BUGET 2023

Cifrele trebuie actualizate continuu, iar proiecțiile financiare adaptate chiar mai des. Ce se schimbă în acest an?

Ioana Arsenie

Companiile încep să pregătească bugetele pentru 2023. Recomandăm să fie respectate câteva principii și rutine de lucru. În primul rând, realizarea unei analize riguroase, a unei analize factoriale la fiecare capitol bugetar cu pondere semnificativă. Este foarte important ca rezultatele acestui an să fie înțelese foarte bine, pe cauze și factori. În al doilea rând, proiecțiile 2023 se vor realiza având în minte principiile bugetării zero-based, despre care am mai scris atunci când am abordat realizarea bugetului în perioade de recesiune. Pe scurt, fiecare cheltuială inclusă în bugetul companiei va trebui argumentată serios, pe principii de necesitate și contribuție la rezultatul financiar.

În 2023, bugetarea incrementală, pe baza cifrelor lui 2022, este un mod de lucru depășit și nu poate să aducă valoare în organizație.

Este nevoie de o resetare, o reașezare a proceselor și ciclurilor bugetare și o explicare a responsabilității ownerilor de buget față de rezultatele companiei, pentru continuarea și crearea de rezerve pentru dezvoltare, respectiv pentru situații de contracție.

Reamintim că Bugetul este sfânt pentru orice manager.

Prin implementarea bugetelor la nivel de departamente, vei avea mai multe beneficii. Unul dintre ele ține de asumarea bugetului de către manageri și responsablizarea acestora. De asemenea, veți putea corela bugetele cu rezultatele așteptate, prin definirea și monitorizarea unor indicatori de performanță (KPIs) la nivel de departament, dispunând, în același timp, de un instrument de control, care permite antreprenorului sau persoanei aflate în poziția de CEO să delege mai mult, putându-se, astfel, axa pe zona strategică.

Este bine ca remunerarea performanței managerilor să fie direct corelată cu gradul de respectare a bugetelor.

Performanța unui manager nu se limitează doar la realizarea țintelor operaționale, ci trebuie analizat în ce măsură s-au menținut standardele de cost și buget total.

În același timp, avem un cuplu care conduce businessul: CEO+CFO. Sunt două rațiuni în spate. Cea de control și echilibru între orientarea directorului general către target-ul comercial și creștere agresivă (de obicei, este bonusat pe baza performanței economice pe termen scurt). Și cea de implicare proactivă și agilă în decizia de business a directorului financiar, omul care simte cel mai bine cifrele și pârghiile de creștere.

Programul CFO

În contextul actual, este nevoie de implicarea profesioniștilor din domeniul financiar-contabil la un nivel superior, cu instrumente adaptate și abordare orientată spre business.

Am lansat Programul „De la Contabil, la CFO”, dedicat profesioniștilor din domeniul financiar, care își propune mentorat și training pentru acestia.

Este unicul program de acest tip din România, pragmatic, care oferă o abordare de învățare experiențială, având structura realizată din experiența unui om de finance care s-a dezvoltat etapă cu etapă, nu în câțiva ani, ci în diverse etape ale ciclurilor economice și în medii culturale și de business variate.

În cadrul programului, beneficiarii vor primi:

  • training și mentorat (4 sesiuni de grup a 3 ore), intercalate cu teme și aplicații personalizate
  • facilitare diagnoză și planificare carieră (profil și întâlnire cu HR/coach)
  • interacțiuni și schimb de experiență cu personalități din finance, cu experiență variată, astfel încât să fie cât mai ușor de integrat în bagajul propriu al participanților, arii de business și finanțe complementare
  • la final, festivitatea de absolvire.

În 16 ianuarie, debutează seria a doua a programului, iar înscrierile sunt în curs, în această perioadă.

Ioana ARSENIE

strateg financiar

fondator Trusted Advisor Strategy & Finance

ioana@ioanaarsenie.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.