ADBLUE. Economii scumpe

Atunci când controlul calității lipsește, sau este prea complicat pentru a acoperi întreaga piață, apar „natural” soluții ieftine care să satisfacă apetitul pentru „cel mai mic preț”, dezvoltat, în timp, de mulți transportatori. Despre piața de AdBlue din România și costurile ascunse pe care le implică folosirea unui produs neconform am discutat cu Marian Doru, director general New Design Composite, companie producătoare de AdBlue.

Marian Doru, director general New Design Composite: „La apariția Euro 7, transportatorii vor resimți imediat utilizarea unui AdBlue neconform, pentru că mașina nu se va mai putea deplasa. Dacă până acum utilizatorii erau afectați de costuri superioare, pe care le sesizau sau nu, la Euro 7 motoarele nu vor mai porni cu un AdBlue neconform.”

ZIUA CARGO: Cum arată piața de AdBlue în România, în această perioadă?

Marian Doru: Volumele sunt în scădere, la ora actuală, influențate de contextul economic și în legătură cu începutul de an. Se transportă mai puține mărfuri, consumul de motorină scade și, implicit, și cel de AdBlue.

O influență importantă este exercitată și de practicile de concurență neloială. Este o diferență mare (aproape 40%) între prețul la ureea agricolă și cel pentru uree automotive. Clienții sunt cumpărători de bună credință și nu fac analize detaliate. Practic, pentru mulți, singurul criteriu de selecție este prețul. Există o categorie care își asumă conștient costurile ce derivă din utilizarea unui produs neconform, iar alții nici măcar nu știu.

Întâlnim, în piață, AdBlue la prețuri care, în mod normal, nu acoperă nici măcar costurile de producție.

În urmă cu doi ani, RAR a autorizat multe firme să producă AdBlue, însă nu monitorizează acest produs. Nu se iau mostre de AdBlue din rezervorul camioanelor, pentru testare, nu este măsurat nivelul NOx sau prezența emulatoarelor pe sistemele SCR… Într-o piață nereglementată, fiecare face ce consideră, pentru a supraviețui.

Un produs neconform mărește consumul de AdBlue cu 50-60%, deoarece senzorul din aval al sistemului SCR observă că limitele noxelor la evacuare sunt depășite și, automat, transmite comanda pentru a se pompa mai mult produs. Instalarea emulatoarelor, pentru a „păcăli” sistemul SCR și a putea merge fără AdBlue, va duce, de asemenea, la creșterea consumului de carburant.

Găsirea unor metode care să „păcălească” sistemul SCR menit să protejeze mediul a căpătat, în România, dimensiunile unui fenomen. Cum ar putea fi combătut?

Deja începând cu ultima generație de mașini Euro 6, utilizarea unui AdBlue sub standarde atrage disfuncționalități ale motorului. Este o schimbare importantă.

Din păcate, din cei 17 parametri calitativi pentru AdBlue, unul singur este verificat în mod uzual, acesta fiind concentrația. Însă concentrația ar putea fi mărită prin simpla adăugare de sare. Majoritatea instrumentelor de măsurare nu sunt precise și vin cu toleranțe lăsate la aprecierea persoanei care face măsurătorile – îndemânarea, priceperea și sănătatea ochiului celui care efectuează măsurătoare. Nu există calibrare automată sau compensare automată, în funcție de temperatură. Nici calitatea apei, nici tipul de uree nu pot fi determinate. Se determină doar masa substanței uscate dizolvate în respectivul lichid. Producătorii care apelează la metode incorecte sunt conștienți de aceste aspecte.

AdBlue influențează consumul de carburant și, totodată, folosirea unui produs cu o calitate inferioară/neconformă duce la uzura accentuată și prematură a componentelor sistemului SCR – colmatarea rezervorului, distrugerea pompei, îmbâcsirea filtrului, calcinarea injectorului, obturarea orificiului de la catalizator…

Utilizatorii pot monitoriza calitatea AdBlue?

Este necesară monitorizarea și corelarea consumului de AdBlue cu cel de motorină. Fiecare mașină are un raport între aceste consumuri, care rămâne constant. Orice modificare ar trebui să ridice semne de întrebare.

