Clubul Taximetriștilor, scrisoare deschisă către Guvern împotriva OUG pentru UBER

Adociația Clubul Taximetriștilor Liberi de Pretutindeni a transmis în 8 aprilie, Guvernului României, o scrisoare deschisă în care avertizează că ordonanța de urgență (OUG) promisă de autorități platformelor de tip UBER încalcă legile din România.
 
 
Publicăm integral scrisoarea deschisă, pe care am primit-o la redacție:
 
Scrisoare deschisa catre Guvernul Romaniei
 
Guvernul este pe cale sa adopte o ordonanta de urgenta care incalca Constitutia si 3 legi speciale. Legea Transportului. Legea Fiscala si Legea contributiilor cas/cass.
 
UBER declara faptul ca activitatea prestata nu este de transport persoane in regim de taxi si nici dispecerat taxi. Din declaratiile reprezentantilor UBER ei presteaza servicii de ridesharing, pe care doresc si au primit asigurari din partea statului roman ca vor fi reglementate in perioada imediat urmatoare.
 
Acum sa va spun cum functioneaza acest serviciu in realitate:
 
Pasul 1 : sa detii un autoturism al carui an de fabricatie sa nu fie mai mic de 2001. Nu este obligatoriu ca autoturismul sa fie proprietate personala.
 
Pasul 2 : sa prezinti cazier judiciar fara inscrisuri, cazier auto cu un numar mic de puncte si permis auto categoria B cu vechime minim un an.
 
Pasul 3 : te prezinti la sediul UBER.
 
Pasul 4 : un reprezentant UBER te intreaba daca esti inregistrat la Registrul Comertului ca Persoana Fizica Autorizata sau daca esti actionar intr-o societate comerciala. In majoritatea cazurilor persoanele care se prezinta nu indeplinesc nici una din aceste conditii. In aceste cazuri reprezentantul UBER te indruma catre un alt birou sau iti da o lista cu asa-zisi colaboratori.
 
Pasul 5 : discuti cu respectivul colaborator despre modalitatea prin care poti incasa niste bani.
 
Pasul 6 : in cazul in care esti de acord cu modalitatea de plata inchei sau nu (in unele cazuri nu) contract de comodat cu societatea colaboratoare pentru autoturism. In unele cazuri societatea colaboratoare iti poate incheia si contract de munca cu timp partial (1 – 2 ore / zi)
 
Pasul 7 : PLATA!! Plata se face in general saptamanal dupa ce se scade comisionul pentru UBER si comisionul pentru societatea colaboratoare.
 
In  Romania se infiinteaza societati comerciale sau sunt utilizate societatile comerciale deja infiintate care au ca obiect de activitate “Alte transporturi terestre” – Cod Caen 4939. Aceste societati incheie contracte de colaborare cu UBER si contracte de COMODAT (Contractul de comodat este un contract prin care una dintre parti, numita comodant, transmite in folosinta temporara si GRATUITA unei alte parti, denumite comodatar, un bun determinat cu obligatia ca aceasta din urma sa-l inapoieze, in individualitatea sa, comodantului) cu soferii care vor sa devina parteneri UBER si care nu sunt inregistrati la Registrul Comertului ca Persoane Fizice Autorizate sau nu sunt actionari intr-o societate comerciala. 
 
In unele cazuri aceste societatati detin autoturisme in proprietate sau in leasing. Pentru autoturismele proprii sau in leasing soferii au contracte de munca optional cu timp partial de munca si le este impus un plan zilnic sau lunar. Din incasarile realizate soferii primesc un comision.
 
Pentru cei care au incheiate contracte de comodat cu societatile colaboratoare UBER, se opreste un comision in valoare de 15-25 % din valoarea curselor efectuate.
 
CIRCUITUL BANILOR!!! Clientul face plata cu cardul prin intermediul aplicatiei UBER in contul UBER Olanda. Uber opreste un comision de 25% din suma incasata, restul sumei fiind virata in contul societatii comerciale din Romania. Aceasta la randul ei, opreste un comision intre 15-25 % din suma virata, restul banilor fiind dati soferului (comisionul dintre soferii comodanti si societatea comerciala fiind stabilit “la mica intelegere”)
In concluzie, societatile comerciale colaboratoare fac plata catre soferul comodant si catre soferul angajat (sau nu…) pe autoturismele detinute in proprietate sau in regim de leasing fara nici un document fiscal aferent procedurii.
CUM ESTE POSIBIL CA STATUL ROMAN SA TOLEREZE SI SA INCURAJEZE ACEASTA PRACTICA ?????
 
Transportatorii autorizati in regim de taxi.
 
