2020. Șantier deschis pe Autostrada Sibiu-Pitești

1

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, dă asigurări că „anul 2020 va fi un an cu șantier deschis pe mult așteptata Autostradă Sibiu-Pitești” și că finanțarea externă pentru aceasta „își va urma cursul firesc la Comisia Europeană”.

 

Oficialii europeni de la Bruxelles au solicitat, de altfel, clarificări în privința autorizației de mediu. „Cu siguranță, cei de la Comisia Europeană vor primi clarificările în timpul solicitat, astfel încât cererea de finanțare să își urmeze parcursul normal. La Ministerul Transporturilor, a avut loc, în acest sens, o întâlnire cu aproximativ 40 de specialiști, care cunosc problematica abordată de CE”, a precizat ministrul Transporturilor.

Lucian Bode: „Pe lotul 1, se va emite autorizația de construire, pe lotul 5, se va desemna câștigătorul licitației, lotul 4 are documentația în evaluare, pe lotul 3, se așteaptă urcarea documentației în SICAP, iar lotul 2 va fi scos la licitație.”

Cererea pentru finanțarea europeană se referă la construirea a aproape jumătate din autostradă (53,38 km din totalul de 122 km), cu șase noduri rutiere, 28 de poduri și pasaje, 10 viaducte, un tunel, o parcare de scurtă durată, două spații de servicii și trei centre de întreținere și coordonare, între Sibiu-Boița (13 km, 129,3 milioane de euro), Tigveni-Curtea de Argeș (10 km, 422 de milioane de euro) și Curtea de Argeș-Pitești (30 km, 387 de milioane de euro).

Lotul Iernut-Cheșani la A3, gata în iulie

Ministrul Transporturilor s-a întâlnit și cu antreprenorii, subcontractorii și prestatorii de servicii care execută lucrările la loturile Iernut-Chețani (lung de 17,9 km și realizat de Astaldi) și Chețani-Câmpia Turzii (lung de 15,6 kilometri, realizat de Straco) ale Autostrăzii Transilvania (A3). Constructorul lotului Iernut-Chețani a asigurat că va respecta termenul iulie 2020, prevăzut pentru finalizarea lucrărilor.

Nu aceeași situație se regăsește, însă, pe lotul Chețani-Câmpia Turzii, în cazul căruia stadiul lucrărilor este de doar 30%, din cauza problemelor cu care se confruntă antreprenorul.

Inspecție pe șantier

Lucian Bode a fost și în inspecție pe șantier. La Centrul de Coordonare și Întreținere din localitatea Dumbrava, demnitarul s-a întâlnit cu constructorii Autostrăzii Sebeș-Turda. Este vorba despre cei din Asocierea Impresa Pizzarotti & C și Pomponio Construcții, care lucrează pe lotul 1, de 17 km, și de cei ai Asocierii Aktor Technical Societe Anonyme-EuroConstruct Trading 98, care realizează lotul 2, de 24,25 km. Ministrul a remarcat ritmul bun în care s-a lucrat la lotul 1, unde s-a ajuns la un stadiu fizic al lucrărilor de peste 80%, față de lotul 2, de puțin peste 60%.

Subcontractori și prestatori neplătiți

Ministrul Lucian Bode s-a arătat nemulțumit de situațiile în care, deși CNAIR a achitat la timp facturile, antreprenorii nu și-au plătit subcontractorii și prestatorii de servicii, fapt ce a contribuit la scăderea ritmului de execuție a loturilor de autostradă. Demnitarul i-a avertizat: „Statul român este onest și se achită de obligații față de antreprenor și îmi doresc ca și acesta să procedeze la fel față de subcontractor. Firmele românești care nu sunt plătite 3-4 luni de zile au o direcție clară: faliment. Nu îmi doresc asta. Nu doresc să reziliem contracte în derulare, dar nici nu este normal să stăm și să ne uităm că nu există progres fizic… cu prestatori de servicii neplătiți. (…) Altfel, riscăm să intrăm în faliment cu toții. Până la urmă, toți avem de pierdut dintr-o relație deficitară”.

