CERTIFICAREA LEAN & GREEN. Trei stele, pentru Logistic E van Wijk

Logistic E van Wijk din Cluj este prima companie de transport din România care a obținut certificarea de trei stele în cadrul programului Lean & Green.

Dragoș Neacșu, CEO GS1 Romania: „Știm cu toții că există reguli obligatorii și termene. Sunt undeva între 2.000 și 6.000 de companii din România care sunt vizate sau au tangență cu aceste reglementări europene, într-un anumit interval de timp. Astfel, este realist să spunem că, în 3-5 ani ar trebui să avem câteva sute de companii românești participante în program.”

Lean & Green este un program de recunoaștere pentru reducerea amprentei de carbon, o comunitate de companii care împărtășesc informații și bune practici, în contextul accelerării sustenabilității în logistică. Programul a fost fondat în Țările de Jos, în 2008, iar comunitatea include, astăzi, peste 550 de companii, în cadrul a 17 programe naționale. Există, de asemenea, un program internațional pentru companiile multinaționale care doresc recunoaștere la nivel european, sau chiar global.

Lean & Green a fost lansat, în România, în primăvara anului trecut și este un program cu cinci stele de certificare, care are drept KPI emisiile de CO2 per unitate transportată.

Pentru prima stea, obiectivul este o reducere de 20% a CO2 într-o perioadă maximă de 5 ani, pentru a doua stea – o reducere suplimentară cu 10%, în termen de 3 ani, iar pentru a treia stea – încă 5%, în 2 ani. A patra stea este în curs de dezvoltare și vizează o scădere a emisiilor de CO2 până în 2030 cu 55%, în conformitate cu obiectivele europene, iar pentru a cincea stea se preconizează o reducere cu 60% a emisiilor de carbon, până în 2050.

Prima stea este relativ ușor de obținut, dar, pe măsură ce compania avansează, exigențele cresc, în special din punctul de vedere al complexității și calității datelor analizate. Astfel, chiar dacă reducerea amprentei de carbon pare a fi mai mică, de la o stea la următoarea, aceasta este mai greu de obținut.

Esența programului o reprezintă elaborarea unui plan de acțiune pentru reducerea emisiilor de CO2, în cadrul căruia este descrisă organizația și operațiunile sale logistice, este precizat scopul și procentajul volumului care urmează a fi analizat, sunt descrise măsurile și proiectele adoptate și sunt analizate datele logistice, conform programului.

GS1, partener Lean & Green, în România

Organizația GS1 România este partenerul național al programului Lean & Green Internațional. „Din punctul de vedere al GS1 România, Lean & Green este un început în activarea membership-ului și a relațiilor profesionale cu lanțul de valoare din logistică”, spune Dragoș Neacșu, CEO GS1 România. „Avantajul, în orice comunitate națională și în întregul comunității create de Lean & Green, este apartenența, deoarece ai acces la informații importante, ai o comunicare interactivă cu ceilalți membri, care, poate, sunt mai avansați decât tine în procesul de obținere de certificări, au niște planuri de acțiune pe care le-au formulat, pe care le urmăresc și dau rezultate. Ai acces la această bază de date, la această bogăție de idei, la contactele personale relevante.”

Reprezentantul GS1 România subliniază importanța certificării în domeniul reducerii emisiilor poluante, în contextul obiectivelor climatice globale și a apropierii primei etape a raportărilor CSRD.

Puterea exemplului

În acest context, puterea exemplului contează foarte mult, iar compania clujeană Logistic E van Wijk a înțeles acest lucru. „În 2020, am stabilit niște obiective pe termen lung, în care ne-am propus să reducem emisiile de CO2 cu o anumită valoare, inițial mai mică decât cea obținută pentru recunoașterea Lean & Green”, a declarat Bogdan Mercaș, training manager la Logistic E van Wijk, adăugând că, pentru obținerea celei de-a treia stele, compania a reușit o reducere a emisiilor de CO2 cu 35%, până în 2021, comparativ cu nivelul înregistrat în 2019.

Managerul Logistic E van Wijk subliniază importanța existenței tuturor datelor istorice necesare, inclusiv afișarea consumului per cursă. Lean & Green se bazează pe un software denumit BigMile, care face o analiză a tuturor curselor, pe baza codurilor poștale ale expeditorului și destinatarului mărfii și care este capabil să elaboreze distribuirea CO2 per fiecare client în parte. Pe lângă aceasta, se face și un audit extern, iar aceste două instrumente au certificat faptul că datele companiei clujene au un nivel calitativ maxim „gold plus”.

„Practic, Lean & Green a recunoscut faptul că Logistic E van Wijk știe să își facă măsurătorile corect, are cu cine, are cu ce, iar procesele sunt corecte”, a subliniat Dragoș Neacșu.

