Negocieri pentru evitarea grevei generale de la ROMATSA

    La Ministerul Transporturilor vor avea loc, luni, negocieri între liderii Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR), reprezentanții ROMATSA și ministrul Răzvan Cuc, cu o zi înainte de greva generală a controlorilor de trafic aerian.

    Până acum, negocierile au eșuat.

    ATSR a transmis, joi, o notificare prin care a anunţat „hotărârea de a declara greva propriu-zisă la nivelul RA ROMATSA, toate subunităţile, începând cu data de 30 mai 2017, ora 9.00”.

    „Pe timpul grevei, va fi asigurată mai mult de o treime din activitatea normală a ROMATSA”, precizează sindicatul, în notificarea transmisă.

    Ministrul Transporturilor, Alexandru Cuc, a declarat vineri că monitorizează situaţia de la ROMATSA, acuzând însă că presiunea pusă pe minivacanţa de Rusalii este nejustificată.

    Controlorii de trafic s-au aflat în grevă de avertisment în 12 mai, iar liderul sindicatului, Gabriel Tudorache, a precizat atunci că angajații ROMATSA nu protesteză pentru salarii mai mari, ci pentru a atrage atenția asupra faptului că volumul de trafic a crescut constant din anul 2014 și este nevoie de circa 200 de controlori de trafic în plus, iar instituția se află în prag de faliment.

    “Din cauza unui management profund defectuos, din cauza autorităților statului care până astăzi au fost surde, deși am depus nenumărate documente peste tot, ROMATSA, în acest an, practic, nu va avea bani pentru niciun salariu începând cu luna septembrie, poate octombrie. În mod oficial, este pentru prima dată în istoria de 20 de ani a ROMATSEI, când, anul trecut, a încheiat estimat pe minus”, a declarat Gabriel Tudorache.

    “ROMATSA nu așteaptă bani de la bugetul de stat”

    Acum, liderul ATSR a nuanțat: ROMATSA nu așteaptă bani de la bugetul de stat, ci se autofinanțează, prin faptul că orice companie aeriană care traversează spațiul aerian al României, inclusiv cele care aterizează sau decolează, plătesc o sumă de bani stabilită prin acel plan de performanță stabilit, conform normelor europene, cu 5 ani înainte. Practic, banii sunt virați de către fiecare companie aeriană către Eurocontrol – organismul care manageriază tot ceea ce înseamnă traficul aerian în Europa -, iar în funcție de câți kilometri și de ce tonaj a avut aeronava pe deasupra României virează acești bani în conturile ROMATSA”.

    Salariile de la ROMATSA sunt foarte mari – de circa 5.000 de euro – comparativ cu celelalte din România.

    Gabriel Tudorache s-a declarat dezamăgit de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc: “Sunt profund dezamăgit de atitudinea ministrului Transporturilor. Dânsul cunoștea situația încă din ianuarie, dar nu l-a interesat. N-a chemat cu două zile înainte de greva de averisment, i-am mai explicat situația, i-am mai făcut un plan, iar domnia-sa a ieșit și, ca să distragă atenția opiniei publice de la incompetența dânsului, declară că noi, de fapt, deranjăm pasagerii și nu înțelege de ce, pentru că avem salariile pe care le avem. Păi asta este problema noastră? Nu este o problemă ce salarii avem, problema este că dânsul, care este astăzi pe poziția pe care se află, este principalul responsabil al situației”.

    Contractul colectiv de muncă, expirat din august 2016

    Liderul ATSR a amintit că încă din luna august 2016 a expirat contractul colectiv de muncă: “Așa cum am anunțat de zeci de ori, nu avem printre cele 50 de revendicări niciun fel de revendicare salarială. Contractul colectiv de muncă a fost semnat în septembrie 2015 încheiat datorită faptului că am amenințat cu greva. Acesta a expirat pe 30 august 2016, de atunci ne aflăm în negocieri până astăzi și nu am reușit să încheiem un alt contract colectiv de muncă”.

    “Negocieri blocate de interese, de căpușarea ROMATSA”

    “Există mai multe aspecte care au blocat negocierile cu patronatul ROMATSA. sunt aspecte care țin de tot felul de interese, de căpușarea instituției”, a precizat Tudorache.

    “Printre revendicări, noi solicităm eficientizarea ROMATSA; știm legislația europeană, știm că trebuie să reducem costurile, dar asta nu înseamnă că tu nu ai bani să angajezi controlori de trafic, dar menții în continuare sporuri de conducere pentru absolut toți directorii ROMATSA – sporuri uriașe, de 60%. este spor de conducere, iar de condus, uitați unde ne-au condus. Au făcut un plan de management în urmă cu 2-3 ani iar ce se întâmplă astăzi este exclusiv din această cauză. Este un management totat neprofesionist, incompetent în opinia noastră. Nu au avut niciun plan pe termen mediu, pe termen scurt măcar, ca să nu mai vorbim pe termen lung. S-au angajat în anul 2014 față de organismele internaționale să scadă costurile ROMATSA la nivelul anului 2009. Este incredibil așa ceva, cum ai putea să reduci atât? Pentru că o reducere a salariilor nu se poate, potrivit contractului individual de muncă. Și, atunci, nu poți decât printr-o reducere masivă a numărului de personal. Asta în condițiile în care aveau informații de la Eurocontrol că deasupra României vor crește constant zborurile, an de an, cu cel puțin 7%. Deci era evident că volumul de trafic va crește și că este nevoie de mai mulți controlori, pentru că, dacă dirijez astăzi simultan 30 de aeronave, dacă vor veni 60 trebuie să chem alt coleg să dirijeze jumătate dintre ele”, a adăugat liderul ATSR.

    Directorul ROMATSA: “Încă se negociază, se caută o soluție comună”

    Valentin Cimpuieru, directorul general interimar al ROMATSA, admite că instituția “se confundă cu o situație fără precedent”, arătând că “de-a lungul timpului, ROMATSA s-a mai confruntat cu conflicte de muncă, dar niciodată nu s-a aflat în pragul unei greve propriu-zise”.

    El asigură că “suntem angrenați în găsirea de soluții celor mai presante probleme, cum ar fi cea a numărului redus al controlorilor de trafic aerian”. “Din punctul meu de vedere, făcând parte din managementul regiei, apreciez că nu au fost eliminate toate modalitățile de evitare a grevei. conform Legii Dialogului social, ROMATSA trebuie să asigura minim o treime din activitate. sunt aproximativ 36 de revendicări nesoluționate sau soluționate parțial. Asta înseamnă că încă se negociază și, de asemenea, se caută o soluție comună ca și acestea să fie soluționate”, a maideclarat Valentin Cimpuieru.

    Sindicaliștii sunt însă fermi în decizia de a declanșa greva: “Noi considerăm că am făcut tot ceea ce a fost posibil până în acest moment. Începând cu ora 11.00 avem încă o rundă de discuții. Ministerul nu și-a făcut treaba: deși eu astăzi trebuia să am bugetul aprobat cu două – trei luni înainte, conform legilor internaționale, nu îl avem. Nu avem acest buget anula pentru 2018; eu dacă negociez acum, contractul colectiv de muncă are un termen de 12 luni. Are influențe inclusiv pentru lunile ianuarie – iunie 2018. Problemele – pe care le recunoaște și acutalul director – sunt că, deși trebuie făcute angajaări, avem programate concursuri, din cauza erorilor din planul de management nu există bani prevăzuți pentru a-i angaja. Bun, îi angajăm, dar cu ce îi plătim?”, a conchis Gabriel Tudorache.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.