1.843 DE FURTURI DE MARFĂ – Suedia, bilanț pe doi ani

Primul pas în cadrul oricărui program național de reducere a furturilor de marfă este ca factorii de decizie din țara respectivă să accepte că au o problemă care trebuie abordată și să adopte măsuri proactive, practice și cooperative, care să aibă un impact pozitiv. Numărul din luna iulie al buletinului informativ al TAPA EMEA, Vigilant, prezintă exemplul Suediei, care s-a remarcat prin modul în care abordează această problemă.

Suedia este, la ora actuală, considerată ca una dintre țările fruntașe din regiunea EMEA privind modul în care lucrează pentru a identifica scopurile și cauzele infracțiunilor legate de marfă, disponibilitatea de a îmbrățișa parteneriate public-private și abordarea de tip „faptele vorbesc mai mult decât vorbele”.

În cei doi ani cuprinși între 1 iulie 2019 și 1 iulie 2021, baza de date a TAPA EMEA a înregistrat informații despre 697 de cazuri vizând mărfurile, în Suedia. În ultimii doi ani, până la 1 iulie 2023, au fost raportate 1.843 de furturi de marfă, în creștere cu 164,4%. Acesta poate fi un indicator al creșterii nivelului de atacuri asupra supply chain-urilor, DAR este vorba, mai degrabă, de creșterea eficienței eforturilor pe care lumea afacerilor, industria asigurărilor și autoritățile suedeze le realizează. În prezent, datorită unui sistem mai bun de raportare, este posibilă depistarea mai multor tipuri de infracțiuni, care deja aveau loc, dar nu fuseseră depistate și/sau raportate.

TAPA EMEA a subliniat întotdeauna faptul că țările cu rate înalte de înregistrare a infracțiunilor din supply chain nu prezintă neapărat un grad mai mare de riscuri de securitate. Pur și simplu, acestea sunt mai bune la încadrarea și raportarea incidentelor decât țările învecinate.

Importanța raportării

„Multe companii de transport nu raportează infracțiunile la poliție pentru că nu cred că este necesar, și rezolvă problema cu companiile de asigurare. Dar, din perspectiva poliției, dacă nu știm că au loc infracțiunile, nu putem acționa împotriva lor. Pentru a lua măsuri de prevenire, trebuie să știm că au loc și trebuie să cunoaștem contextul situației”, afirma Ludvig Wendsjo, reprezentantul Poliției Suedeze, în cadrul conferinței TAPA EMEA 2022, de la Amsterdam. El a făcut apel și la victimele furturilor să împărtășească mai multe informații în legătură cu produsele furate din vehiculele sau depozitele lor. De multe ori, în cazul furturilor din vehicule, șoferii sunt cei care alertează poliția, dar nu cunosc întotdeauna marfa pe care o transportă. „Deci, atunci când descoperim mărfuri furate, deseori nu putem să știm cui îi aparținuseră, deoarece nu găsim informații relevante în baza noastră de date”.

Din rapoartele cu informații privind produsele, bunurile targetate includ aparatură electronică, electrocasnice, tutun, produse alimentare, alcool, medicamente și îmbrăcăminte.

Datele oferite de trei dintre cele mai mari companii de asigurări din Suedia arată că au primit aproximativ 1.000 de cereri de despăgubire pe an privind furturile de marfă și au plătit în jur de 3,5 milioane de euro anual pentru a rezolva aceste cereri. Iar aceasta este considerată a fi doar o fracțiune din valoarea bunurilor furate.

Cum și unde…

Suedia cunoaște foarte puține incidente care implică violența. În majoritatea cazurilor, infractorii vizează vehicule parcate, cărora le taie prelatele pentru a ajunge la mărfurile din interior. Poliția suedeză spune că infractorii pot fi de la mici operatori care acționează local, până la rețele mari, organizate, care implică mai multe persoane și vehicule în atacuri, au propriile camioane, utilizând informații din interior pentru identificarea locurilor unde sunt parcate încărcături cu valori mari, și operează în zone mari. Grupările organizate din Suedia atacă, de asemenea, terminale de mărfuri, utilizează propriul transport sau companii-umbrelă, au conexiuni internaționale și își abordează activitățile în mod profesionist.

