Mogo România: Ce mașini preferă consumatorii din Europa de Est

Mogo România, compania specializată în acordarea de finanțare pentru achiziția de autoturisme second-hand, a realizat un studiu comparativ între 5 țări din spațiul ECE pe portofoliul propriu de finanțări acordate persoanelor fizice, în perioada 2019-2022, privind preferințele europenilor în materie de mașini la mâna a doua. Conform studiului, majoritatea clienților se orientează către mașini cu vârsta între 10 și 15 ani, iar în România este înregistrat cel mai mare procent în acest sens, de 70%, față de celelalte țări, cu procente între 50-65%.

Studiul a analizat preferințele consumatorilor din cinci țări din Europa Centrală și de Est unde  brandul are o prezență locală, respectiv România, Moldova, Letonia, Lituania și Estonia, privind criterii cheie, precum vechimea mașinii, mărcile preferate, tipul de combustibil utilizat și transmisia automobilului. Conform datelor extrase, clienții se orientează către producători germani, BMW, Volkswagen și Audi fiind mărcile cele mai achiziționate.

Dacă în România și în Moldova clasamentul este condus de Volkswagen, cu peste 24%, respectiv 10%, din totalul vânzărilor, clienții din Lituania și Estonia preferă marca BMW, cu procente de peste 14% din totalul vânzărilor. În Lituania, din ce în ce mai mulți clienți se îndreaptă către Audi, care, din 2019, are un procent în creștere, de la 19,20% în 2019, la 24,90% anul acesta.

Precizările transmise ZIUA CARGO:

BMW, Volkswagen și Audi, în topul preferințelor

Când vine vorba despre mărcile de mașini preferate, majoritatea consumatorilor preferă producători germani. BWM, Volkswagen și Audi sunt mărcile cele mai populare, care atrag consumatorii din România, Moldova, Lituania, Letonia și Estonia.

În România și în Moldova, clasamentul este condus de Volkswagen, care, încă din 2019 se menține la un nivel constant, cu peste 24%, respectiv 10%, din totalul vânzărilor de mașini. În Lituania, Volkwsagen este pe locul 4 în topul preferințelor, cu 8,60% din totalul vânzărilor. În această țară, vânzările pentru marca germană au scăzut de la 6% în 2019 la 3,60% în 2022.

Clienții din Lituania și Estonia preferă marca BMW, care se află în fruntea clasamentului, iar în Lituania s-a menținut la un nivel constant, de peste 19% din totalul vânzărilor. Totuși, în Estonia, interesul cumpărătorilor pentru această marcă a început să crească semnificativ începând cu anul acesta, atingând un procent de 14,80% față de 12% anul trecut. În România, Moldova și Lituania, BMW se află pe al doilea loc în topul preferințelor, cu procente între 11,50% și 15.90% din totalul vânzărilor.

Majoritatea clienților din Lituania preferă marca Audi, care, încă din 2019, are un procent în creștere, de la 19,20% în 2019, la 24,90% anul acesta. Pentru restul țărilor, Audi se află pe locul 2 în Letonia și Estonia, cu 17%, respectiv 13,30% din totalul vânzărilor, pe locul 3 în România, cu 10,80%, și pe locul 9 în Moldova, cu 4,4% din vânzări.

Volvo este o altă marcă care se numără în rândul preferințelor consumatorilor din Europa de Este, în țări precum Lituania, Letonia și Estonia, fiind un producător de autoturisme fiabile, cu un grad ridicat de siguranță pentru pasageri.

Românii conduc topul achizițiilor de mașini cu o vechime între 10-15 ani, pe bază de motorină

Ionuț Badiu

„Unul dintre principalele criterii pentru achiziția unui automobil îl reprezintă consumul de combustibil. Cei mai mulți își doresc o mașină care să consume cât mai puțin, de aceea se îndreaptă cel mai adesea către mașinile diesel. În ceea ce privește piața locală, România se află pe locul al doilea în topul vânzărilor de mașini pe bază de motorină, cu 80,5%”, a declarat Ionuț Badiu, director general al Mogo România.

