eCitaro – perfect integrat în familia Mercedes-Benz

Am așteptat cu mult interes primul drive-test cu Citaro electric, iar întrebarea principală pe care mulți ne-o punem este cât se poate de legitimă: va putea Mercedes-Benz să exceleze și pe segmentul electricelor?

Nu este pentru prima dată când suntem invitați să testăm un autobuz electric, însă acesta este primul autobuz electric Mercedes-Benz și constructorul german este bine cunoscut pentru atenția la detalii, pentru modul în care complică lucrurile (în sens pozitiv) pentru a asigura o funcționalitatea bună și o experiență deosebită.

Preocupare până la cele mai mici detalii

Bateriile, produse de Samsung, sunt, inițial, prelucrate de către o firmă germană, iar, apoi, configurația finală este realizată în fabrica Daimler. Întregul proces de producție a noului autobuz a fost proiectat astfel încât eCitaro să fie realizat integral pe aceeași linie de producție ca și autobuzele clasice, diesel.

Astfel, apar avantaje legate de costurile de producție, precum și la capitolul finisaje. De altfel, chiar dacă, pentru moment, doar câteva unități au fost produse și pentru anul viitor se așteptă să fie realizate aproximativ 200 de unități, Citaro electric arată impecabil, ca și cum Daimler ar fi realizat asemenea autobuze de când se știe.

Amenajarea interioară, precum și postul de conducere, nu a suferit modificări față de modelul clasic, doar bordul fiind adaptat, astfel încât șoferul să aibă o imagine clară asupra performanțelor „electrice” (când și cât consumă, precum și cât de mult recuperează energie în momentele de frânare).

Însă cel mai interesant lucru este chiar condusul. Sigur, autovehiculul este silențios și asigură un demaraj consistent – aspecte specifice mașinilor electrice. Însă Daimler a reușit să mențină experiența șoferului într-o zonă asemănătoare autobuzelor clasice, atât la capitolul accelerație, cât și la frânare.

Autobuzul accelerează repede, însă nu într-o măsură care să devină deranjantă pentru pasageri sau pentru traficul, relativ lent, specific orașelor. Frâna, chiar dacă este vorba de recuperare, oferă o experiență identică cu frâna clasică a unui autobuz diesel (aceeași presiune exercitată asupra pedalei). Iar frâna de serviciu va fi utilizată doar în cazul unei frânări de urgență.

O funcție interesantă introdusă pentru eCitaro este „rularea liberă”. Atunci când șoferul ridică piciorul de pe pedala de accelerație, autobuzul continuă să ruleze fără nici un cuplu de frânare sau decelerare. Această funcție are un impact pozitiv asupra autonomiei, precum și pentru confortul șoferului.

Direcția, puțin mai „dură”, este asemănătoare cu cea întâlnită pe modelul Citaro hibrid și contribuie la senzația de siguranță și precizie în manevrare. Este remarcabil faptul că, în ciuda bateriilor amplasate la nivelul plafonului, autobuzul a rămas la fel de stabil, iar Daimler a continuat să folosească aceeași caroserie, destul de robustă pentru a prelua masa suplimentară.

Managementul temperaturii crește autonomia

Bateriile sunt amplasate pe acoperiș și în spațiul dedicat, în cazul modelelor diesel, motorului și, alături de o nouă punte față de 8 tone, asigură o repartizare a maselor, astfel încât capacitatea de transport a eCitaro să atingă 88 de pasageri.

Capacitatea maximă pe care o pot atinge bateriile este de 243 kWh. Pentru a crește eficiența și perioada de utilizare a bateriilor, există o compensare a nivelului de încărcare între celulele bateriei. Astfel, toate se încarcă și se descarcă în același timp, la același nivel.

Un rol important în creșterea distanței de operare îl joacă sistemul inteligent de management al temperaturii, ce include mai multe module, precum sistemul cu eficiență ridicată de aer condiționat cu CO2, o pompă de căldură, precondiționarea interiorului și a bateriilor, precum și alte componente. Rezultatul este reducerea consumului de energie pentru încălzire și răcire cu până la 40%. Totuși, reprezentanții Daimler au arătat că încălzirea consumă cea mai multă energie și, în cazul unor regiuni cu perioade lungi de temperaturi foarte scăzute, ar putea fi recomandabilă instalarea unui sistem de încălzire auxiliar, eventual utilizând un carburant alternativ, ecologic.

Așa cum era de așteptat, Mercedes-Benz nu a uitat de „siguranță”. Iar eCitaro poate fi echipat cu toate sistemele existente pe modelul diesel.

Noile sisteme de asistență

Cu ocazia sesiunii de drive-test al noului eCitaro, Mercedes-Benz a prezentat și noile sisteme de asistență, o premieră pentru segmentul autobuzelor urbane.

Astfel, Preventive Brake Assist este primul sistem de asistență activă la frânare ce echipează un autobuz. Se activează la obiecte staționare sau în mișcare, aflate în fața vehiculului, inclusiv pietoni și bicicliști. Sistemul avertizează șoferul asupra pericolului și activează, în mod automat, frâna. Totuși, având în vedere pasagerii autobuzului (unii putând fi în picioare), frâna nu este acționată la putere maximă. Astfel, șoferul este cel care va lua decizia finală corectă: frână maximă, manevre pentru evitarea pericolului, sau atenționarea participanților la trafic aflați în pericol.

De asemenea, autobuzele pot fi echipate cu Sideguard Assist, sistem menit să avertizeze șoferul în cazul în care apare riscul unei coliziuni la un viraj la dreapta. Un sistem radar amplasat pe partea dreaptă a autobuzului detectează obiectele și riscul de coliziune, în cazul virajelor. Sistemul detectează pietoni, bicicliști, vehicule și obiecte staționare. Șoferii sunt avertizați în cazul riscului de coliziune.

Bineînțeles, noile sisteme sunt disponibile atât pe modelul clasic, cât și pe eCitaro.

Șoferii se vor obișnui imediat cu noul autobuz. eCitaro a păstrat aproape nemodificate caracteristicile dinamice și comenzile, față de modelul diesel.

Fișă tehnică:

Dimensiuni (lungime/lățime/înălțime): 12.135/2.550/3.400 mm

Ampatament: 5.900 mm

Baterii: Li-ion, 10 module, 243 kWh

Motoare electrice amplasate la nivelul roților

Putere maximă: 2 x 125 kW

Cuplu maxim: 2 x 485 Nm

Puntea față: ZF RL 82 EC, suspensie independentă

Puntea motoare: ZF AVE 130

Radu BORCESCU

Mannheim, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.