ACHIZIȚII DE TEHNICĂ MODERNĂ PENTRU CONTROL, ÎN 2023. Echipamente noi pentru depistarea fraudării tahografului

ISCTR a achiziționat, în prima parte a acestui an, echipamente care oferă indicii cu privire la existența unui dispozitiv de fraudare a echipamentului tahograf, a afirmat cu ocazia Conferinței ZIUA CARGO, Marius Lungan, șef Serviciu Reglementări în cadrul Inspectoratului.

Marius Lungan, șef Serviciu Reglementări ISCTR: „Din 2022, inspectorii ISCTR au acces la baza de date a Inspecției Muncii, iar, din acel moment, au fost constatate cazuri de conducători auto fără contract de muncă. Vă recomand, în acest context, să utilizați șoferi angajați în cadrul firmei.”

Reprezentantul ISCTR a menționat că achizițiile fac parte dintr-un program de dotare a Inspectoratului cu tehnică modernă de control, care să permită o eficacitate crescută a verificărilor în trafic.

„Cei care aleg să manipuleze tahograful trebuie să ia în calcul amenda cuprinsă între 9.000 și 12.000 de lei”, a subliniat Marius Lungan, precizând că o suspiciune de manipulare poate atrage după sine întârzieri în efectuarea transportului, pentru că, potrivit legii, agenții de control au competența de a solicita atelierelor autorizate să efectueze teste specifice. Iar dacă se detectează dispozitive de manipulare, echipamentul, inclusiv dispozitivul în sine, unitatea montată pe vehicul sau componente ale acesteia și cardul de conducător auto pot fi retrase din vehicul și pot fi utilizate ca dovezi. Există, inclusiv, posibilitatea aplicării procedurii de retragere a bunei reputații, care presupune și efectuarea unui control detaliat la sediul operatorului de transport și analizarea comportamentului acestuia. Decizia poate fi aceea a retragerii licenței comunitare.

Viitorul…

De menționat că, în perioada următoare, ISCTR va achiziționa inclusiv echipamente similare celor utilizate de autoritatea de control din Germania (BAG), care permit interogarea la distanță a tahografelor inteligente și obținerea de informații, fără ca vehiculele să fie oprite.

Concret, evenimentele sau datele înregistrate de tahograful inteligent, care pot fi accesate de autoritățile de control, sunt:

  • ultima tentativă de încălcare a securității
  • cea mai lungă întrerupere a alimentării cu energie
  • anomalia senzorului
  • eroare privind datele de mișcare
  • conflict privind mișcarea vehiculului
  • conducere auto fără un card valid
  • introducerea cardului în timpul mersului
  • date privind reglarea orei
  • date de calibrare, inclusiv datele ultimelor două calibrări
  • numărul de înmatriculare al vehiculului
  • viteza înregistrată de tahograf
  • depășirea duratei maxime de conducere.

„Există inspectorate de control din Europa care dețin echipamente mobile de control pentru verificarea stării tehnice a vehiculelor rutiere, sau locuri de control dotate și cu echipamente pentru verificarea eficacității frânelor și detectarea jocurilor (facilități de control tehnic în trafic)”, a mai explicat Marius Lungan, menționând că, în Strategia Națională privind Siguranța Rutieră pentru perioada 2022-2030, există un obiectiv conform căruia ISCTR trebuie să achiziționeze unități mobile pentru verificarea stării tehnice a vehiculelor rutiere. „Până atunci, ISCTR verifică vizual starea tehnică a autovehiculelor, iar, acolo unde este cazul, vehiculul trebuie însoțit la Registrul Auto Român sau la o stație de inspecție tehnică periodică, pentru o verificare completă”, a adăugat el.

Amenzi de peste 15 milioane de lei

ISCTR a încheiat aproape 1.900 de procese verbale, în urma controalelor efectuate, în perioada ianuarie 2022-februarie 2023, asupra companiilor care fac transport de persoane, nivelul sancțiunilor depășind 15 milioane de lei. „În strategia Inspectoratului, se înscriu realizarea unui număr crescut de controale în mod unitar de către inspectori, aplicarea managementului riscurilor, utilizarea de echipamente moderne de control, precum și un sistem de monitorizare a traficului rutier”, a explicat șeful Serviciului Reglementări.

În funcție de sancțiunile aplicate (și gravitatea lor), raportate la numărul verificărilor realizate operatorii de transport, se pot încadra în zona verde (cu risc scăzut), cea galbenă (cu risc mediu) sau roșie (cu risc crescut). „Cu toate că ne dorim ca întreprinderile de transport și persoanele din domeniul transporturilor rutiere să respecte legislația în vigoare, pentru că o astfel de conduită aduce beneficii multiple, din păcate, în urma controalelor efectuate, încă se constată abateri”, a arătat Marius Lungan, concluzionând că, întotdeauna, o companie din zona roșie va fi mai controlată decât una din zona verde.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.