ACTIVĂM DIN NOU CELULA DE CRIZĂ? Măsuri din zona finanțelor strategice

Cum arată structura IMM-urilor, odată cu ieșirea din pandemie?

Fiecare antreprenor și fiecare afacere trebuie să stabilească în ce etapă se află, în care categorie se încadrează, având în vedere potențialul, dar și intenția de dezvoltare. În funcție de acest lucru, se parcurg etape specifice pregătitoare și se au în vedere oportunitățile, dar și punctele de atenție.

Ioana Arsenie

Decizia luată din scurt penalizează rezultatele, fie că vorbim de asocieri, exit sau celelalte opțiuni.

Printre cele mai întâlnite categorii, în mediul de afaceri, se numără:

  1. Portofoliu diversificat de afaceri

Context: Antreprenori care au marcat rezultate bune cu afacerea inițială și au decis să investească și în alte industrii. Sau persoane care dispun de capital și intră, cu capital minoritar, în afaceri diferite. Criza pandemică a evidențiat cât de mare este riscul de a lucra cu toate resursele în turism, HoReCa, evenimente etc. Astfel, observăm o diversificare și ne așteptăm la o creștere a antreprenorilor care investesc în mai multe industrii cu peste 20%.

Beneficii:

  • Distribuirea riscului: compensarea scăderilor dintr-un business cu creșteri în alte industrii.
  • Oportunitatea de optimizare a costurilor fixe (departamente suport consolidate – shared services, infrastructură/logistică optimizate). În această situație, se lucrează structurat, cu procese customizate, construite atent, pe baza obiectivelor și ținând cont de bugete.

Puncte de atenție:

  • analiza separată a liniilor de business
  • definirea și monitorizarea standardelor de performanță pentru fiecare afacere în parte.

Din experiență noastră, dacă se lucrează atent la nivel de politică comercială, în peste 60% din cazuri nu se urmărește rezultatul financiar pe fiecare linie de business, prin raportare la un buget de venituri și cheltuieli dinamic (simulator de business) și controlul fiecărui business din punctul de vedere al cash-flow-ului. Aceste aspecte sunt mai deficitare, în contextul în care se lucrează pe aceeași entitate juridică.

  1. Mai multe SRL cu același CAEN

Context: Decizia de a deschide un SRL nou cu activitate similară a fost realizată pe baza beneficiilor enumerate mai jos. Mă aștept să se intensifice acest proces, dacă nu este controlat prin restricții impuse de lege, știind că urmează reducerea pragului de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Firmele având cifra de afaceri în intervalul 500.000-1 milion de lei și profitabilitate brută peste 6% vor analiza, cu siguranță, această opțiune, luând în considerare procesele și fluxurile operaționale și alte elemente privind identitatea afacerii în piață.

Beneficii:

  • accesarea de fonduri nerambursabile
  • sarcina fiscală redusă (impozit – microîntreprindere sau 16%)
  • afaceri mici, cu profil B2C dar și B2B, care se multiplică pe mai multe SRL-uri, pentru a rămâne sub 300.000 de lei – plafonul TVA.

Puncte de atenție:

  • Cu toate că este important să beneficiem de oportunități, nu cred că o afacere trebuie construită prin orientare excesivă în aceste zone. Fragmentarea afacerii vine la pachet cu neplăceri administrative, sau pot să apară procese de facturare între entități și transparența crește, prin obligativitatea de a realiza dosarul prețurilor de transfer, după pragul de 50.000 de euro.
  • Din punctul de vedere al finanțării bancare, al atragerii unui investitor sau din punctul de vedere al unui exit, discuțiile sunt mai complicate.
  1. Continuarea afacerii și schimbul de generații

 

Context: Firmele înregistrate în anii ’90-2000 sunt la momentul la care pregătesc sau sunt în proces de transfer, de la părinți la copii, sau către o echipă de management.

