Reducerea stimulentelor guvernamentale ar putea reduce vânzarea vehiculelor electrice

Reducerea stimulentelor guvernamentale ar putea reduce ritmul de creștere a vânzărilor de vehicule electrice pe principalele piețe europene, se arată într-un raport PwC.

Precizările transmise ZIUA CARGO:

Vânzările de mașini electrice (BEV) pe principalele cinci piețe europene (Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie) au crescut puternic, cu 72%, în 2021 comparativ cu anul anterior, dar menținerea acestui ritm în 2022 este pusă sub semnul întrebării din cauza reducerii stimulentelor anunțate de guverne, reiese dintr-o analiză realizată de Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC. 

Ca efect al creșterii vânzărilor de automobile electrice și hibride, cota de piață a înmatriculărilor de mașini cu combustie internă (ICE- Internal combustion engine) noi a scăzut pe primele cinci piețe europene la 58,2% anul trecut, de la 92% în 2019. Spre exemplu, în Regatul Unit, aceasta a scăzut de la 91% la 55%, iar în Germania, de la 92% la 58%. Performerul Europei a fost însă Norvegia, unde cota de piață a mașinilor cu combustie internă a fost în 2021 de doar 8%, cea mai mică din lume. De asemenea, în Suedia și în Țările de Jos, cota de piață ICE a fost depășită pentru prima dată în 2021, situându-se la 49% și, respectiv, 47%. 

Daniel Anghel

„Nu există nicio îndoială că piața automobilelor electrice va continua să crească în următorii ani, dar ritmul va fi influențat de nivelul stimulentelor acordate de statele europene, dar și de o prelungire a crizei semiconductorilor. Stimulentele oferite în ultimii doi ani au avut efectul scontat, numărul înmatriculărilor de mașini cu combustie internă reducându-se semnificativ în Europa. În România, guvernul a anunțat recent continuarea programelor Rabla și Rabla Plus și creșterea sumelor, dar aceste măsuri nu sunt suficiente pentru diminuarea apetitului pentru mașini second hand și pentru îndeplinirea ambițiilor statului de întinerire a parcului auto național, unul dintre cele mai vechi din Europa”, a declarat Daniel Anghel, partener și lider pentru industria Auto în cadrul PwC România.

Pe lângă reducerea stimulentelor guvernamentale, o altă piedică în ceea ce privește menținerea nivelului de creștere a vânzărilor de vehicule electrice este legată de faptul că ritmul de instalare a stațiilor de încărcare în Europa nu este suficient de rapid pentru a satisface cererea în creștere. Raportul strategy& notează că în timp ce vânzările de automobile electrice au crescut de șase ori între anii 2017 și 2020, numărul de puncte de încărcare doar s-a dublat în aceeași perioadă.

Pe de altă parte, există și factori care vor susține vânzările și producția de mașini electrice precum obiectivele ambițioase de reducerea emisiilor de CO2, măsurile de eliminare treptată și obligatorie a vehiculelor cu combustie internă, modelele tot mai variate și atractive ale producătorilor și de consumatorii tot mai atenți la mediul înconjurător.

La nivel global, aproape 4,4 milioane de vehicule electrice au fost vândute în 2021, în creștere cu 121% față de 2020. China a înregistrat cele mai mari vânzări, de aproape 3 milioane de BEV anul trecut, în creștere cu 172% față de 2020, deoarece cumpărătorii au vrut să profite de stimulente înainte de eliminarea lor. În SUA, deși vânzările de mașini electrice au crescut cu 60% comparativ cu 2020, cota de piață a ICE se situa încă la 91% la finalul anului 2021.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.