicațiilor de taxi și „ride-sharing”

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) reclamă „pirateria online” și solicită verificarea aplicațiilor pentru comenzi de taxi și „ride-sharing”, venind astfel cu o soluție pentru Guvern: „Nu mai creșteți taxe și impozite pentru angajați și IMM-uri, pentru că puteți confisca sume colosale, produse ilegal de aplicațiile neautorizate” de transport alternativ.

Precizările transmise ZIUA CARGO:

La adăpostul Legii transportului alternativ se ascund escrocherii pe care nicio instituție a statului român nu le verifică: aplicații neautorizate pentru comenzi de taxi și „ride-sharing”, ce pot avea și încasări și pot plăti comisioane fără niciun fel de bază legală. Deși COTAR a sesizat Ministerul Comunicațiilor, în legătură cu mai multe aplicații neautorizate, nimeni nu știe în atribuțiile cărei instituții intră aceste afaceri desfășurate în afara cadrului legal.

Transportatorii autorizați din România, în special taximetriștii, au trecut inclusiv peste faptul că mai multe companii au funcționat timp de aproape 5 ani în afara legii, ca apoi să li se dea o lege specială, care dublează, de fapt, Legea taximetriei, însă nu este cazul să mergem către o a treia lege, pentru aplicațiile care nu vor să se supună niciunei legi, sfidând statul român și Legea concurenței.

Aplicațiile care plasează comenzi de taxi fără a fi autorizate conform Legii taximetriei, pentru activitatea de dispecerat, fac oricum concurență firmelor de taxi, dar au apărut deja aplicații care își permit să plaseze comenzi și pentru așa-zisul „ride-sharing” – sintagmă care nu se regăsește nici în Legea trasportului alternativ.

Din luna iulie 2023, una dintre aceste aplicații care plasează comenzi de taxi a început să dea comenzi inclusiv către particulari care nu sunt autorizați nici pentru taximetrie, nici pentru transport alternativ. Aplicația „Go” încasează bani de la clienți și plătește comisioane, emite vouchere de reduceri pentru angajații unor hoteluri, restaurante, terase și baruri din marile orașe, ca și cum ar funcționa legal. Nimeni nu verifică dacă cei care merg să ofere tablete și dispositive POS pentru această aplicație lucrează conform legislației în vigoare.

Sintagmele „ride-sharing” și „mobilitate” sunt folosite pentru a-i determina pe clienți să primească aplicația, folosind-o într-un circuit creat de compania care a lansat această activitate ilegală. Dincolo de sintagme nu este decât o afacere care nu plătește taxe și impozite către statul român, dar nici nu este verificată de organele de control. Reprezentanții instituțiilor statului ne-au răspuns la solicitări doar cu faptul că nu au atribuții de a sta la pândă, pentru a observa mașinile și șoferii care fac transport neautorizat.

Aceste aplicații funcționează în toată țara, deși firmele de taxi nici măcar nu pot încheia contracte de colaborare în mod legal cu ele, pentru că nu pot aduce documentele necesare încheierii contractelor, ele neexistând în bazele de date ale instituțiilor de reglementare a acestor activități. Prin acest tip de aplicație se face piraterie online, distribuind comenzi către mașini care nu sunt înregistrate nici ca taxiuri, nici ca transport alternativ. Nu pot fi verificate nici datele șoferilor, nici ale mașinilor. Oricine face comandă prin această aplicație poate primi o mașină care nu e autorizată de ARR, care eliberează ecusoanele pentru transport alternativ, iar plățile nu se înregistrează nicăieri. 

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR (foto: ZIUA CARGO)

„Această aplicație a început să distribuie comenzi și către mașini particulare, pentru așa-zis „ride-sharing”, fără a se încadra în Legea transportul alternativ, care e în vigoare din 2019. Platformele Uber, Bolt și altele asemenea sunt reglementate de Ministerul Comunicațiilor și trebuie să îndeplinească niște cerințe, conform legii, lege făcută tot in favoarea lor . Aceaste aplicații definesc activitatea drept „ride-sharing”, pentru a arăta că nu se încadrează nici în Legea taximetriei, nici în Legea transportului alternativ. Activitatea este o piraterie ascunsă în spatele scandalului care a existat mai mulți ani, pe tema „ride-sharing”, tocmai pentru că se poate baza pe faptul că mulți clienți nu cunosc legislația. Cei care au lansat aplicațiile nu pot pretinde nici că sunt în curs de avizare, pentru că nu au depus niciun act la la Ministerul Comunicatiilor sau în locatiățile de autorizare, conform Legii taximetriei sau a Legii pentru transport alternativ”, explică Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. 

Toate aceste aplicații neautorizate trebuie să fie anchetate de organele competente, începând cu ANAF și Poliție, pentru banii încasați ilegal. Conform legii, toate încasările obținute din încasări ilegale se confiscă de către statul român. Iată cum se pot obține bani la bugetul statului!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.