Însă utilizatorii sunt în cea mai mare măsură sensibili la preț. De altfel, mulți transportatori s-au obișnuit cu problemele cauzate de un produs neconform și acceptă schimbarea prematură a unor piese care ar trebui să aibă o durată mare de utilizare. Piese din sistemul SCR care ar trebui să țină un an sau doi sunt schimbate la câteva luni. Sunt unii transportatori care chiar consideră că deferența de preț dintre un AdBlue neconform și unul conform justifică/compensează costurile suplimentare în legătură cu piesele ce trebuie schimbate mai repede. Sunt în general calcule sumare, care nu iau în calcul decât prețul pieselor, fără a lua în considerare manopera, perioada de imobilizare a autovehiculului, precum și faptul că respectivul camion poluează mai mult decât ar trebui.

Din păcate, sunt numeroase cazuri în care se intervine asupra sistemului SCR chiar la achiziția camionului, în ciuda faptului că acesta este în perioada de garanție.

Un transportator de internațional va realiza mai greu faptul că utilizează un produs neconform, în condițiile în care camioanele alimentează, în majoritatea timpului, de la stații publice.

Totuși, mulți transportatori mi-au spus că au sesizat diferențe de calitate între AdBlue alimentat în vest și cel achiziționat în România – se aprind martori la bord, se scurtează durata de viață pentru anumite piese, reducerea puterii motorului… În plus, utilizarea unui AdBlue neconform duce la creșterea consumului. O analiză detaliată a costurilor va releva, în mod cert, că utilizarea unui AdBlue conform asigură cele mai mici costuri operaționale.

Transportatorii sunt obișnuiți să își monitorizeze costurile cu atenție, însă sunt puține firme care au calcule precise atunci când vine vorba despre AdBlue și sistemul SCR.

Majoritatea se concentrează pe motorină și uită de legătura dintre consumul de combustibil și cel de AdBlue.

Există un raport precis, pentru fiecare autovehicul aflat în stare tehnică corespunzătoare, între consumul de motorină și cel de AdBlue. Creșterea consumului de motorină în raport cu cel de AdBlue înseamnă că, probabil, discutăm despre furt de motorină. Invers, creșterea consumului de AdBlue față de cel de motorină înseamnă furt de AdBlue, sau utilizarea unui produs neconform.

Sunt mulți cei care dau vina pe calitatea AdBlue pentru numeroase probleme, însă nu realizează că au achiziționat doar preț. AdBlue este asociat cu o grijă în plus, un cost suplimentar… Dacă ar crește numărul celor care monitorizează în detaliu consumul de Adblue și în corelare cu cel de motorină, ar realiza diferențele importante de calitate între produsele comercializare, astăzi, în România.

Se poate regla piața fără implicarea autorităților?

Utilizatorii au aceste posibilități de a sesiza, în timp, faptul că un anumit produs nu este la standardele corecte, însă fără implicarea autorităților, fără controale care să determine corect calitatea AdBlue, este greu de crezut că problemele pot dispărea. Inclusiv în zona stațiilor publice, nu putem avea siguranța calității AdBlue, în condițiile în care acestea scot la licitație cantitățile de produs pe care urmează să le achiziționeze și prețul rămâne factorul principal. Noi ne-am lovit de această problemă și am participat la licitații unde prețul câștigător era mult sub costurile de producție.

„Adblue, marcă înregistrată” presupune că acest produs este obținut prin respectarea unei rețete standardizate, ce integrează inclusiv tehnologia de fabricație și are trasabilitate, începând cu achiziția și testarea materiei prime.

ISCTR își propune ca depistarea emulatoarelor pe sistemul SCR să devină una dintre prioritățile de control în următoarea perioadă…

Aceste controale vor rezolva doar parțial problema, dacă va continua utilizarea pe scară largă a unui AdBlue neconform. Practic, vom avea emisii poluante similare cu cele din timpul utilizării emulatorului. În plus, se vor înregistra și creșteri ale consumului de motorină.

Un produs scump poate fi și prost, însă un produs ieftin nu poate fi bun.

Soluția ar putea fi reprezentată de utilizarea unor laboratoare mobile pentru control, dar care să nu se rezume doar la testele de concentrație. Iar nivelul NOx ar trebui verificat pe teren. Un nivel prea mare al emisiilor va indica utilizarea unui AdBlue neconform.

Principiul „cel mai bun preț, la cel mai apropiat producător” ar trebui să se aplice, în cazul AdBlue, în condițiile în care transportul acestui produs se face în condiții speciale, cu cisterne dintr-un anumit tip de inox, care, în mod normal, ar trebui să fie utilizate doar pentru AdBlue, pentru a se evita contaminarea produsului.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.