Conform Legii 38/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, art. 1 indice 1, litera H, clientul este “persoana care a angajat, direct sau prin dispecer taxi, executarea transportului unor persoane in numele carora taximestristul executa transportul si incaseaza pretul transportului in conditiile prezentei legi”; litera I – cursa taxi este “deplasarea executata cu taxiul pe un traseu comandat sau acceptat de client la care punctul de inceput este locul imbarcarii sau locul acceptat, dupa caz, iar punctul de finalizare este locul destinatiei”
Acelasi lucru se intampla si in cazul soferilor UBER; acelasi lucru face si clientul UBER.
Pasul 1 : obtinerea autorizatiei de transport in regim de taxi. Presupune depunerea unei documentatii la Primaria din localitatea de autorizare si plata taxelor pentru eliberare si intocmirea documentelor necesare.
Pasul 2 : obtinerea autorizatiei taxi. Presupune indeplinirea mai multor conditii cumulativ, dupa cum urmeaza: autoturismul sa nu aiba o vechime mai mare de 5 ani; casa de marcat fiscala (700 lei); caseta taxi (150 lei); culoarea autoturismului este stabilita de fiecare localitate de autorizare prin hotarare de consiliu – schimbare culoare prin colantare (700 lei); statie de emisie – receptie optional (1600 lei); RCA in regim de taxi (1500 lei); asigurare persoane si bagaje (30-60 lei); metrologie casa de marcat fiscala (56 lei); agreare taxi (110 lei); ITP taxi (175 lei); taxe emitere autorizatie taxi.
Pasul 3 : arondarea transportatorului autorizat la un dispecerat taxi.
Prelugirea autorizatiei de taxi si autorizatiei de transport se efectueaza o data la 5 ani. Presupune intocmirea documentatiei conform Legii 38/2003 si plata unor taxe.
Prelungirea valabilitatii documentelor necesare si taxele aferente pentru mentinerea valabilitatii autorizatiei de taxi:
– ATESTAT MANAGER TRANSPORT – valabilitate 5 ani; cost aproximativ 700 lei.
– RCA – valabiltate 1 an; cost aproximativ 1500 lei/an. Comparativ, RCA persoane fizice (colaborator UBER) cost aproximativ 600 lei/an; RCA societate comerciala (colaborator UBER)cost aproximativ 600-700 lei/an
– ASIGURARE PERSOANE SI BAGAJE – valabilitate 1 an; cost aproximativ 30-60 lei.
– METROLOGIE CASA DE MARCAT FISCALA TAXIMETRU – valabilitate 1 an; cost aproximativ 56 lei (taxa catre Institutul National de Metrologie).
– AGREARE TAXI – valabilitate 1 an; cost aproximativ 110 lei (taxa catre Registrul Auto Roman)
– ITP TAXI – valabilitate 6 luni, cost aproximativ 175 lei (taxa catre Registrul Auto Roman). Comparativ, ITP persoane fizice sau juridice (colaboratori UBER) – valabilitate 2 ani.
 
Conditii necesare pentru a deveni conducator auto transport persoane in regim de taxi:
 
– varsta minima 21 ani.
– permis auto categoria B; vechime minim 2 ani.
– cazier judiciar
– cazier auto
– examen psihologic + taxa
– examen medical + taxa
– absolvire curs si promovare examen in vederea obtinerii Atestatului Profesional pentru efectuarea transportului de persoane in regim de taxi. Costurile aferente presupun taxa curs, taxa examen, taxa eliberare Atestat Profesional.
 
Conditii necesare pentru a deveni sofer partener UBER:
 
– permis auto categoria B obtinuta de cel putin 1 an!!
– cazier auto cu un numar mic de puncte!!
– cazier judiciar
– RCA auto
– Talon auto
 
TAXE CATRE LOCALITATILE DE AUTORIZARE:
 
1. TAXI
 
– taxa pentru eliberarea autorizatie transport
– taxa pentru eliberarea autorizatie taxi
– taxa prelungire autorizatie transport
– taxa prelungire autorizatie taxi
– taxa vizare liste de tarif
– taxa eliberare cazier conduita profesionala sofer taxi
– taxa schimbare persoana desemnata sau sediu social autorizatie de transport (modificarea datelor inscrise in autorizatia de transport)
– taxa inlocuire auto
– taxa pentru confectionarea ecusoanelor taxi si a autorizatiilor de taxi si transport.
– taxa redeventa conform contractelor de atribuire in gestiune delegata pentru transport persoane in regim de taxi / luna.
– taxa Protectia Muncii
– taxa Medicina Muncii
 
Pe langa aceste taxe, transportatorul plateste taxe si impozite la Bugetul de Stat, Bugetul Local si Bugetul Asigurarilor Sociale.
 
