IRU: UE trebuie să elimine bariera de vârstă pentru șoferii de autobuz

Într-o scrisoare adresată Președinției suedeze a Consiliului UE, două organizații importante de transport au cerut revizuirea Directivei UE privind permisul de conducere pentru a reduce vârsta minimă de conducere pentru șoferii profesioniști.

Precizările IRU:

Sectorul transportului rutier din UE se confruntă cu o penurie gravă și fără precedent de șoferi, care este de așteptat să se tripleze, până în 2026, dacă nu se iau măsuri.

Operatorii din sectorul public și comercial sunt foarte conștienți de această problemă. IRU și Operatorii europeni de transport de pasageri (EPTO), reprezentând operatorii de transport de pasageri deținute în proprietate privată, au cerut viitoarei președinții suedeze a Consiliului UE să se asigure că Directiva UE revizuită privind permisul de conducere stabilește vârsta minimă de conducere pentru șoferii profesioniști de autobuz și autocar la 18.

Vârsta minimă pentru șoferii de autobuz și autocar este între 21 și 24 de ani în majoritatea țărilor UE, o barieră uriașă în atragerea de oameni după școală. Vârsta minimă poate varia și într-o țară, în funcție de reglementările locale, scutiri și regulile de licență. De exemplu, poate varia în funcție de distanța rută, de rutele internaționale față de cele interne și de tipul de certificare deținută de șofer.

Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a declarat: „În curând, UE ar putea lipsi aproximativ 100.000 de șoferi de autobuz și autocar. Consecințele unei astfel de lipsuri sunt înspăimântătoare. Ar îngreuna serviciile esențiale de mobilitate și ar pune în pericol ambițiile UE de reducere a emisiilor de CO2, deoarece ar duce la o mobilitate colectivă mai mică.

„Dacă suntem serioși să reducem amprenta de carbon și de mediu a sectorului, trebuie să ajutăm oamenii să renunțe la mașinile de pasageri pentru transportul colectiv. Dar avem nevoie de mai mulți șoferi profesioniști pentru a face acest lucru. Liniile de transport public sunt deja întrerupte din cauza lipsei de șoferi.”

„Folosirea revizuirii în curs a Directivei UE privind permisul de conducere pentru a stabili vârsta minimă pentru toți șoferii profesioniști la 18 ani este o modalitate de a deschide profesia pentru mai mulți tineri”, a adăugat ea.

Pentru a aborda structura penuriei de șoferi, operatorii trebuie să atragă noi șoferi și să reducă vârsta medie a profesiei. Doar 5% dintre șoferii de autobuz și autocar au vârsta de 25 de ani sau mai puțin. Prin eliminarea barierelor de acces pentru tineri și scăderea vârstei minime de conducere, sectorul poate reduce decalajul de la școală la volan și poate întineri profesia. Se preconizează că o astfel de acțiune va dubla ponderea șoferilor sub 25 de ani până în 2030.

Sprijinul financiar din partea guvernelor este, de asemenea, necesar pentru a reduce costurile permiselor și pentru a atrage noi șoferi, inclusiv tineri, femei, șoferi străini calificați și alți profesioniști.

Cererea de șoferi de autobuz și autocar este de așteptat să crească cu 20%, în următorii ani, pe măsură ce vânzările totale de la agențiile de turism, operatorii de turism, serviciile de rezervare și activitățile conexe revin progresiv la nivelurile pre-pandemie.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.