Parlamentul României a aprobat, în ciuda unor proteste din partea sectorului logistic, un nou sistem de taxare rutieră denumit TollRO.
Acest sistem este conceput pentru a facilita integrarea României în Serviciul European de Taxare Electronică (EETS) și va fi aplicat vehiculelor cu o masă totală de peste 3,5 tone, începând cu 1 ianuarie 2026.
- Provocări și Soluții
Victor Ion, country manager Eurowag România și Moldova, subliniază că noul sistem, la fel ca alte implementări similare în Europa, va implica un grad ridicat de complexitate, consumând resursele de timp și bani ale companiilor de logistică. Eurowag lucrează intens pentru a asigura o integrare ireproșabilă, oferindu-le clienților săi un mediu fiscal optimizat prin intermediul unității de bord (OBU) Eurowag.
- Estimările Financiare
Ministerul Transporturilor a prezentat estimări pentru costurile aplicabile în 2026, comparativ cu cele din 2023:
– LGV – Euro VI: de la 96 euro, în 2023, la 13.364 euro, în 2026.
– HGV – Clasa C Euro VI: de la 320 euro, în 2023, la 1.815 euro, în 2026.
– HGV – Clasa F Euro VI: de la 1.210 euro, în 2023, la 7.050 euro, în 2026.
Aceste creșteri indică faptul că vigneta pentru camioanele care parcurg 100.000 km/an pe autostradă ar putea deveni de șase ori mai scumpă. Taxele vor fi calculate în funcție de distanța parcursă, timpul de staționare și clasa de emisii poluante, eliminându-se sistemul de taxare pe perioadă.
- Perspective și Adaptări
Companiile de transport percep acest nou sistem ca pe o povară suplimentară într-un context economic deja dificil, marcat de crize paneuropene precum pandemia și criza energetică. În acest sens, Eurowag continuă să dezvolte produse și servicii inovatoare pentru a sprijini companiile de logistică să navigheze prin complexitatea fiscală actuală în Europa, inclusiv în România.
- Sprijin pentru Companiile de Transport
La Eurowag, se manifestă o preocupare constantă pentru sprijinirea companiilor de transport în accesarea și adaptarea la noul sistem TollRO. Victor Ion, Country Manager Eurowag România și Moldova, subliniază că acest sprijin nu se limitează doar la integrarea tehnologică a sistemului de taxare, ci se extinde și la furnizarea de consultanță și asistență în gestionarea costurilor operaționale și îmbunătățirea eficienței logistice. Prin oferirea unui pachet consolidat de servicii personalizate și soluții financiare de top, Eurowag își propune să ajute companiile să facă față provocărilor fiscale și să devină mai competitive pe piață.
- Comparativ cu Alte Țări Europene
România va menține, chiar și cu aceste creșteri, una dintre cele mai reduse taxe de drum din Europa. Conform datelor Uniunii Europene, Polonia și Marea Britanie au cele mai mici taxe rutiere, în timp ce Luxemburg și Danemarca impun cele mai mari taxe pentru vehiculele de mare greutate.
- Concluzii
Având în vedere aceste schimbări, gestionarea costurilor operaționale devine esențială pentru companiile de logistică, indiferent de dimensiunea flotei sau de destinațiile obișnuite. Parteneriatele de încredere și pe termen lung, precum cele oferite de Eurowag, sunt cruciale pentru succesul în această industrie. Eurowag se angajează să furnizeze soluții personalizate și servicii financiare de top, ajutând astfel companiile să facă față noilor provocări și să devină mai competitive. Pe lângă integrarea sistemului TollRO, Eurowag se angajează să sprijine companiile de transport în toate aspectele gestionării eficiente a costurilor și operațiunilor logistice.