Înmatriculările de autovehicule comerciale ușoare noi au crescut

Înmatriculările de autovehicule comerciale uşoare a înregistrat o creştere de 14,2% la 9 luni și de 14,6% în septembrie, față de luna similară din 2022, conform datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

La categoria autoturisme noi, creșterea a fost cu 16%, în primele 9 luni, însă în septembrie a scăzut cu 8,3% comparativ cu septembrie anul trecut.

În piaţa naţională, Top 10 mărci autoturisme + autovehicule comerciale este condus de Dacia (36.080 unităţi), urmată de Renault (11.378 unităţi), Toyota (8.621 unităţi), Volkswagen (8.501 unităţi), Skoda (7.997 unităţi), Ford (7.659 unităţi), Hyundai (6.667 unităţi), Mercedes Benz (6.627 unităţi), Suzuki (3.589 unităţi) şi BMW (3.522 unităţi).

Autoturismele (84% din total) au înregistrat, în septembrie, un volum de 10.396 unităţi, cu 12% mai mic față de luna similară din 2022.

Potrivit APIA, se observă o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+26,6%), Clasa B (+4,6%), Clasa C (+33,4%), Clasa D (-3,5%), Clasa E (+29,6%), Clasa F (+28,1%), SUV (+12,9%), MPV (-87,1%) şi Clasa Sport (+40,5%), raportat la perioada similară din anul anterior.

În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 43,1%, în scădere cu 1,2% faţă de 2022, urmat de Clasa C, cu o cotă de 29,8%, în creştere cu 3,9% şi Clasa B, cu o cotă de 16%, în scădere cu 1,7% faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil, motorizările pe benzină au înregistrat o scădere de 1,7% ajungând, astfel, la o pondere de 63,4%. Autoturismele echipate cu motoare diesel s-au redus cu 0,9% faţă de ponderea din anul 2022 şi deţin o cotă de 13,1% din total.

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns la o cotă de piaţă de 23,6%, care o depăşeşte cu 10,5% pe cea deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice deţin o cotă de 10,7% din piaţă, faţă de anul 2022 când reprezentau 8,2%.

Ca şi în anul 2022, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, autoturismele electrificate au performat, în anul 2023. Achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+30,8%) comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+52,2%) şi a celor plug-in hybrid (+44,2%) din totalul autoturismelor electrificate.

Septembrie 2023

Cota de piaţa a maşinilor electrice a ajuns la 11% din total piaţă, în luna septembrie 2023, şi la 10,7%. Şi cele plug-in au urmat o curbă crescătoare, cumulând şi acestea volume semnificative, cu o creştere de 37,7% faţă de luna similară a anului trecut şi una de 44,2% faţă de primele nouă luni din anul 2022.

Autoturismele full hybrid au prezentat o scădere de 3,3% faţă de luna septembrie 2022 şi o creştere de 8,5% faţă de primele nouă luni ale anului anterior.

Primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost Dacia Spring, cu 5.290 unităţi, şi o creştere de 26,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 1.629 unităţi şi o creştere de 748,4%, Tesla Model 3 cu 765 unităţi, cu o creştere de 31,0%, Renault Megane cu 661 unităţi, în creştere cu 2.260,7% şi Volkswagen e-UP! cu 421 unităţi, în creştere cu 14,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2022.

În ceea ce priveşte autoturismele plug-in, top 5 modele era condus de Ford Kuga, cu 580 unităţi şi o creştere de 101,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Toyota RAV4 cu 246 unităţi şi o creştere de 246,5%, Hyundai Tucson cu 241 unităţi, +42,6%, Renault Captur cu 234 unităţi, +14,7% şi Mercedes Benz GLE cu 233 unităţi şi o creştere de 20,7%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, aveau pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.707 unităţi, în scădere cu 8,9% faţă de 2022, urmată de Toyota C-HR cu 1.335 unităţi şi -14,3% scădere, apoi Toyota Yaris Cross cu 1.206 unităţi, în creştere cu 123,7%.

APIA mai semnalează că, analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4×4), se observă că, după primele nouă luni din anul 2023, acestea deţineau o cotă de piaţă de 23,5%, corespunzătoare unui volum total de 25.683 unităţi, în creştere cu 30,6% faţă de anul 2022, când se înregistrau 19.671 unităţi.

În ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în luna septembrie 2023 au fost realizate de persoane juridice, care acoperă 59% din totalul achiziţiilor de autoturisme.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.