Autocarele – campionii mobilitatii

STIATI CA…

Recent, Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (IRU) a publicat, pe propriul website, o serie de prezentari dedicate popularizarii transporturilor rutiere, atat de marfa cat si de pasageri, pentru a arata beneficiile transportului rutier. Fiecare dintre noi utilizam frecvent mijloacele de transport in comun, autobuzele si autocarele constituind, potrivit IRU, o solutie cruciala pentru mobilitatea populatiei, un important furnizor de locuri de munca, o solutie sigura si ecologica de transport pentru toate categoriile de oameni.

Conform prezentarii IRU, autobuzele si autocarele reprezinta cheia mobilitatii durabile, in fiecare zi aceste vehicule transportand pasagerii la destinatiile dorite in siguranta si cu un impact minim asupra mediului. Desi utilizarea transportului in comun creste, multi dintre noi nu isi dau seama cat de sigur, ecologic si silentios este acest tip de transport.

IRU subliniaza ca, in fiecare an, populatia din Uniunea Europeana calatoreste in medie peste 700 miliarde km cu autobuzul sau autocarul, plasand acest mod de transport pe locul doi dupa autoturisme. Peste 50% din serviciile de transport public din Europa sunt, de asemenea, asigurate prin intermediul autobuzelor si autocarelor.

Peste 15 miliarde euro din turismul cu autocarul

Operatorii europeni de transport rutier de pasageri cumuleaza un numar de aproximativ 2 milioane de soferi, tehnicieni si personal administrativ. In plus, un milion de angajati asigura componentele pentru vehicule, comecializeaza, asigura si inspecteaza autobuzele si autocarele, iar peste 5 milioane de locuri de munca depind direct sau indirect de operatorii de autobuze si autocare, in domeniul productiei de vehicule si in domeniul turistic si de calatorie.

Pentru ca tot a venit vorba despre calatorii, turismul cu autocarul aduce anual venituri de peste 15 miliarde de euro. Mai mult decat atat, turistii care calatoresc cu autocarul cheltuie cu cel putin 40% mai mult la destinatii decat alti turisti. Pentru orase siregiuni, este crucial sa inteleaga potentialul turismului cu autocarul, importanta facilitatilor de parcare si a statiilor bine amenajate. Autobuzele si autocarele asigura servicii de transport convenabile si flexibile tuturor pasagerilor, indiferent de posibilitatile lor materiale ori de locul unde traiesc. Pentru multi, in special pentru studenti, muncitori, varstnici, persoane cu dizabilitati si cu venituri mici, autobuzele si autocarele sunt singura lor conexiune cu educatia, munca, serviciile de ingrijire, distractie sau turism. Serviciile de transport cu autocarul sunt oferite la un raport cost-per-pasager mai redus decat orice alt mijloc de transport pe distante cuprinse intre 500 si 1.000 km.

În topul sigurantei rutiere

De asemenea, IRU subliniaza faptul ca, desi accidentele in care sunt implicate astfel de mijloace de transport sunt spectaculoase si foarte mediatizate, autobuzele si autocarele sunt, de fapt, campionii sigurantei rutiere. In 2007-2008, pasagerii autobuzelor si autocarelor au reprezentat 0,57% din victimele soselelor in Uniunea Europeana, mai putin chiar decat cele cauzate de accidentele tractoarelor agricole (0,79%).

Loc fruntas si la protectia mediului

Calatoriile cu autobuzul sau autocarul contribuie la descongestionarea traficului; luand in calcul gradul de ocupare al acestor mijloace de transport din Europa, un autocar inlocuieste pana la 30 de autoturisme, in timp ce ocupa spatiul a numai trei. Iar situatia se poate imbunatati si mai mult prin parteneriate si prin implementarea unor politici pro-autobuze si autocare la nivelul autoritatilor centrale sau locale, cum ar fi benzile prioritare pentru aceste mijloace de transport, facilitati de parcare, terminale moderne etc.

Transportul rutier de persoane este, de asemenea, campion la capitolul protectiei mediului. Pentru fiecare pasager transportat peste 100 km, autobuzele si autocarele folosesc o jumatate de litru de motorina si emit jumatate din cantitatea de CO2 emisa de trenuri.

In majoritatea tarilor europene, aproximativ 10% din flotele de autobuze se reinnoiesc anual, noile vehicule dispunand de cele mai noi tehnologii, curate si eficiente. Operatorii de autobuze si autocare isi trimit soferii la seminarii si cursuri privind conducerea economica. Emisiile de NOx ale autobuzelor si autocarelor s-au redus cu 98% din 1990 si pana acum.

Mai mult de 90% dintre pasageri multumiti

De asemenea, IRU subliniaza faptul ca soferii de autobuze si de autocare reprezinta elita profesiei. Datorita naturii muncii lor si responsabilitatii pe care o poarta, soferii de autobuz sunt supusi unor examinari medicale speciale si au traininguri speciale pentru a absolvi examene de teorie si practica foarte severe, in plus fata de cele necesare obtinerii permisului de conducere. Trebuie precizat si faptul ca 25 de autobuze si autocare moderne fac la fel de mult zgomot ca unul singur construit in 1980. Izolatiile speciale, anvelopele cu rezistenta scazuta la rulare si alte masuri pentru controlul poluarii fonice au redus semnificativ nivelul emisiilor sonore ale vehiculelor moderne. Nu in ultimul rand, conform studiilor europene, 90% dintre pasagerii autobuzelor si autocarelor sunt multumiti de conditiile in care calatoresc.

Traducerea si adaptarea: Raluca MIHAILESCU

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentSchimbari de STRATEGIE
Articolul următorAmfiteatrele romane

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.