DRIVE-TEST DAF XF, XG, XG+. Plus la toate capitolele

Primul drive-test cu noua generație de camioane DAF a scos la iveală atuurile autovehiculului – mai sigur, mai eficient și mult mai confortabil. Noul DAF ridică semnificativ ștacheta și oferă inclusiv șansa de a întrevedea viitorul transporturilor, conturând o direcție clară în acest sens.

Noile XF, XG și XG+ reprezintă o platformă de vehicule complet nouă, proiectată pentru transportul pe distanțe lungi. Încă din start, trebuie spus faptul că DAF a profitat din plin de noile reglementări europene privind masele și dimensiunile. Iar acest lucru se simte! Mai ales în cazul XG+. În general, ne uităm la dimensiunile prezentate în fișele tehnice ale camioanelor și constatăm că o cabină este mai mare ca alta, însă în cazul XG+… Imediat ce ai urcat în cabină, senzația este izbitoare. Niciodată nu m-am simțit atât de mic într-o cabină de camion.

Însă asta nu este tot… Spațiul este important pentru confortul șoferului, însă DAF a configurat noua cabină pentru a spori acest confort punctând în mod practic și eficient diferitele momente pe care le trăiește conducătorul auto într-o cabină de camion. Patul este mai generos ca niciodată și, aparent, extrem de comod. Însă constructorul nu s-a gândit doar la perioada de somn. Programul de condus impus de legislație face ca șoferul să aibă un timp consistent liber și tocmai de aceea constructorul olandez a proiectat un pat ce poate lua diverse forme, pentru o perioadă de relaxare de calitate. Mai mult decât atât, scaunul din dreapta, în varianta tip sală de spectacol, este pliabil în diferite variante și poate fi utilizat ca măsuță pentru laptop, poate fi întors către masa din zona centrală a cabinei sau poate fi pliat, pentru mai mult spațiu.

Dimensiunile generoase ale XG și XG+

Pe lângă XF, DAF lansează XG și XG+, creând un nou segment de piață, superior, care profită la maximum de noile reglementări privind masele și dimensiunile. Pe lângă partea din față, alungită cu 160 mm, ambele modele, vârf de gamă, au o lungime cu cel puțin 330 mm în plus în spatele cabinei.

Poziția cabinei modelelor XG și XG+ este cu 125 mm mai sus decât cea a noii generații XF. Podeaua semiplată oferă combinația optimă dintre accesul ușor, cu doar trei trepte, și poziția pe scaun excelentă, pentru o vedere directă foarte bună.

Interiorul cabinei DAF XG oferă o înălțime în picioare între 1.980 și 2.105 mm și, mulțumită alungirii din spate, oferă și un spațiu interior imens. Noul XG+ depășește orice camion de pe piață în termeni de spațiu interior. Înălțimea plafonului este chiar mai mare, pentru un spațiu stând în picioare de până la 2.220 mm.

Nou nivel de încredere

Chiar dacă arată spectaculos și promite un nivel de confort fără precedent, cele mai importante reușite ale noului camion sunt legate de condus. Dacă arunci un ochi pe datele tehnice și sistemele care echipează noua generație DAF, poate părea că evoluția nu este una prea spectaculoasă, însă, dacă le pui la încercare…

Trebuie să începem cu vizibilitatea! Iar, aici, parbrizul cu dimensiuni generoase și zona inferioară a acestuia mai coborâtă, sistemul de camere care a înlocuit complet oglinzile și bordul ce poate fi setat în mai multe variante au un impact major asupra siguranței, în condițiile unui șofat foarte relaxat.

Sistemul de camere a fost integrat perfect și vizibilitatea pe care o asigură este pur și simplu mai bună decât a oglinzilor clasice. Faptul că oglinzile clasice au fost în totalitate înlocuite reprezintă un alt plus. Poziționarea display-urilor și modul de captare a imaginilor de către camere te ajută să fi mult mai atent, inclusiv la ceea ce se află în imediata proximitate a camionului. Un mare plus putem considera și bordul. În special display-ul din fața postului de conducere este spectaculos și poate fi modificat, pentru a oferi mai multe sau mai puține informații, în funcție de preferința șoferului și de condițiile de drum.

Este un moment potrivit să vorbim despre postul de conducere. Scaunul asigură un confort ridicat, la care contribuie și reglajul generos al volanului. Practic, acea direcție de transformare a postului de conducere din camioane pentru o experiență similară cu cea din mașinile mici intră într-o nouă etapă și are impact semnificativ asupra unui condus relaxat.

Iar marea surpriză plăcută o constituie sistemele de asistență. Pilotul automat, cu tot ce presupune acesta, oferă șansa unui șofat unde conducătorul auto este tot mai mult spectator. Este adevărat, un spectator atent 100% din timp (încă).

Noua generație face un pas important către viitor, pe drumul dinspre șoferul asistat, către șoferul asistent. Sistemele funcționează bine, anticipează corect situațiile și reacționează într-un mod care oferă încredere.

