COMILGA – innoTMS O SOLUȚIE CARE FACE DIFERENȚA. ancorați în PREZENT, pregătiți pentru VIITOR

Cu o flotă de 140 de camioane moderne, Euro 6, firma Comilga este unul dintre cei mai importanți jucători din transporturi din NE României. Înființată în 2007, firma, specializată în transport de mărfuri în spațiul comunitar, s-a dezvoltat continuu. Un moment-cheie a fost anul 2016, când proprietarul, Mihai Ilițoi, alertat de opoziția manifestată de operatorii de transport vest-europeni față de concurenții din est, a decis înființarea unui punct de lucru în Germania.

 Conștient de importanța digitalizării, Comilga a implementat soluția innoTMS, care a avut efecte imediate: au dispărut erorile umane, a crescut productivitatea angajaților, s-au eliminat pierderile, prin optimizarea rutelor. Gabriel Cotoară, CEO Comilga, ne-a povestit, pe larg, cum a luat decizia implementării innoTMS și ce upgrade urmează să facă.

ZIUA CARGO: Ce ne puteți spune despre Comilga?

Gabriel Cotoară: Deținută de Mihai Ilițoi, firma Comilga, cu sediul în Suceava, activează în transportul rutier de mărfuri din anul 2007. Am început cu 2 camioane, cu care făceam import-export, iar, în prezent, avem 140 de camioane, toate Euro 6. Compania are și un punct de lucru în Germania, deschis în 2016, în perioada când operatorii vest-europeni căutau să limiteze accesul pe piața occidentală a concurenților est-europeni. Firma din Germania a pornit la drum cu trei camioane, ca un test, după care flota a crescut, treptat.

Unii dintre clienții pentru care lucra, deja, Comilga au cerut și camioane înmatriculate în Germania, astfel că, până la final de 2018, se ajunsese la 13 autovehicule, iar, anul acesta, parcul auto a ajuns la 83 de unități.

Șoferii români angajați pe firma din Germania beneficiază de condiții foarte bune de cazare, datorită unor spații de cazare cumpărate, renovate, mobilate și utilate, unde locuiesc în weekend. Activitatea lor este organizată în așa fel încât, deși fac curse doar în Germania, ajung „acasă” numai la final de săptămână. Pensiunea este un beneficiu special pentru șoferi, care au ocazia să se relaxeze într-un mediu prietenos și să scape de stresul specific muncii lor dificile, care afectează tot mai mulți colegi de breaslă.

Prin investiții, firma își propune să ofere locuri de cazare tuturor șoferilor. Toate aceste eforturi sunt pentru a deveni o firmă atractivă pentru șoferi, în condițiile crizei de personal din ultimii ani.

Seriozitatea, calitatea serviciilor noastre și inovarea sunt trei principii după care m-am ghidat și care au generat dezvoltarea grupului de firme Comilga. Am pus accent și pe reducerea costului operațional prin reducerea numărului de kilometri neeligibili, reducerea consumului de combustibil și reducerea prețului de alimentare.

Comilga, Gabriel Cotoară

Ce a stat la baza deciziei de porni un parteneriat cu innoTMS?

Ne-am dorit o soluție software care să cuprindă toate procesele unei companii de transport și să ofere transparență. În trecut, am avut experiențe cu alte softuri de transport, însă acestea nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor.

Digitalizarea companiei era de mult o direcție strategică, care s-a petrecut în 2021, din mai multe motive. În primul rând, softul innoTMS a îndeplinit cerințele tehnice pe care le urmăream, cum ar fi integrarea cu softul de telematică, softul de contabilitate, furnizori de combustibil, soft bazat pe cloud, care elimină investiții hardware. De asemenea, soluția bifa funcționalități-cheie, cum sunt: principiul de funcționare prin care să nu se dubleze munca administrativă, adică parametrii operaționali ai unei comenzi de transport să ajungă peste tot unde e nevoie, la șofer în cabină, la departamentul facturare etc., fără a se introduce din nou de către altcineva.

Aplicația șoferului preia automat aceste date, la fel și funcțiile pentru departamentul Facturare.

În paralel, am rezolvat problema permanentă a rutării: adică avem, în sfârșit, o planificare profesională pentru camioane, care ajunge automat la șofer și se compară cu traseul din telematică. Nu mai puțin important, am rezolvat problema identificării curselor mai puțin profitabile: avem, acum, un soft care permite analiza costurilor și a profitabilității/cursă.

Care este situația de la care ați plecat și unde s-au produs schimbări, în urma implementării soluției?

Implementarea este punctul-cheie în digitalizarea operațiunilor de transport, deoarece nu este suficient să ai un soft care bifează toate cerințele dacă echipa nu beneficiază de training, și aici am văzut profesionalismul furnizorului.

Am pornit de la situația în care: pentru evidența comenzilor de transport foloseam Excel, pentru facturi aveam un program de facturare, pentru contabilitate, un program de contabilitate, lucram cu un sistem de telematică, iar pentru alte evidențe (gen europaleti etc.), lucram tot în Excel. Toate fără ca acestea să fie integrate între ele.

