DRIVE-TEST MERCEDES-BENZ: eVito, furgonul complet electric

Divizia Mercedes-Benz Vans a conceput, având la bază modelul de succes Vito, un furgon complet electric, eVito, onorând promisiunea de a oferi modele electrice pentru toată gamele de vehicule comerciale ușoare. Mai mult decât atât, am avut ocazia să-l încercăm pe drumurile din România.

Mercedes-Benz Vans se ghidează după o strategia de mobilitate electrică ce se bazează pe cele cinci elemente principale – un ecosistem holistic, experiență în industrie, profitabilitate, co-crearea și dezvoltarea tehnologiei, împreună cu specialiștii Daimler.

Croit pentru România

Modelul de despre care discutăm, eVito 111, tracțiune față 4×2, are o autonomie combinată de aproximativ 150 de kilometri, putând să atingă o viteză maximă de până la 160 km/h. În habitaclu pot călători până la trei persoane (2+1), iar în ceea ce privește abilitățile sale de vehicul comercial, sarcina utilă ce poate fi transportată este de aproximativ 1.000 de kilograme, iar volumul de încărcare poate ajunge până la 6,6 mc. Accesul în zona cargo este facilitat de cele două uși batante din spate și de ușa glisantă montantă pe lateralul din dreapta al vehiculului.

Masa maximă a vehiculului este de 3.200 de kilograme, iar ampatamentul măsoară 3.200 mm. Astfel, autoutilitara de dimensiuni medii este perfect configurată pentru utilizare în localități urbane de către companiile de livrare, antreprenorii din HoReCa și servicii hoteliere sau furnizorii de transport public.

Latura electrică

Capacitatea de înmagazinare a energiei este de 40 kWh și oferă modelului electric eVito o autonomie de aproximativ 150 km. Chiar și în condiții nefavorabile, cum ar fi temperaturi scăzute, cu bateria încărcată complet autonomia poate ajunge la 100 km. Bateria poate fi complet încărcată în aproximativ șase ore, însă la o stație rapidă de încărcare, datorită capacității sale maxime de 85 kW, această durată poate fi redusă. Producătorul recomandă ca bateria să fie menținută în plaja de capacitate 20-80% între încărcări, pentru a prelungi durata de viață a acesteia.

În ceea ce privește viteza de deplasare, conducătorul auto poate alege între două opțiuni: o viteză maximă de 80 km/h, care îndeplinește toate cerințele din traficul urban, păstrând în același timp energia și creșterea autonomiei, iar, dacă este nevoie de o viteză mai mare, se poate opta pentru o viteză maximă de până la 120 km/h. Consumul combinat de energie este de 26,6 kWh/100 km.

Moduri de condus

Mercedes-Benz a creionat trei moduri de conducere a utilitarei: Eco, Eco+ și Confort. Eco este cel default, în care mașina pornește, apoi poți alege să te „bucuri de toți caii” cu modul Confort, care oferă energia doar pentru consum, dar autonomia scade, sau poți opta pentru Eco+, unde o parte din consumatorii mașinii sunt afectați, asemenea și dinamica mașinii, dar autonomia crește.

În principiu, la ridicarea piciorului de pe accelerație și la frânare sistemul de recuperare a energiei intră în acțiune și cu ajutorul unui invertor energia recuperată este trimisă către acumulator. Sistemul de recuperare are 4 moduri, reglabile cu ajutorul padelelor amplasate la volan. D-, D, D+ și D++. Primul este cel în care recuperarea este maximă iar la D++ este minimă.

Pe drum de/din țară

Van-ul pe care l-am testat s-a comportat asemenea unui Vito pe șosea, adică exemplar. Dinamica, manevrabilitatea și confortul sunt de nivel ridicat, așa cum ne și așteptam de la producătorul german. Caracteristica sa electrică este cea care face diferența. Accelerația este una impresionată, motorul electric, ce dezvoltă o putere de echivalentă cu 116 CP, pare a fi suficient de potent pentru orice nevoi cotidiene, atâta vreme cât ții cont, totuși, că ești la volanul unei mașini electrice și activezi sistemul de recuperare a energiei, care influențează și frâna de motor.

Aceasta este mai pronunțată când selectezi modul maxim de recuperare a energiei (Eco+). Particularitatea acestui model este echiparea sa cu o baterie de capacitate redusă, combinată cu lipsa unor dotări precum radio (dar există boxe și pregătire pentru a putea instala ulterior un sistem audio, la nevoie), ceea ce se materializează într-un preț redus de achiziție, ținând cont că discutăm de un vehicul utilitar comercial complet electric și cu capacitatea de a fi încărcat și de la o priză normală, dacă ai cablurile potrivite. Acesta este de 49.587 de euro, cu TVA inclus.

Siguranță și confort

Opțional, cu noua suspensie AIRMATIC, eVito Furgon își extinde spectrul de aplicații. Fie că este vorba despre un drum rural accidentat sau de o autostradă perfect plană, sistemul AIRMATIC ajustează suspensia la condițiile necesare. De asemenea, Active Brake Assist, DISTRONIC și oglinda retrovizoare digitală extind gama de sisteme de asistență din dotarea eVito, oferind o experiență de conducere cât mai plăcută.

FISA TEHNICĂ

Mercedes-Benz eVito 111

Putere motor: 116 CP

Capacitate baterie: 40 kWh

Durată încărcare: 6 h

Consum combinat: 26,6 kWh/100 km

Autonomie combinată: 151 km

Emisii CO2: 0 g/km

Sarcină utilă: 1.032 kg

Volum util: 6,6 mc

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.