Autostrada Sebeș-Turda: Lotul 2, deschis cu restricții

Traficul rutier a fost deschis pe Lotul 2 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, însă cu restricții de viteză pe întreaga lungime, dar și de trafic pe o distanță de 1,5 km, până în aprilie-mai 2022.

Mașinile vor putea circula cu 130 km/h abia după ce va fi montat gardul de protecție pe întreaga lungime de 24,25 km a lotului, deoarece la inaugurare era doar la jumătate.

În plus, în zona dealului Oiejdea, unde au apărut alunecări de teren, una dintre căi nu este, încă, finalizată. Chiar dacă pe acest sector se circulă în ambele sensuri, acest lucru este posibil doar pe o singură cale, în regim de drum național. „Situația a impus limitarea vitezei la 60 km/h în zona respectivă, dar și la 100 de km/h pe restul lotului”, a dat asigurări Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).

7 ani, în loc de 2 

Contractul a fost semnat în noiembrie 2014, cu Asocierea Aktor-Euro Construct Trading 98, pentru aproximativ 550 de milioane de lei, fără TVA, și avea ca termen de finalizare luna octombrie 2016. „Însă, o lucrare care ar fi trebuit să dureze 2 ani a ajuns să dureze peste 7 ani. Aceasta, în condițiile în care pe toate celelalte 3 Loturi ale A10, se circulă deja, pe primele două încă din vara anului 2018. Nici acum nu se poate vorbi despre recepția lucrării, ci doar despre deschiderea circulației, între Alba Iulia Nord și Aiud, unde se află cei aproximativ 24 de km ai Lotului 2, nefinalizat în totalitate, din cei 70 de km ai A10”, potrivit MTI.

4,5 km Târgu Mureș-Ungheni, în trafic

Mașinile pot circula și pe Lotul Târgu Mureș-Ungheni al Autostrăzii Transilvania (A3), în lungime de doar 4,5 kilometri – la care se adaugă 4,7 km de drum de legătură cu două benzi pe sens. Această porțiune mică de autostradă permite, însă, continuarea traficului rutier pe 33 de kilometri ai A3 deja funcționali și permite șoferilor să intre pe autostradă mult mai aproape de Târgu Mureș.

Contractul a prevăzut inclusiv construirea a 3 poduri și pasaje pe drumuri de legătură, 6 poduri și pasaje pe autostradă și două noduri rutiere. Municipiul Târgu Mureș va avea asigurată, astfel, o legătură rutieră modernă cu Câmpia Turzii, Cluj-Napoca, Sebeș și Alba Iulia, dar și cu frontiera de vest a României, ceea ce va scurta timpii de deplasare și va crește gradul de siguranță rutieră, potrivit Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Două licitații, 4 ani pierduți

Reprezentanții STRABAG au precizat că acest tronson a fost dat în trafic mai devreme cu două luni față de termenul prevăzut în contract, respectiv 22 ianuarie 2022. Însă investiția ar fi trebuit să fie gata cu mulți ani în urmă, dacă lucrările nu ar fi început cu stângul. O primă licitație, lansată în anul 2014, a avut ca rezultat un contract semnat, în februarie 2015, cu Asocierea Lemacons&Vega 93&Arcada, pentru o ofertă de 179 de milioane de lei. Însă Antreprenorul nu a primit, în termen de 12 luni, ordinul de începere a lucrărilor, astfel că a cerut rezilierea contractului.

O nouă licitație a fost lansată, în octombrie 2016, dar procedura a fost contestată. Atribuirea contractului către STRABAG a fost posibilă abia în noiembrie 2017, însă, de data aceasta, pentru un preț mai mare: circa 192 de milioane de lei. Au urmat alte contestații, iar reevaluarea ofertelor, decisă de instanță, a dat câștigătoare Asocierea Itinera-Retter Project Management, care depusese o ofertă mai mare, de circa 209 milioane de lei. Contestațiile au continuat, iar, după un alt an, decizia a fost întoarsă și CNAIR a reevaluat din nou ofertele. Între timp, ofertele și-au pierdut valabilitatea, iar Asocierea Itinera a decis să-și retragă oferta. Astfel, singura firmă în cursă a rămas STRABAG, care, în final a semnat contractul, la sfârșitul lunii mai 2020.

