MERCEDES-BENZ. Marco Polo, de 40 de ani

De fix patru decenii, compactul camper Marco Polo este „responsabil” de vacanțe și aventuri pe patru roți pentru nenumărate familii și grupuri de prieteni. Modelul inițial, din 1984, avea la bază „Bremer Transporter”-ul T1, dar anii au trecut și conceptul s-a metamorfozat, din 2015, în V-Class Marco Polo.

Primul Marco Polo a fost, în anii ’80, una dintre autorulotele compacte care au definit segmentul. Trăsăturile sale caracteristice: capota bombată, vopseaua bej Bahama și interiorul bej-maro, care era considerat un „must-have” pentru rulotele de nivel înalt, la acea vreme. Deoarece vehiculul de bază, T1, a fost produs inițial în Bremen, a fost poreclit „Transporter Bremer”.

Cu o înălțime de 2,97 m, primul Marco Polo, lansat în 1984, a oferit un statut impunător. A urmat un facelift, în 1988, însă conceptul de bază al lui Marco Polo a rămas neschimbat de la prima generație. Facelift-ul a adus încă un pat de acoperiș, o combinație de banchetă/pat supraetajat în spate, scaune pivotante pentru șofer și pasagerul din față, o chicinetă cu chiuvetă, aragaz și frigider, precum și module de dulap și sertare.

Marco Polo – Vito

În 1996, o reducere a înălțimii la mai puțin de 2 m și introducerea unui acoperiș pliant au făcut ca a doua generație Marco Polo – bazată pe duba Vito – să fie mult mai prietenoasă cu garajele. În același timp, interiorul a devenit considerabil mai funcțional: bancheta-pat din spate era montată pe un sistem de șine și putea fi mutată. Dulapurile erau dotate cu rulouri practice. Masa putea fi depozitată în panoul ușii glisante și exista un acces liber în spate, datorită unei frâne de parcare acționate cu piciorul. Ediția a beneficiat de un facelift, în 1999.

Marco Polo – Viano

În 2003, a treia generație de Marco Polo, bazată pe Viano, a făcut progrese suplimentare în ceea ce privește funcționalitatea și a stabilit, din nou, noi standarde în segmentul de rulote. Un acoperiș articulat acționat electric, un pat confortabil de acoperiș cu elemente elastice punctiforme – certificat „Aktion Gesunder Rücken” pentru un design prietenos cu spatele – și o banchetă cu spătare rabatabile electric, precum și perne de aer în interior, suporturile scaunelor, pentru un sprijin lateral mai bun, au fost doar câteva dintre numeroasele îmbunătățiri. A urmat un facelift în 2010.

Marco Polo – Clasa V

Din 2015, Marco Polo a fost prezentat în forma sa actuală, bazată pe Clasa V. A patra generație a lui Marco Polo, bazată pe MPV-ul Clasa V, stabilește noi standarde în materie de estetică și confort. Interiorul a fost transformat într-un lounge exclusivist, de la cockpit până la living.

Punctele de atracție au inclus și încă includ pardoseală cu aspect de iaht, iluminare interioară cu LED-uri – inclusiv iluminare ambientală opțională – și o selecție largă de elemente decorative și tapițerie de înaltă calitate. De la facelift-ul din 2019 și actualizările ulterioare, Marco Polo a oferit și mai multă tehnologie, inclusiv sistemul multimedia inovator MBUX (Mercedes-Benz User Experience) și unitatea avansată de control pentru rulote MBAC (Mercedes-Benz Advanced Control), care transformă vehiculul într-o casă inteligentă pentru călători și nomazi digitali.

Noul V-Class Marco Polo

Modelul, care a fost prezentat în vara anului 2023 și își va sărbători lansarea pe piață în acest an, continuă această dezvoltare. Printre altele, impresionează prin aspectul și senzația de calitate și mai bună în exterior și cockpit, precum și prin MBUX și MBAC îmbunătățite, care oferă acum funcții noi, cum ar fi controlul inteligent al nivelului AIRMATIC în modul rulotă. Prin urmare, noul model permite o experiență de glamping de neegalat.

Modulul Marco Polo

Tot din 2023 este disponibil așa-numitul modul Marco Polo. Acesta transformă micile furgonete, inclusiv Clasa T, din vehiculul de zi cu zi în micro-camper, într-o clipă. Modulul este amplasat în portbagajul autovehiculului și fixat cu inele de ancorare. El constă dintr-o unitate de pat standard pentru două persoane și o unitate de bucătărie opțională, cu chiuvetă și aragaz pe gaz îmbuteliat. Dacă se dorește, se poate adăuga și o cutie frigorifică, găzduită în unitatea de bucătărie.

Alte dotări opționale includ o baterie auxiliară, pachetul de dormit cu elemente opace și grile de ventilație cu plase anti-insecte pentru geamurile din sticlă și buzunare pentru ferestre care pot fi montate între stâlpii C și D; de asemenea o masă și scaune de camping. Masa vine cu două picioare diferite. Aceasta înseamnă că poate fi instalată în aer liber sau securizată în spate.

VAN.EA – viitorul campingului

Unul dintre subiectele de interes pentru viitorul Marco Polo este electromobilitatea. Mercedes-Benz Vans și-a ancorat ferm pretenția de lider în electromobilitate în strategia sa. Pasul central în viitorul electric este noua arhitectură modulară și scalabilă „doar electric” VAN.EA, care va fi introdusă din 2026. Pe baza VAN.EA, portofoliul de RV-uri (autorulote) va fi, de asemenea, electrificat și extins.

Pe baza VAN.EA, Mercedes-Benz va oferi în viitor atât RV-uri de dimensiuni medii, cât și mari, integral electrice, din fabrică. Împreună cu partenerii săi internaționali de RV, marca cu steaua intenționează să dezvolte noul standard industrial pentru RV-urile electrice.

Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.