Bogdan Mercaș, training manager al Logistic E van Wijk: „Foarte mulți clienți vor, deja, să vadă că faci ceva pentru reducerea CO2 și că poți să le demonstrezi acest lucru, uneori chiar condiționând colaborarea cu tine de acest fapt. Anul trecut am avut discuții cu 4 clienți care ne-au cerut date, iar anul acesta deja am avut cu încă doi, în primele zile ale lunii ianuarie”.

De la stânga la dreapta: Dirk van der Lee, program director, Lean & Green International, Gabriel Ivan, country general manager, CHEP Romania & Bulgaria, Dragoș Neacșu, CEO GS1 Romania, Adam Fields, moderatorul primului eveniment al Lean & Green International, și Bogdan Mercaș, training manager Logistic E van Wijk.

Planul de măsuri

Programul Lean & Green presupune, după cum am arătat, elaborarea unui plan de acțiune, pentru reducerea emisiilor de CO2 într-un anumit interval de timp. În cazul Logistic E van Wijk, acest plan a inclus, în primul rând, un program de eco-driving, care a presupus training 1 la 1 cu fiecare șofer în parte, care a condus la o reducere a consumului de combustibil cu peste 10%, ceea ce a avut drept consecință și o reducere proporțională a emisiilor de carbon.

O altă măsură importantă a fost înlocuirea camioanelor Euro 5 cu camioane Euro 6 de a patra generație, mult mai eficiente din punctul de vedere al consumului.

În acest context, managerul de training al Logistic E van Wijk subliniază importanța monitorizării exacte a consumului de combustibil și a stilului de conducere al șoferilor. „Avem un sistem telematic foarte performant, care ne permite să analizăm inclusiv câte apăsări ale pedalei de frână se întâmplă pe 100 km, utilizarea tempomatului, rularea liberă, utilizarea cruise control, plaja de turații, frâna auxiliară etc. Toate acestea se transformă direct într-un rezultat contorizat de către o soluție IT, pe care l-am transpus într-un raport lunar pentru fiecare șofer. La 6 luni, facem o medie ponderată a scorului lunar, cu kilometrii conduși, și astfel putem avea o evaluare corectă. Dacă scorul este bun, șoferul va primi o recompensă. Celor care nu obțin scoruri bune le oferim training, atât teoretic, cât și practic și am remarcat și oameni ambițioși, care, de pe ultimele locuri, au ajuns pe primele”, povestește Bogdan Mercaș.

De asemenea, managerul Logistic E van Wijk subliniază că s-a schimbat modul în care sunt configurate mașinile, reducerea CO2 fiind elementul central.

Iar lucrurile nu se opresc aici.

Punctele fixe (clădiri proprii și închiriate) au fost optimizate, pentru a reduce amprenta de CO2. Toate renovările în curs sau cele viitoare sunt în așa fel planificate, astfel încât impactul asupra mediului să fie cat mai mic. Amintim, aici, înlocuirea tuturor corpurilor de iluminat cu unele LED, economice; adăugarea de panouri solare pe clădirile sediului din Cluj și proiectarea infrastructurii pentru stații de încărcare electrice atât pentru camioane, cât și pentru turisme.

„Un alt aspect important este cel al planificării rutelor, context în care vom testa inclusiv utilizarea intervalelor orare în care acele rute sunt mai puțin aglomerate, chiar dacă va trebui ca șoferul să conducă noaptea. În privința rutelor ghidate, cu noua soluție TMS, dispecerul va trimite direct șoferului pe computerul de bord o rută în care sistemul va ghida șoferul ca să ajungă pe cea mai bună rută către clientul final”, spune Bogdan Mercaș, adăugând că aceste rute ghidate sunt foarte utile în eliminarea kilometrilor paraziți. „O companie care se respectă are kilometrii paraziți reduși la minimum, iar alte companii care nu monitorizează acest lucru riscă să aibă costuri suplimentare majore. La o flotă cu 180-200 de camioane, vorbim de câteva sute de mii de euro irosiți într-un an și zeci de tone de CO2 eliminate în atmosferă, fără a transporta nimic.”

Viitorul sună bine

Fără îndoială, certificarea Lean & Green este de natură să aducă și un plus de imagine, mai ales în contextul în care tot mai multe companii aleg să lucreze în mod prioritar (dacă nu exclusiv) cu firme de transport care sunt preocupate de reducerea amprentei de carbon. Iar certificarea în sine nu este un proces costisitor.

„Din punct de vedere al apartenenței la program și comunitate, costurile sunt absolut modice – câteva sute de euro pe an pentru companiile mici”, spune Dragoș Neacșu.

În privința evoluției programului Lean & Green, în România, din punctul de vedere al numărului de participanți, CEO GS1 spune că, pentru început, suntem în faza de conformare voluntară.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.