Foarte multă muncă manuală, cu multe surse de posibile erori.

Datorită integrării între furnizorii de combustibil și innoTMS, alimentările și gestionarea taxelor de drum (este vorba despre mii de tranzacții pe lună) intră automat în innoTMS, eliminând erorile de natură umană. Aceeași situație apare și prin integrarea innoTMS cu programele de contabilitate, telematică și alte servicii.

Care au fost provocările?

Una dintre cele mai mari este să determini angajații să accepte schimbarea, să o înțeleagă și, în final, să se simtă confortabil cu noua soluție, care simplifică, de fapt, toată activitatea.

Fiind un soft complex, ca să ajungi aici, sunt necesare atenție ridicată și deschidere. Implementarea nu este un proces brusc, ea se face treptat, iar sesiunile de training al angajaților trebuie să fie regulate pentru a ne asigura că aceștia lucrează corect în soft.

Au apărut oportunități noi, odată cu implementarea soluției innoTMS? Care sunt ele?

Rezultatele sunt evidente. Productivitatea angajaților a crescut și, cu toate că, în perioada 2022-2023, flota noastră a crescut considerabil, nu a mai fost nevoie să extindem echipa proporțional. Astfel, la 140 de camioane, avem 12 dispeceri.

De asemenea, analiza costurilor și a profitabilității este foarte rapidă, innoTMS oferind diverse rapoarte.

Care sunt diferențele între ceea ce ați avut în plan, la început, și soluția de care beneficiați?

De la început, ne-am dorit o soluție care să implice cât mai puțină procesare manuală de date, dar și eficientizarea muncii și reducerea costurilor operaționale. Înainte de implementarea softului, lucram cu mai multe aplicații, în paralel, fără a fi integrate.

Soluția innoTMS este foarte complexă, softul având soluții pentru problemele din domeniul transporturilor.

  1. Analiza rutelor alternative face foarte simplă identificarea rutei potrivite pentru camioane, în funcție de numărul de kilometri, timp și taxe de drum.
  2. Analiza respectării rutelor de către șoferi.
  3. Comunicarea cu șoferii este foarte rapidă, datorită aplicației innoTMS de la bordul camionului, prin care șoferul are acces imediat la parametrii necesari ai comenzii.
  4. Identificarea transporturilor cu profit redus. Utilizând raportul de profitabilitate per curse, putem identifica foarte ușor partenerii care nu sunt profitabili.
  5. Raportul consumului de combustibil este foarte util. Prin compararea consumului din importul alimentărilor cu cel din zona telematicii (CAN), ne putem da seama, rapid, dacă există fraude sau ce camion consumă mai mult.

Ce doriți să dezvoltați, în viitor, pe această parte?

Mutăm focusul în zona satisfacerii clienților, astfel că ne gândim la informarea automată a lor, în timp real, asupra activității relevante pentru ei. De exemplu, în momentul apăsării butoanelor „am încărcat/am descărcat” de către șofer, pleacă informarea automată, cu text predefinit, către client.

Ne dorim și implementarea live traffic în planificarea rutei.

Pierderile cauzate de kilometrii irosiți, din cauza drumurilor în lucru sau blocate, vor dispărea. La momentul actual, costul unui kilometru operațional este de aproximativ 1,3 euro.

Pe lângă aceste două dezvoltări importante, ne dorim integrarea unui OCR care să interpreteze comenzile de transport. Obiectivul este creșterea productivității personalului din dispecerat.

Ce sfat ați da unei companii care dorește să investească în aceasta direcție?

Să aleagă funcționalitățile în funcție de problemele firmei (de ex.: creanțe mari, comenzi nefacturate din eroare umană, licențe sau documente expirate, parametri operaționali comandă necorespunzătoare către șofer, CMR pierdute, etc.). În paralel, să se asigure că acestea funcționează conform așteptărilor, că implementarea se face corespunzător, cu participarea echipei și a managementului, la fel și la sesiunile regulate de training. Este indicat ca firmele care își propun să investească în această direcție să opteze pentru o implementare graduală: în funcție de complexitatea modulelor contractate și de mărimea firmei de transport, implementarea să se facă treptat (de ex.: etapa 1 training și exerciții multiple, pentru ca echipa să deprindă cunoștințele necesare despre soft, și, abia după ce prima etapă merge bine, se trece la următoarea).

innoTMS, Levente Gall

Levente Gall, director innoTMS Romania: „Comilga este o companie cu o istorie fascinantă, ancorată solid în prezent, al cărei management are o excelentă viziune asupra viitorului. Viitorul Comilga înseamnă adaptare, anticipare, să fii cu un pas înaintea competiției, lucru posibil cu ajutorul digitalizării. Nu exagerez când spun că este o firmă VIP și întâlnirea cu innoTMS a rezultat într-o poveste de succes, pe care mi-ar plăcea să o replicăm, pentru a avea o industrie puternică, competitivă.”

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.