CAMIONUL ELECTRIC, ÎN EXPLOATARE REALĂ: 10 lucruri pe care merită să le știi, la achiziție

Primul transportator român care a achiziționat un camion electric este Blue River. Am discutat cu Alexandru Păun, director general Blue River, despre experiența acumulată după primul an de utilizare. Compania bucureșteană are, deja, trei camioane electrice (mărci diferite), utilizate pentru activitatea de distribuție.

Alexandru Păun: „Țintim dezvoltarea unui parc propriu de panouri fotovoltaice. Astfel, vom produce energie electrică și vom putea oferi clienților soluția completă.”
  1. Autonomia, iarna (intertitluri)

Evident, în timpul sezonului rece, autonomia autovehiculelor electrice scade… Însă, în cazul camioanelor, acest aspect trebuie analizat cu mare atenție.

„Nu este un motiv care să ne descurajeze în a achiziționa, în continuare, camioane electrice, însă ne îngrijorează foarte mult autonomia camioanelor pe timp de iarnă, pentru că se micșorează dramatic. La temperaturi negative, poate să se reducă, chiar și la jumătate”, a precizat Alexandru Păun. În ciuda acestei probleme, activitatea Blue River a putut continua, fiind vorba despre distribuție. „Am renunțat la unele curse mai lungi și am utilizat camioanele electrice doar pe plan local. Din fericire, avem un client foarte înțelegător, cu care putem să facem schimbări zilnice în planificare și cu care ne-am asumat, de la început, eventualele surprize care puteau să apară”, a spus directorul general Blue River.

În aceste condiții, până la apariția noii generații de camioane electrice, este greu de proiectat un circuit, funcțional tot anul, în care acest tip de vehicule să fie exploatate pe distanțe lungi. „Astăzi, nu putem să discutăm de electric, pe distanțe lungi. Orice plan riscă să fie dat peste cap. Chiar și o rețea bine dezvoltată de stații de încărcare va duce la creșterea semnificativă a timpului alocat încărcării, în sezonul rece. Cum, în România, avem destul de multe zile cu temperaturi negative, doar 30 de zile pe an dacă ții camionul parcat, sunt date peste cap toate calculele”, a explicat Alexandru Păun.

  1. Tehnologia se dezvoltă… repede

În general, la apariția unor modele noi de camioane și, mai ales, în cazul unor noi tehnologii, pot apărea probleme. Și în cazul Blue River, au fost probleme tehnice și defecțiuni, care au dus inclusiv la imobilizarea camionului pe traseu. Interesant este faptul că maturizarea tehnologiei „electrice” pare să aibă loc foarte repede.

„Nu se întâmplă la toate camioanele și aceste aspecte trebuie puse și pe seama tehnologiei noi. Cel mai recent achiziționate vehicule nu mai au probleme, iar cel mai nou camion are, deja, un an, peste 60.000 km parcurși și nu s-a înregistrat nici o problemă de ordin tehnic”, a afirmat Alexandru Păun.

  1. Model flexibil de business

Chiar dacă este electric, camionul rămâne camion și, implicit, trebuie să transporte mărfuri la tarife cât mai scăzute. Evident, prețul mare de achiziție încurajează orice plan de afacere să proiecteze un număr cât mai mare de kilometri parcurși. În cazul unui transportator, doar acest factor ar putea fi insuficient pentru a se asigura că investiția realizată va fi recuperată.

O soluție, deja utilizată în piață, este ca, chiar și în situația în care, din motive independente de transportator, nu este realizat numărul de kilometri anticipat, clientul să își asume o sumă minimă lunară ce va fi plătită. Aceasta ar putea fi gândită sub forma unei chirii, pe care clientul o va achita, indiferent de gradul de utilizare a camionului electric, pus la dispoziție de către transportator.

  1. Este posibil să ajungem la un cost mai mic decât în cazul diesel?

În mod neașteptat, răspunsul este pozitiv… în anumite situații. „Am putea obține un cost per kilometru chiar și mai mic, pentru camionul electric, dacă s-ar aproba acea deja anunțată exceptare de taxe pentru accesul în București, pentru camioane electrice”, a declarat Alexandru Păun.

  1. Entuziasm al clienților

Un proiect de electrificare în transportul rutier creează entuziasm, iar menținerea acestuia ar putea asigura parteneriate stabile, pe termen lung. „S-a păstrat entuziasmul, în ciuda provocărilor. Iar clientul care exploatează toate 3 camioanele electrice din flota noastră ar vrea să investească în continuare, doar că este preocupat de evoluția prețului autovehiculelor electrice, așteptându-se la scăderea acestora, în următoarea perioadă”, a apreciat Alexandru Păun. Practic, în acest moment, un proiect de electrificare a transportului rutier presupune o colaborare strânsă transportator-client și orice decizie trebuie luată împreună. Evident, momentul achiziției unui nou camion electric nu poate fi stabilit doar de către firma de transport. Iar evoluția prețului camioanelor electrice reprezintă un aspect esențial.