2. UBER
 
Ce taxe si impozite platesc colaboratorii UBER!!!!
 
Daca societatile comerciale sau PFA-urile colaboratoare UBER efectueaza servicii de ridesharing, de ce majoritatea percep un “plan” (o suma de bani fixa pe care soferul trebuie sa o plateasca zilnic indiferent de incasari)?? Si de ce soferii stau in masini si asteapta preluarea comenzilor prin platforma UBER ca un sofer de taxi care asteapta preluarea comenzilor transmise prin statie de emisie-receptie sau alte mijloace de catre dispeceratele autorizate conform legii 38/2003???
 
De ce statul statul roman, dupa 2 ani de la promulgarea Legii 129/2015, vrea sa legalizeze haosul si evaziunea fiscala???
 
De ce transportatorii autorizati sunt obligati sa plateasca taxe si impozite, sa se autorizeze, sa mentina valabilitatea autorizatiilor cand putem “fenta” statul roman prin infiintarea de societati comerciale (eventual off-shore) care sa efectueze servicii de transport persoane in regim de taxi sub marea umbrela a ridesharingului???
 
De ce transportatorii autorizati care presteaza in realitate acelasi serviciu ca cei care colaboreaza cu UBER sunt obligati sa se supuna Legii 38/2003, a Hotararilor de Consilii Locale din localitatile de autorizare si sa le fie aplicate sanctiuni mergand pana la retragerea acestor autorizatii???
 
De ce sa platim taxe in plus fata de scoietatile comerciale si PFA – urile colaboratoare UBER cand in realitate prestam aceleasi servicii???
 
De ce la atribuirea autorizatiilor de taxi autoturismul nu trebuie sa fie mai vechi de 5 ani???
De ce transportatorii autorizati sunt obligati sa detina in parc cel putin un autoturism pentru persoane cu dizabilitati (costul de achizitie fiind de trei ori mai mare decat al unui autoturism fara aceste adaptari)???
 
De ce transportatorul autorizat este obligat sa detina casa de marcat fiscala iar colaboratorul UBER nu???
 
Ce inseamna tarif dinamic??? De ce transportatorul autorizat nu poate avea tarif dinamic??? Poate ne raspunde Consiliul Concurentei!!!!
 
Conditiile minimale pentru a deveni sofer UBER nu afecteaza siguranta cetateanului???
Unde sunt banii care ar trebui incasati de statul roman de la acesti colaboratori UBER care fac plata catre soferi fara nici un document fiscal aferent procedurii???
 
Pentru a putea efectua plata catre soferi, colaboratorii UBER persoane juridice sau PFA-uri elibereaza de la casieria societatii sume de bani cu documente fictive, intrucat plata conform contractului de munca (daca exista) nu este suficienta, operatiune ce reprezinta frauda fiscala, acestia nefiind autorizati sa faca transport persoane in regim taxi. La randul sau, soferul, prin nedeclararea veniturilor reale obtinute, produce o frauda fiscala, acesta fiind un simplu conducator auto, neatestat in conformitate cu prevederile Legii 38/2003.
 
In concluzie, dorim ca Guvernul Romaniei prin intermediul Primului Ministru si autoritatile statului roman sa raspunda la urmatoarea intrebare:
 
– Daca la nivel national toti transportatorii autorizati pentru transport persoane in regim de taxi in numar de 60.000 si implicit dispeceratele de taxi (care reprezinta o activitate conexa transportului de persoane in regim de taxi) renunta la aceasta activitate si infiinteaza societati comerciale in paradise fiscale prin care sa efectueze servicii de ridesharing, care vor fi incasarile catre Bugetul de Stat, Bugetul Asigurarilor Sociale, Bugetul Local din fiecare localitate de autorizare, taxele catre Primariile din localitatile de autorizare, taxele catre Institutul National de Metrologie, taxele catre Registrul Auto Roman etc??? Si ce se va intampla cu angajatii acestora???
 
In concluzie, daca reglementarea in domeniul transportului de persoane in regim de taxi cu autoturisme neautorizate va fi mai avantajoasa, tinand cont ca in acest moment autoritatile statului nu aplica sanctiuni, nu considera ca se efectueaza transport de persoane ilicit, transportatorii autorizati iau in calcul renuntarea la aceste autorizatii si infiintarea de societati off-shore (60.000 transportatori autorizati la nivel national =  60.000 autoturisme care vor presta servicii de ridesharing)        
                                                                                           
Cu deosebita stima si respect,
Adociatia Clubul Taximetristilor Liberi de Pretutindeni
08.04.2019

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.