Oportunități:

  • Etapa aceasta aduce standardizare în business, de la formalizarea proceselor operaționale, strategice și decizionale. Transferul de responsabilitate se realizează corect prin tranziția către un mod nou de a face lucrurile, mai structurat, cu fundamentarea deciziilor și implementarea de instrumente moderne, pentru controlul operațiunilor și al banilor.

Puncte de atenție:

  • Procesul de transfer necesită resurse de timp și trebuie structurat pe etape. Experiența seniorilor trebuie valorificată și potențată de viitorii lideri.
  • Preluarea răspunderii se face în echilibru cu autoritatea primită.
  1. Exit

Context: Din experiența noastră, peste 50% din antreprenorii care doresc să iasă din business iau această decizie în situație de criză, forțați de împrejurări, precum: probleme de continuitate, resurse, pierderi, care vin dintr-un management defectuos și consideră că această este o soluție pentru a opri pierderile.

De foarte multe ori, întrebările „ce vinzi” sau „cât valorează afacerea” nu au un răspunsuri bine documentat, pe baza cărora să poată fi demarate negocieri.

De asemenea, în peste 80% din IMM-urile sub 1 milion de euro, decizia de exit este greu de implementat, pentru că afacerea nu funcționează fără antreprenor.

Oportunități:

  • Pe baza unei diagnoze, păstrăm în business doar ce e important și aduce valoare în termen de profit. O analiză tip „blue-ocean”, pe componentele lanțului de valoare, este foarte utilă.
  • Realizarea unei strategii de pregătire a exit-ului: structură – linii de business, piețe, produse – finanțare – cheltuieli – investiții și optimizarea pe toate aceste axe.

Puncte de atenție:

  • Vânzarea unui business aflat într-o etapă dificilă din punct de vedere al cash-flow-ului sau într-o industrie aflată în criză poate să marcheze pierderi foarte mari, până la jumătate din valoarea stabilită într-un context „corect” de vânzare.
  1. Capital prin asociere

Context: Asocierea realizată în vederea creșterii business-ului, dar și cu scopul de a livra proiecte mai mari și/sau extinderea capacității de producție/livrare.

Oportunități:

  • optimizarea structurii afacerii, a costurilor
  • orientare crescută către performanță.

Afacerile realizate prin asociere sunt mai orientate spre profit și au guvernanță mai performantă.

Puncte de atenție:

  • Asocierea/parteneriatul aduce rezultate atunci când resursele și rezultatele sunt corect calibrate între asociați.
  1. Scalare: investitori/listarea de acțiuni la Bursă

Context: Organizația funcționează pe principii și standarde corporative și are o performanță financiară în creștere și cu o dinamică remarcabilă.

Oportunități:

  • vizibilitate și transparență
  • acces la finanțare.

Puncte de atenție:

  • evaluarea afacerii
  • calibrarea corectă între standardizarea impusă și nevoia de agilitate în business, procese și decizii, acută în situația actuală.

Ce se poate face?

În contextul actual, considerăm că trebuie realizate acțiunile specifice unei situații de criză și enumerăm câteva paliere pe care trebuie acționat, cu analiză și decizie:

  • Managementul riscului la nivel de portofoliu clienți – contracte: rute, industrii, produse transportate.
  • Hedging aplicat în calculul tarifelor – respectiv raportarea la curs euro.
  • Managementul performanței, corelat cu rezultatele financiare ale firmei.
  • Bugete de cheltuieli flexibile – respectiv restructurarea costurilor fixe pentru o corelare eficientă cu volumul de activitate.
  • Managementul riscului de credit comercial – atenție pe procesul de colectare, managementul întârzierilor.
  • Managementul finanțărilor – evaluarea impactului creșterii dobânzilor în rezultatul financiar.

Cu atât mai mult este sensibil, în aceste luni, să avem vizibilitate și transparență pe cifre, un tablou de bord și buget dinamic (simulator de business), corelat cu politica de preț.

Ioana ARSENIE

strateg financiar

fondator Trusted Advisor Strategy & Finance

ioana@ioanaarsenie.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.