CAMIOANE ROMÂNEȘTI IMOBILIZATE DE AUTORITĂȚILE UCRAINENE: Prinși în război. Blocați în graniță

Pentru operatorul de transport agabaritic Holleman din București, prezent în Ucraina din 2009, războiul a generat oprirea proiectelor aflate în derulare, în această zonă, în condițiile în care cele mai moderne echipamente ale grupului erau implicate în activitate. A început o cursă contra-cronometru, pentru punerea la adăpost a bunurilor grupului.

Holleman Ucraina derula un contract privind montarea de eoliene, cu un client important, din Danemarca. „Este vorba despre un proiect foarte mare, din care realizasem doar un sfert, în momentul în care a început războiul”, ne-a explicat George Niță, CEO Holleman. „Cu aproximativ 10 zile înainte, consultantul din zona de securitate ne-a recomandat ca tot personalul străin să părăsească Ucraina. S-a întors în România, în aceste condiții, jumătate din echipa de șoferi specializați în astfel de transporturi agabaritice (cealaltă fiind formată din șoferi ucraineni), macaragiii și tehnicienii care instalează turbine eoliene. Am continuat activitatea cu șoferi ucraineni, iar clientul ne-a solicitat să mărim colectivul lor, pentru a răspunde cerințelor privind volumul de activitate. Dar, chiar dacă aveam, acolo, o firmă bine pusă la punct din punct de vedere organizatoric, nu ne-am gândit niciun moment că o să înceapă războiul și că lucrurile vor lua o astfel de turnură, implicând întregul teritoriu al Ucrainei”, a continuat el.

Cele mai valoroase echipamente ale grupului erau în Ucraina

În acel moment, erau angrenate în activitatea desfășurată în statul vecin, cele mai scumpe echipamente deținute de grup. „Este vorba despre trailere care se extind de patru ori, putând transporta pale pentru eoliene de peste 80 de metri, despre trailere modulare cu adaptoare pentru transportul secțiunilor de turn, precum și despre alte trailere de specialitate. Cea mai mare parte a acestora erau înmatriculate în Ucraina, pentru a putea lucra legal.”

Sediul Holleman Ucraina se afla în Dnipro, începutul războiului prinzând compania în momentul finalizării mutării la Nikolaev. Și totul s-a schimbat peste noapte!

Cu șoferi împrumutați… și cu baricade pe drumuri

Prioritară a devenit, în acel moment, punerea la adăpost a echipamentelor. Dar lucrurile s-au dovedit extrem de complicate.

„Ne-am confruntat cu multiple probleme, dar două categorii mi-au rămas în minte”, a precizat George Niță. Holleman nu a mai găsit șoferii ucraineni angajați disponibili, pentru a mișca vehiculele către România. Unii dintre ei fugiseră către vestul țării, alții se retrăseseră, cu familia, către zone mai sigure, unii au fost foarte repede înrolați în armată, iar foarte mulți locuiau în zona care a fost ocupată de ruși. „Mulți dintre șoferii angajați în cadrul Holleman aveau domiciliul în Berdeansk sau Mariupol.”

În final, compania a avut la dispoziție un șofer, cu greu a venit un al doilea și două persoane de la însoțire. „Cu ajutorul lor, am reuși să punem în linie capetele tractor cu trailerele și să vorbim cu altă firmă din Ucraina, care ne-a furnizat șoferi care s-au urcat pe camioanele noastre.”

Cel de-al doilea obstacol major a fost constituit de punctele de control, unde erau amplasate blocuri de beton pe șosea, cazemate construite din saci, redute, ceea ce a făcut extrem de dificilă trecerea, ținând cont de gabarit. „Efortul pentru a ajunge la graniță a fost unul deosebit. Un traseu de 4-5 ore a fost parcurs, inițial, în 2 zile. La fel de anevoioasă a fost și trecerea frontierei. În final, am reușit să transferăm o mare parte din flotă în România.”

5 capete tractor și un trailer, rechiziționate

Ulterior, armata ucraineană a rechiziționat 5 capete tractor 8×4 și un trailer extensibil cu 10 axe, din parcul Holleman Ucraina. „Am stopat procesul de repatriere a flotei. Putem urmări, prin intermediul GPS, unde se află camioanele noastre. Acum, sunt conduse de soldați, care le-au adaptat, pentru a le putea cupla cu trailerele lor. Din păcate, nu știm care este calitatea carburantului utilizat și nici cum asigură întreținerea”, a mai arătat George Niță, precizând că se încearcă rechiziționarea celorlalte capete tractor din parcul Holleman Ucraina. „Au, prin lege, dreptul să le rechiziționeze. În mod normal, ar fi trebuit să ne compenseze, dar nu s-a discutat așa ceva. Au fost prezentate promisiuni. Situația este tensionată. Am vrea, dacă este posibil, să facem o înțelegere prin care să îi ajutăm cu transportul echipamentului, dar să putem lucra și comercial, pentru alți clienți. Din păcate, nu am reușit nimic până acum.”

Trailere românești, de o lună, în graniță

Lucrurile sunt, chiar, mai grave. Trei trailere pentru transport agabaritic (6 certificate de înmatriculare) înmatriculate în România și trei cu numere bulgărești, aparținând grupului, au fost blocate în graniță. „Ni s-a reproșat prezența îndelungată pe teritoriul Ucrainei, peste perioada legală. Suntem de acord să plătim amenzile care ni se impun, dar blocarea timp de o lună nu se justifică. Sunt în discuție două variante: amendă sau confiscare. Din păcate, nu avem cu cine să discutăm, iar autoritățile române nu ne sprijină. Este o adevărată harababură, nu știe nimeni de nimeni și nu se poate impune o regulă. Șeful de vamă din graniță spune că problema trebuie rezolvată cu un șef de-al lui din oraș, pe care noi nu îl găsim.”

„Cred că vom picheta ambasada Ucrainei de la București. Avem nevoie de trailere ca să muncim. Este un abuz care nu se justifică, mai ales ținând cont de ajutorul pe care România l-a dat statului vecin.”

De menționat că un astfel de trailer specializat costă, atunci când este achiziționat de nou, aproximativ 450.000 de euro.

George Niță nu se așteaptă ca proiectul derulat pe teritoriul ucrainean să poată fi reluat mai repede de 1-2 ani, chiar dacă războiul s-ar termina, pentru că infrastructura rutieră este afectată, ceea ce face imposibilă susținerea de sarcini ridicate.

În schimb, în România, vor începe proiecte noi destinate furnizării de energie eoliană, iar Holleman este unul dintre specialiștii în domeniu. Este un motiv pentru care flota pentru transport agabaritic aparținând companiei trebuie să se întoarcă în țară.

Cărăușul specializat în transporturi agabaritice făcea curse către interiorul țării (în parcurile eoliene), din porturile Yuzhny și Chernomorsk, aflat lângă Odessa.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.