Aeroporturi modernizate pentru „Air Schengen”

Pe ultima sută de metri înainte de mult așteptatul „Air Schengen”, investițiile la aeroporturile românești au un numitor comun, fie că sunt realizate de Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), fie de Consiliul Județean (CJ) Iași: fondurile europene.

România intră în spațiul Schengen la nivelul frontierelor aeriene („Air Schengen”) de la 31 martie, astfel că pasagerii care vin din România și Bulgaria nu vor mai fi supuși unui alt control al pașapoartelor în afară de cel al companiei aeriene la poarta de îmbarcare.

La Aeroportul Internațional Iași, se execută ultimele pregătiri pentru începerea activității pe noul terminal T4, cea mai mare investiție locală din județul Iași, din ultimii 30 de ani, potrivit reprezentanților CJ. Din 31 martie, pasagerii vor putea zbura de pe noul terminal către destinațiile din Spațiul Schengen. Se fac, în paralel, suplimentări de personal la aerogară.

Terminalul 4 de la Iași, construit în doar 14 luni

Terminalul 4 de la Aeroportul Internațional Iași a fost construit în doar 14 luni și este al doilea cel mai mare din România, cu o suprafață de peste 31.000 mp și o capacitate de procesare de minimum 3,5 milioane de pasageri, anual. Investiția totală, incluzând parcarea nouă, de 600 de locuri, și un parc fotovoltaic, a fost de 100 de milioane de euro, 85% provenind din fonduri europene.

Traficul înregistrat în luna februarie la Aeroportul Internațional Iași a fost de 140.000 de pasageri, în creștere cu 40% față de perioada similară din 2023, iar, pentru întreg anul 2024, se estimează că vor fi 2,5 milioane de călători.

Noi echipamente de procesare a bagajelor de cală, la Aeroportul Otopeni

Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a finalizat lucrările de modernizare a noilor echipamente de procesare a bagajelor de cală, pe fluxul de plecări, pe zona „A” de check-in din Aeroportul „Henri Coandă” Otopeni. Acestea urmează să fie puse în funcțiune în cel mai scurt timp, pentru procesarea curselor de pasageri, după încheierea testelor operaționale ale sistemului, care încorporează cele mai moderne echipamente și tehnologii aeroportuare. Sistemul are o capacitate de 1.150 de bagaje pe oră. La finalul lucrărilor, capacitatea de procesare pe fluxul modernizat de plecări va ajunge la 2.400 de bagaje pe oră. Fluxul dispune de 28 de ghișee check-in, față de 26, câte erau inițial, iar, în etapa finală, șase dintre acestea vor fi configurate ca ghișee „self-service drop-off”.

Contract de 21 de milioane de euro

Lucrările de modernizare prin înlocuirea sistemului de procesare a bagajelor de cală din aerogara veche Plecări au început la mijlocul lunii octombrie 2022 și sunt executate de firma franceză Alstef Automation, care a încheiat cu CNAB contractul în valoare de 21 de milioane de euro, ce se derulează pe o perioadă de 2 ani. Sistemul, aflat în funcțiune de aproape 20 de ani, include atât zona check-in, caruselele de bagaje și benzile transportoare aferente, cât și echipamentele de control automat de securitate al bagajelor de cală. În perioada lucrărilor, au fost închise, pe rând, câte una dintre cele două zone (insule) de check-in din aerogară, cu celelalte două insule, din zona nouă a aeroportului, funcționând la capacitate maximă.

La finalizarea lucrărilor, capacitatea de procesare a bagajelor pe fluxul de plecări va crește cu 40% și vor fi disponibile și 12 ghișee „self service drop-off”, care permit pasagerului să-și depună singur bagajul de cală, fără a mai apela la ghișeul de check-in, potrivit companiei.

Șef nou, la CNAB

Consiliul de Administrație al CNAB l-a numit în funcția de director general interimar pe Gabriel Bulgaru, de la 1 martie. El l-a înlocuit pe Sorin Radu Păun, al cărui mandat a expirat pe 29 februarie. Gabriel Bulgaru a fost director tehnic în cadrul CNAB, începând cu 3 iulie 2019, iar, anterior, a condus IPTANA (Institutul de Proiectare în Transporturi). Compania are peste 1.400 de angajați și a înregistrat, la aeroporturile din Otopeni și Băneasa, 14,6 milioane de pasageri, în 2023, aproape de traficul-record din 2019 (de 14,7 milioane), înaintea pandemiei.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.