Claim-uri de 2,2 miliarde de euro

Ministrul Transporturilor s-a declarat revoltat că „România a înregistrat, din 2007 până astăzi, claim-uri, revendicări, în valoare de 2,2 miliarde de euro pe feroviar și pe rutier”. „Ne putem imagina câți kilometri de autostradă puteam realiza noi cu acești bani? Nu contest, în acest domeniu sunt revendicări, este firesc, în toată lumea e așa, dar cred că nu greșesc când spun că 2,2 miliarde de euro e taxa pe prostie”, a acuzat Lucian Bode.

Decontări și prin redistribuire

CNAIR va asigura decontarea tuturor lucrărilor din acest an, inclusiv prin redistribuire, anunțând că dispune în buget, pentru investiții, de aproximativ 3 miliarde de lei. „Sumele individuale alocate fiecărui proiect de investiții sunt estimate pentru anul 2020 și diferă de necesarul comunicat de antreprenori – de regulă supraestimat – deoarece decontarea lucrărilor se va efectua după realocarea bugetară și în funcție de ritmul real al lucrărilor în teren”, au precizat reprezentanții Companiei de Drumuri.

„Astfel, în condițiile prevederilor Legii 500/2002 cu modificările și completările ulterioare, în cursul întregului an, ordonatorii principali de credite pot efectua virări de credite bugetare între titlurile, articolele și alineatele de cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau de la alte capitole, pentru asigurarea fondurilor necesare la titlul 58, «Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020», pentru finanțarea proiectelor aflate în implementare sau proiecte noi finanțate din fonduri externe nerambursabile post-aderare, cu încadrarea în nivelul total al fondurilor aprobate”, au explicat cei de la CNAIR.

CNAIR menționează că, la nivelul anului 2019, a asigurat finanțarea necesară proiectelor care s-au derulat conform graficului contractual de lucrări. De altfel, ca beneficiar al lucrărilor, CNAIR a achitat întotdeauna valoarea acestora, respectând termenele scadente.

Licitații reluate la Drumul Expres Craiova-Pitești

CNAIR a reluat licitațiile pentru proiectarea și construirea tronsoanelor 3 și 4 ale Drumului Expres Craiova-Pitești, după ce primele proceduri de achiziție au fost anulate în instanță. Noile proceduri de achiziție publică, lansate în vara trecută, au fost suspendate, însă, în octombrie, pentru că reprezentanții CNAIR nu au oferit clarificările solicitate de potențialii ofertanți.

Noul termen-limită pentru depunere a ofertelor este de 5 februarie pentru tronsonul 3 și de 24 februarie pentru tronsonul 4. Valoarea estimată a contractului pentru tronsonul 3 este de 999,4 milioane de lei, fără TVA. În lungime de aproape 30 de km (între km 58-km 89), acesta va porni de la nodul rutier de pe DN65 (Valea Mare), în apropierea municipiului Slatina, până la limita dintre județele Olt și Argeș.

Drumul expres va tranzita localitățile Valea Mare, Priseaca, Scornicești, Optași, Tătulești și Colonești. Valoarea estimată pentru tronsonul 4 este de 909,8 milioane de lei, fără TVA. Acesta va avea 31,81 km (între km 89 și 121) și se va întinde între limita administrativă dintre județele Olt si Argeș și intersecția cu Autostrada A1 București-Pitești, urmând a tranzita localitățile Lunca Corbului, Albota, Costești, Bradu, Suseni și Oarja. Durata ambelor contracte va fi de 36 de luni, dintre care 12 luni proiectare și 24 de luni execuția lucrărilor.

Tronsoanele 1 și 2, în lucru

Drumul expres Craiova-Pitești va avea 121 de km, cu două benzi pe sens, de câte 3,5 metri lățime fiecare, fără bandă de urgență, acostamente de câte 1,5 m pe fiecare parte și o bandă mediană cu separator, lată de 3 metri. Proiectul a fost împărțit în patru loturi, iar licitațiile au fost lansate încă din iulie 2017, dar doar tronsoanele 1 și 2 au fost contractate, la finele lui 2018, iar din luna mai 2019 au pornit șantierele. Tronsonul 1 (de 17,7 km) este executat de către italienii de la Tirrena Scavi, pentru circa 76 de milioane de euro, iar Tronsonul 2 (de 39,85 km), care va ocoli și orașele Balș și Slatina, este construit de asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade-Consitrans, pentru circa 309 milioane de euro. Ambele contracte au termene 12 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrărilor.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.