În plus, în ciuda numărului mare de sisteme și a complexității acestora, noua generație DAF propune un camion cu care te obișnuiești imediat, la nivel de minute. Comenzile sunt clare, amplasate la îndemână și acolo unde te-ai aștepta și, astfel, interacțiunea dintre om și mașină este una firească. Este 100% un camion nou, însă, în același timp, rămâne un DAF. Această lansare reprezintă un nou prilej pentru industria transporturilor să se bucure de faptul că beneficiază de furnizori cu tradiție îndelungată, care asigură nu doar implementarea noilor tehnologii, ce au invadat piața ca o avalanșă, ci și o interacțiune graduală și, aparent, firească cu aceste inovații. Te urci în camion și îl conduci fără probleme, așa cum ai învățat, așa cum te-ai aștepta, deși noile generații mai au puține lucruri în comun cu acele camioane pe care am făcut școala, cu ani în urmă.

Dar să lăsăm filozofia. Nu voi încheia capitolul dedicat impresiilor de drum, înainte de a vă propune o ipostază, la momentul în care veți ajunge la volanul noii generații DAF – condus pe autostradă cu pilotul automat pornit (eventual noaptea), cu bordul setat pe minimul de informații. Practic, veți avea în față un ecran negru, pe care veți vizualiza doar viteza… și nici nu aveți nevoie de mai mult. Pentru că autovehiculul știe ce face și doar ascultând îți dai seama că face o treabă perfectă. Modul în care sunt schimbate vitezele, rularea liberă când este cazul, angajarea unei trepte pentru consum zero pe coborâri mai lungi… O „melodie” care te anunță, în fiecare moment, că totul este perfect și, la final, vei constata că ai fost super eficient, deși ai avut, poate, cea mai relaxată cursă din viața ta.

Eficiență și fiabilitate

Să amintim câteva dintre punctele forte ale noii generații: o reducere cu până la 10% a consumului de combustibil, cea mai bună aerodinamică din clasa sa, sistem de camere, sisteme îmbunătățite de asistență pentru șofer, masă mică pentru vehicule (doar 6.912 kilograme pentru capul tractor XF, în cele mai întâlnite specificații), intervale de service anuale de până la 200.000 de kilometri.

Pe lângă elementele de design care cresc aerodinamicitatea, DAF a lucrat la o compartimentare optimă a motorului și la îmbunătățirea fluxurilor de aer de sub cabină. Toate acestea au dus la o aerodinamică mai bună cu 19% și până la 6,3 din totalul de 10 procente de îmbunătățire a consumului de combustibil.

Vehiculele din noua generație DAF XF, XG și XG+ sunt echipate cu grupuri motopropulsoare noi, cu noi tehnologii pentru transmisii și motoare și inovații în ce privește puntea spate.

Motoarele PACCAR MX-11 de 10,8 litri și PACCAR MX-13 de 12,9 litri au fost optimizate prin folosirea injectoarelor noi, a unei noi chiulase și a unui nou bloc, care permit presiuni mai mari ale cilindrilor, precum și a unui nou design pentru pistoane și cămăși. O nouă generație de turbocompresoare este folosită pentru gestionarea optimă a aerului, iar noile compresoare de aer, pompe de ulei și alternatoare asigură reducerea la minimum a pierderilor parazite. Sistemul de post tratare a gazelor de eșapament a fost regândit, pentru a obține cea mai scurtă rută de la ieșirea motorului la intrarea EAS, pentru o pierdere minimă a temperaturii gazelor de eșapament și o eficiență maximă.

A rezultat un motor eficient, cu performanțe excelente la condus și frânat, emisii de CO2 mai mici, un interval de service anual și o greutate mai mică cu 10-15 kilograme, ce contribuie la productivitatea generală a camionului.

Modelele DAF XF, XG și XG+ sunt echipate standard cu o cutie de viteze automată TraXon, cu noi tehnologii, precum selectarea automată a treptei de pornire de pe loc, funcții predictive îmbunătățite și, opțional, urge-to-move (impuls la plecarea de pe loc). Pentru eficiența maximă a transmisiei, se folosesc punți spate cu niveluri scăzute de ulei și noi rulmenți pentru pinioane. O nouă generație de etriere de frână duce la pierderi fricționale mai mici și o greutate mai redusă.

Sistemele îmbunătățite de asistență pentru șofer (Controlul predictiv al vitezei de croazieră 3, cu funcționalități EcoRoll extinse, și Controlul preliminar al vitezei la coborâre) aduc, de asemenea, câștiguri importante la capitolul consum de combustibil.

DAF va începe producția în serie a capetelor tractor și autoșasiurilor 4×2 și 6×2 din noua generație în ultimul trimestru al anului 2021.

Comisia Europeană a emis noi reglementări privind masele și dimensiunile, cu obiectivul de a progresa în domeniul reducerii emisiilor (CO2), al siguranței la volan și al confortului pentru șofer. DAF este primul producător european de camioane care lansează o nouă generație de camioane folosind libertatea suplimentară oferită de noile reglementări.

Farurile cu LED-uri elegante, cu lumini de zi specifice și lumini de viraj integrate, asigură o vizibilitate excelentă pe timp de noapte. Iar proiectoarele Skylight cu LED-uri sunt standard pentru XG și XG+, având design separat pentru fiecare model.

DAF MultiSuport oferă contracte de reparație și întreținere în toată Europa, iar mulțumită noului planificator R&M, clienții sunt contactați, în mod preventiv, când este nevoie de întreținere.

Noua generație DAF reprezintă o platformă complet pregătită pentru viitoarele surse de energie, precum bateriile și hidrogenul

Radu BORCESCU
Malaga, SPANIA
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.