Dacia 1100, începuturile legendei

Modelul 1100 a fost primul model de autoturism realizat de producătorul român Automobile Dacia, fiind o asamblare în sistem CKD a modelului francez Renault 8, și a fost produs în 37.546 de unități.

Aparent, o decizie de ordin politic a făcut ca, astăzi, să putem vorbi despre Dacia 1100. Contextul ar fi acela că, după ce Nicolae Ceaușescu a fost numit prim secretar al Partidului Comunist Român (PCR), în 1965, acesta a luat decizia de a reduce efortul valutar făcut cu importul de autoturisme.

Pentru a începe producția cât mai rapid și în lipsa unei industrii autohtone moderne, care să dezvolte un autoturism nou, Comitetul Central al Partidului lansează o licitație pentru fabricarea unui autoturism de clasă medie, cu un motor între 1.000-1.300 cmc și o producție anuală de 40.000-50.000 de unități. La această licitație, au participat mai mulți producători cu diferite modele:

  • Alfa Romeo GT 1300 (lansat în 1965)
  • Fiat 1100D (lansat în 1957)
  • Morris Mini (lansat în 1959)
  • Peugeot 204 (lansat în aprilie 1965)
  • Renault 12 (în dezvoltare la momentul respectiv).

În septembrie 1966, se semnează contractual cadru între statul roman și Régie Nationale des Usines Renault. Compania franceză a oferit o lansare concomitentă a noului său model, de ultimă generație, cu varianta românească. În 1969, Renault 12 se lansează la Paris și Dacia 1300 la București, aceasta fiind o altă latură importantă a acestui contract.

Acordul încheiat între cele două părți se întindea pe parcursul a 10 ani și prevedea construcția temporară a unui alt model din gama constructorului francez, până la lansarea modelului Renault 12. Într-o primă fază, părea că modelul ales avea să fie Renault 16 de către partea română, însă decizia finală va fi luată în favoarea modelului Renault 8 Major, al cărui preț a fost considerat mai accesibil pentru clienții români.

Noua marcă este numită Dacia, după numele roman al zonei ocupate de România actuală, iar modelul este numit 1100, de la cilindreea motorului de 1108 cmc. În septembrie 1966, se hotărăște ca fabrica să fie poziționată vis-a-vis de Uzina de Piese Auto Colibași, valorificându-se, astfel, câteva hangare, construite în 1943, pentru a deservi aviația. Construcția fabricii începe în primele zile ale anului 1967, cu asistența francezilor de la Renault, iar pe 1 iulie 1968, se pornesc probele în gol la cele 217 stații de lucru. Pe 3 august 1968, ies primele autoturisme de preserie de pe porțile noii Uzine de Autoturisme Pitești.

Baza tehnică

Modelul 1100 avea la bază un model deja existent, Renault 8. Acesta era o berlină ce avea tracțiune și motor pe spate. Paleta de culori în care 1100 a fost oferită publicului nu a fost una foarte vastă, ea fiind compusă din cinci opțiuni: verde turcoaz (verde), roșu grenat (roșu), crem (alb), gri deschis (gri) și albastru.

Propulsorul care „dădea viață” mașinii era un Renault Cléon-Fonte („Sierra”) ce putea dezvolta o putere de 46 CP, la 4.600 de rotații, pe minut iar viteza maximă pe care o anunța producătorul era de 132 km/h. Era montat longitudinal, pe spate, și beneficia de un sistem de răcire cu apă.

Producția

Într-o primă fază, Dacia 1100 era identică cu un Renault 8, doar emblema era diferită. O siglă cromată cu numele „Dacia 1100 – Uzina de Autoturisme Pitești”, amplasată între faruri, diferenția cele două modele. După anul 1970, aceasta a fost înlocuită cu una similară originalului R8, cu o baghetă de inox peste care era amplasată emblema UAP.

Toate piesele mari erau livrate din Franța și Valladolid (Spania), apoi asamblate în România. Motoarele și cutiile de viteze veneau gata montate, trebuia doar introdus ulei în ele. Caroseria era sudată și vopsită local. Începând cu 1969, se fabrică în România anvelopele, radiatorul, geamurile, precum și instalațiile electrice, tapițeria, scaunele. Astfel se putea menține un cost scăzut și un ritm constant de fabricație. Deși producția nu a fost integral asimilată în România, piesele de schimb au fost disponibile destul timp. După patru ani de producție, a făcut loc modelului 1300.

Dacia 1100S

În 1971, a fost lansat un model cu același motor, dar optimizat, astfel încât producea 65 CP, Dacia 1100S. Crescuse și viteza maximă ce putea fi atinsă, la 145 km/h. Acest model a fost produs în mai puțin de 100 de unități, fiind disponibil doar pentru competiții și pentru Ministerul de Interne. Mașina a luat parte la Campionatul Național de Raliuri, în anii 1970. Ca particularitate, Dacia 1100S poate fi identificată prin cele 4 faruri rotunde. Difereau și anvelopele, acestea fiind mai late, pentru o mai bună aderență.

Mașina prim-secretarului

Se spune că primul automobil ieșit pe poarta fabricii, la deschiderea din 20 august 1968, a fost făcut cadou președintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu. Pe o plachetă comemorativă din compartimentul motorului, se poate citi: „Primul autoturism de serie fabricat în RSR.

Muncitorii, inginerii și tehnicienii constructori de mașini vă aduc dumneavoastră, tovarășe Nicolae Ceaușescu, prinosul de recunoștință pentru inițierea producției de autoturisme în România și pentru grija permanentă ce o purtați dezvoltării industriei noastre socialiste.” În realitate, Nicolae Ceaușescu a primit mașina nr. 75. Acum, acesta face parte din colecția de vehicule cu interes istoric a Automobil Clubul Român.

Sistemul CKD (engl.: Complete Knocked Down) este compus din piese și subansamble ale unui produs finit care, de regulă, sunt exportate către uzine din alte țări, unde urmează a fi asamblate. În acest fel, se evită taxele mari de import (vamă) pentru produse finite și se obțin eventuale avantaje fiscale pentru oferirea de locuri de muncă. Această metodă este practicată în special în industria auto. Se folosesc CKD-uri atunci când se dorește startul industriei locale auto într-o țară în curs de dezvoltare.

An Exemplare produse
1968 2.030
1969 12.375
1970 12.122
1971 11.019
Total 37.546

 

Fișă tehnică

Capacitate cilindrică: 1.108 cmc

Putere: 46 CP/4.600 rpm

Cuplu maxim: 77 Nm/3.000

Viteză maximă: 132 km/h

Accelerație (0-100 km/h): 17 s

Cutie de viteze: 4+1, manuală

Tracțiune: spate

Consum mediu: 7-8 l/100 km

Caroserie: berlină, 4 uși

Dimensiuni (L/l/h): 3.990/1.486/1.410 mm

Ampatament: 2.270 cm

Masa proprie: 760 kg

Rezervor: 38 l

Producție: 1968-1971

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.