Românii preferă mașinile pe bază de motorină

Piața mobilității verzi câștigă teren la nivel european în contextul strategiei Uniunii Europene pentru combaterea schimbărilor climatice accelerate, dar și a presiunii asupra industriei de combustibili fosili. Analizând primul trimestru al anului 2022, mașinile electrice și-au dublat cota de piață față de aceeași perioadă a anului precedent, conform unui comunicat emis de Asociația Europeană a Producătorilor de Mașini, iar înmatricularea mașinilor diesel a scăzut cu 33% la nivel european (https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-10-0-hybrid-25-1-and-petrol-36-0-market-share-in-q1-2022/)

Deși tendințele arată un interes de consum ascendent privind achiziția de automobile electrice sau hibrid, în ceea ce privește segmentul de mașini second-hand, autoturismele pe bază de motorină și benzină predomină în alegerile consumatorilor din Europa Centrală și de Est.

Cel mai mare procent al vânzărilor de mașini pe bază de motorină s-a înregistrat anul acesta în Lituania, 84.2%. La polul opus, cele mai puține vânzări de mașini pe bază de motorină au fost în Letonia, 43,4%. În această țară, de altfel, s-a înregistrat și cea mai mare creștere în numărul vânzărilor de mașini electrice, de 13%. Pe lângă Letonia se alătură și Lituania și România, cu creșteri relativ mici, de până la 1,90% din totalul vânzărilor, din 2019 până în 2022.

Vârsta medie a mașinilor, între 10 și 15 ani

Deși durata medie de viață a unui autoturism este de aproximativ 11 ani, cei mai mulți români se orientează către mașinile între 10 și 15 ani, cu un procent de 70% din totalul vânzărilor. În România, Moldova și Lituania, majoritatea clienților cumpără mașini cu vârsta de 13 ani, în timp ce în Estonia preferate sunt cele de 12 ani.

Începând cu anul 2021, tot mai mulți clienți și-au achiziționat mașini cu o vechime de 15 ani, datorită fiabilității și costurilor scăzute. În România a fost înregistrată cea mai mare creștere procentuală din totalul vânzărilor de mașini în ultimii ani, de 5%, astfel că de la 8% în 2019, a ajuns la 13%, în 2022.

Mașinile cu transmisie manuală rămân în topul preferințelor

În ceea ce privește transmisia, majoritatea încă preferă autovehiculele manuale. Cu toate acestea, numărul celor care se orientează spre transmisie automată este în creștere. În Letonia, de exemplu, procentele celor care achiziționează autoturisme automate a crescut de la 38.5% în 2019 la 77% în 2022.  În celelalte țări creșterile sunt cuprinse între 4% și 13%, ceea ce înseamnă că oamenii au un interes din ce în ce mai crescut pentru acest tip de transmisie.

Singura țară în care se observă contrariul este Estonia, unde vânzările mașinilor automate au culminat, în 2021, cu un procent de 62,60%, după care au scăzut până la 59,60%.

Mașinile automate, din ce în ce mai populare  

Deși mașinile manuale încă au un procent majoritar în numărul de total de vânzări, în 4 din 5 țări analizate se observă un trend ascendent în procentele vânzărilor de mașini automate. Cea mai mare creștere s-a înregistrat în Letonia, unde procentele au evoluat de la 38.50% în 2019, la 77% în 2022.

În celelalte țări creșterile sunt cuprinse între 4% și 13%, ceea ce indică un interes din ce în ce mai crescut pentru aceste transmisii. Singura țară în care se observă contrariul este Estonia, unde vânzările mașinilor automate au culminat în 2021 cu un procent de 62,60%, scăzând ulterior până la 59,60%.

Despre Mogo România

Mogo România activează din anul 2017, finanțând persoanele fizice și persoanele fizice autorizate pentru achiziția de mașini noi sau second-hand. În perioada sa de activitate, Mogo a finanțat peste 12.000 de clienți.

Despre Eleving Group

Eleving Group este un fintech cu prezență în 14 țări, pe trei continente: Europa, Asia și Africa. Grupul activează în industria serviciilor financiare și este una dintre cele 1.000 de companii cu cea mai rapidă creștere din Europa în 2020 și 2021, conform Financial Times. Compania are în prezent peste 2.600 angajați, peste 350.000 clienți și peste 1 miliard de euro finanțați.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.