  1. Imagine

Cel puțin în această etapă, achiziția unui camion electric poate asigura un impuls semnificativ pentru imaginea firmei. „Este 100% adevărat și am putut simți din plin impactul pozitiv adus notorietății companiei, prin achiziționarea camioanelor electrice”, a confirmat directorul general Blue River.

Totuși, pe termen scurt, o imagine bună nu înseamnă obligatoriu clienți noi. „Lucrăm la implementarea unui al doilea proiect «electric», iar acesta va fi încheiat doar prin prisma faptului că se încadrează în costurile apropiate ale unui camion diesel”, a declarat Alexandru Păun.

  1. Șoferi dedicați

„Am pus la dispoziția clientului alături de care am dezvoltat proiectul electric camioane diesel și CNG, împreună cu cele electrice. Șoferii conduc, astăzi, camionul electric, mâine pe cel cu gaz și apoi pe cel diesel… Am anticipat lucrul acesta și s-a confirmat. Practic, șoferii nu resimt diferențe în exploatare, în afara aspectului legat de autonomie”, a subliniat Alexandru Păun. În ceea ce privește un stil de condus economic, regulile se aplică asemănător, la toate camioanele.

  1. Predictibilitate în privința autonomiei

Aplicațiile telematice dedicate camioanelor electrice ar trebui să ofere, în orice moment, o imagine clară, în legătură cu distanța pe care o poate parcurge autovehiculul. „Soluția telematică oferă informații, însă, având în vedere profilul curselor noastre, algoritmul de calcul duce la modificări importante. Practic, este foarte greu să ne ghidăm în totalitate după aceasta. Ne bazăm, în primul rând, pe faptul că avem curse scurte și reîncărcăm bateriile ori de câte ori credem că este necesar”, a menționat directorul general Blue River.

  1. Dezvoltare, fără intervenția statului

Acordarea de subvenții de către stat pentru achiziția camioanelor electrice ar putea schimba complet viteza de implementare a acestei tehnologii. „Acum știm ce avem de făcut și, dacă s-ar da o subvenție pentru camioane electrice, care să ne apropie de prețul unui diesel, am putea investi imediat în alte câteva camioane noi. Avem clienți care își doresc camioane electrice, dar la un preț cât de cât apropiat de cel al unuia diesel”, a declarat Alexandru Păun. Însă, fără nici un fel de ajutor, interesul pentru camioanele electrice se maturizează greu și, la ora actuală, sunt extrem de puțini utilizatori în piață, în ciuda interesului de care se bucură „protecția mediului”.

Alexandru Păun: „Sunt atât de multe companii care discută despre protejarea mediului și care realizează rapoarte de sustenabilitate; media comunică intens pe acest subiect și cu toții ne arătăm îngrijorați de încălzirea globală. În mod șocant, însă, în realitate… sunt foarte puține eforturi reale în această direcție, iar statul ar putea schimba dinamica cu un efort minim.”

Fără o intervenție reală a statului, achiziția de camioane electrice în România riscă să rămână blocată la „capitolul excepții”. Mai ales că, în țara noastră transportul este asigurat în general cu camioane vechi și foarte vechi, la tarife „imposibile” și adesea cu elemente de concurență neloială.

  1. Vârf de lance, la clienți noi

În contextul actual, ar fi de așteptat ca tot mai mulți clienți să caute soluții de transport ecologice. Astfel, operarea camioanelor electrice ar putea fi un adevărat „vârf de lance” în deschiderea ușilor către noi contracte de transport. „Până acum, nu am simțit acest lucru, deși am avut câteva întâlniri cu clienți care își doreau camioane electrice și care s-au arătat încântați de filozofia noastră. Discuțiile s-au încheiat brusc, după ce am transmis oferta de transport”, a declarat Alexandru Păun.

Totuși, presiunea există…

„De curând, am fost contactați de un client cu care am încetat colaborarea, cu ceva ani în urmă, și am stabilit, deja, termenii de reluare a colaborării. Credem că ne-a selectat prin prisma faptului că suntem un transportator care oferă soluții alternative. Simțim o presiune în creștere din partea clienților, care vor să fie pregătiți pentru momentul în care vor trebui să facă schimbarea”, a arătat directorul general Blue River.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.