OUG 71/2021: Țintele de achiziţii publice pentru autovehicule nepoluante (document)

Guvernul a aprobat, în şedinţa de marţi, Ordonanţa de Urgenţă (OUG) privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante, în sprijinul unei mobilităţi cu emisii scăzute, informează Ministerul Mediului.

UPDATE: OUG 71/2021 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 646, din 30 iunie. (Vezi document la finalul articolului)

Astfel, începând cu data de 2 august 2021, autorităţile şi entităţile contractante au obligaţia să se asigure că, la fiecare contract de achiziţie pentru vehicule, este respectată o pondere aferentă vehiculelor nepoluante.

Într-o primă fază, până la 31 decembrie 2025, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante este de 18,7%, iar pentru vehicule grele nepoluante este de 6%, în cazul autoutilitarelor, şi de 24% în cazul autobuzelor pentru transport persoane.

În intervalul 1 ianuarie 2026 – 31 decembrie 2030, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante rămâne la 18,7%, însă pentru vehiculele grele creşte la 7% în cazul autoutilitarelor şi la 33% în cel al autobuzelor.

Ministerul Mediului precizează că prevederile se aplică pentru toate tipurile de contracte de achiziţii publice, fie că vorbim despre cumpărare, închiriere sau leasing. De asemenea, OUG este obligatorie inclusiv pentru societăţile cu capital privat care prestează servicii publice (transport public de persoane, transport şcolar, salubritate etc.). 

Actul normativ transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei UE 2019/1161 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, defineşte „vehiculele nepoluante” şi impune ţinte privind achiziţia acestora şi termene clare de implementare tuturor autorităţilor contractante, se arată într-un comunicat transmis miercuri.

„În calitate de stat membru al Uniunii Europene, România şi-a asumat tranziţia către ecomobilitate, iar o componentă esenţială a acestui proces este decarbonizarea sectorului de transport. Şi pentru că legislaţia românească din acest domeniu s-a dovedit ineficientă în a stimula achiziţiile de vehicule nepoluante, în special din fondurile publice, venim cu reglementări noi care impun, în premieră, ţinte clare pentru toate achiziţiile publice de vehicule. Este un pas important care vine în completarea programelor de susţinere a achiziţiilor de vehicule curate, cum este Rabla Plus, sau a programelor de finanţare a infrastructurii de alimentare pentru vehiculele electrice. Prin aprobarea acestei OUG ne îndeplinim obiectivul de transpunere a directivei europene în termenul solicitat de Comisie şi venim în sprijinul cetăţenilor care îşi doresc să trăiască în oraşe fără poluare”, a declarat Barna Tanczos, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Vehiculele nepoluante sunt definite ca fiind vehicule uşoare nepoluante, respectiv orice maşină sau microbuz care îndeplineşte următoarele criterii: până la 31 decembrie 2025 – cantitatea maximă a emisiilor de CO2 la ţeava de evacuare mai mică de 50 g/km, precum şi cu emisiile de poluanţi în condiţii reale de conducere (RDE) mai mici de 80%; de la 1 ianuarie 2026 – numai vehicule cu emisii zero.

De asemenea, categoria vehiculelor grele nepoluante include orice camion sau autobuz care utilizează unul dintre următorii combustibili alternativi: hidrogen, energie electrică, gaze naturale (GPL, GNC, LNG), biocombustibili lichizi şi combustibili sintetici.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.