Cât privește traseul viitoarei Autostrăzi A8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni, se analizează o alternativă de traseu pentru realizarea conexiunii cu Aeroportul Internațional Iași și cu viitorul Spital Regional de Urgență Iași. În prezent, în România se circulă pe 947,6 km de autostradă. 

Centura Mihăilești, finalizată: 9 ani pentru 3 km

Centura rutieră a localității Mihăilești a fost deschisă traficului, după 9 ani de la lansarea proiectului, de al treilea constructor contractat de CNAIR. Chiar dacă are doar 3,18 km, această variantă ocolitoare scurtează timpii de deplasare pe DN6 și reduce riscurile din trafic specifice tranzitării localităților.

CNAIR a demarat proiectul încă din anul 2011, iar licitația a fost câștigată de compania spaniolă Contrat Ingineria Y Obras, care, însă, a întârziat mult proiectul, iar contractul a fost reziliat. După 5 ani, în 2016, contractul a fost atribuit antreprenorului Copisa Constructora Pirenaica, dar a avut o soartă similară cu primul: în 2019 a fost reziliat.

O a treia licitație a fost lansată, iar contractul a putut fi semnat, în decembrie 2020, cu Viarom Construct, care a încheiat lucrările și a reușit chiar deschiderea în avans cu trei luni a circulației.

Drum spre Vama Giurgiu, din beton

Drumul expres ce va face legătură dintre Podul Prieteniei, Vama Giurgiu și DN5, urmează să se deschidă circulația pe 20 decembrie, a anunțat ministrul Sorin Grindeanu. Este un proiect-pilot, cu calea de rulare din beton. Drumul va avea patru benzi, cu separare pe mijloc.

Secțiunea 4 a Autostrăzii Sibiu-Pitești, contractată

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat, cu reprezentanții PORR Construct, contractul pentru proiectarea și execuția Secțiunii 4 Curtea de Argeș-Tigveni a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești. Valoarea contractului este de 1,7 miliarde de lei, fără TVA, cu sursă de finanțare din fonduri europene nerambursabile, pentru realizarea a 9,86 de kilometri de autostradă. Perioada de proiectare este de 16 luni, iar cea pentru execuția lucrărilor, de 44 de luni, în timp ce garanția va fi de 120 de luni.

Această secțiune are o lungime de 10 km, dar cu lucrări de artă de o complexitate majoră: 12 poduri, pasaje și/sau viaducte în lungime medie de 230 de metri, dintre care cel mai lung va fi viaductul de la km 84, de 630 de metri, precum și un tunel de 1.350 de metri, în zona de traversare a dealului Momâia, județul Argeș. Licitația a fost lansată din 2019, dar atribuirea contractului a fost tergiversată, apoi contestată, astfel vă au trecut mai bine de doi ani până la semnarea contractului.

În ceea ce privește stadiul celorlalte secțiuni ale autostrăzii, se află executate 53,51% lucrări la Secțiunea 1 Sibiu-Boița, Lot 1, de 13,17 km. În procedură de evaluarea ofertelor se află Secțiunea Tigveni, în 2 Boița-Cornetu, de 31,33 km. În licitație se află secțiunea 3 Cornetu-Tigveni, în lungime de 37,4 km, cu data de depunere a ofertelor 20 ianuarie 2022. Secțiunea 5 Curtea de Argeș-Pitești, în lungime de 30,35 km, se află în șantier, cu un stadiu fizic al lucrărilor de 3,87%.

Podul Suspendat de la Brăila: șantier de sărbători

Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, aflat în lucru, a fost fotografiat noaptea și pare iluminat de sărbătorile de iarnă. Imaginile au fost publicate pe Facebook de ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, cu următorul mesaj: „Am fost pe șantierul Podului suspendat peste Dunăre de la Brăila. Podul trebuie să fie dat în circulație până la sfârșitul anului viitor, așa cum prevede contractul! Județele Brăila și Galați au nevoie rapid de sprijinul Guvernului, ajutor care poate veni mai ales prin dezvoltarea infrastructurii de transport”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.