Prezentarea realizată în cadrul conferinței TAPA a arătat că, în majoritate, furturile de marfă au loc în sudul Suediei și pe principalele autostrăzi către nord, cu un procentaj semnificativ în zona Helsingborg. Vehiculele străine sunt principala țintă, deoarece utilizează adesea rute prost planificate și camioane cu prelată, care sunt mai ușor de atacat.

Informațiile din industrie arată că sunt vizate în mod frecvent vehicule din Polonia, Lituania, Bulgaria și România.

Incidentele din sudul țării, din apropierea graniței, fac destul de dificilă combaterea infracțiunilor din transporturi, deoarece bunurile furate pot trece rapid într-o țară învecinată, ceea ce adaugă un plus de complexitate investigațiilor poliției.

Parteneriate pentru securitate

Ca reacție, în urmă cu doi ani, Asociația Suedeză a Companiilor de Transport Rutier, industria suedeză a asigurărilor și Poliția Suedeză s-au implicat într-un parteneriat de cooperare rutieră, în efortul comun de a reduce infracțiunile și a crește securitatea pe șosele. Inițiativa s-a născut din lipsa de zone securizate de parcare și de odihnă pentru vehiculele de transport rutier și s-a inspirat din proiectul de cooperare pentru vecinătate și ambarcațiuni din Suedia, care s-a dovedit a fi de succes în efortul de a preveni infracțiunile legate de bande.

„Scopul este de a face zonele de odihnă și transportul rutier mai puțin atractive pentru activitățile infracționale, prin creșterea atenției celor de pe șosea – de multe ori, șoferii noștri profesioniști. Observațiile lor pot fi decisive și această informație trebuie să ajungă la poliție. Este nevoie, de asemenea, de informații despre cum te poți proteja împotriva infracțiunilor,” a concluzionat Asociația Suedeză a Companiilor de Transport Rutier.

Cele mai importante cifre din Suedia…

… din perioada 1 iulie 2021-1 iulie 2023:

  • 843 de incidente raportate către TAPA EMEA.
  • Numai 1,7% au împărtășit informații privind pierderile financiare.
  • În peste 97% dintre raportări, nu au fost precizate tipurile de produse.
  • Au fost înregistrate doar 3 incidente majore, cu o valoare foarte mare a pierderii.
  • Valoarea totală a pierderilor în legătură cu care a fost raportată valoarea = 1.172.731 de euro.
  • Valoarea medie a pierderilor raportate = 36.647 de euro.
  • Peste 91% din infracțiuni au implicat atacuri asupra vehiculelor.

3 incidente majore

Cele trei incidente majore identificate de TAPA EMEA în această perioadă, pe baza informațiilor raportate, au fost:

  • 170.000 de euro – furt de metal, în decembrie 2022, fără informații locale
  • 159.620 de euro – furtul a 371 de televizoare dintr-un trailer parcat la o facilitate de transport maritim din Trellebord, în martie 2022
  • 153.429 de euro – furtul a 101 paleți de cafea, în urma furtului unui camion dintr-o parcare securizată din Astorp, în iunie 2022.

„Linie de ponturi”

În plus față de training pentru șoferi și personalul de securitate și de încurajarea împărtășirii de informații, parteneriatul a lansat o „linie de ponturi”, pentru a facilita, din partea șoferilor, raportarea unor aspecte precum:

  • mișcările unor persoane neautorizate printre camioanele parcate în zonele de odihnă
  • vehiculele suspectate a transporta bunuri furate
  • suspecți care vor să cumpere marfă de la șoferi.

sursa: Vigilant, iulie 2023

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.