DRIVE-TEST RENAULT TRUCKS: Dublu impact

Diesel sau electric, astăzi transportul a atins un nivel de performanță remarcabil și recentul dublu test realizat cu noile modele Renault Trucks a confirmat din plin acest lucru.

Subiectul legat de protejarea mediului și reducerea emisiilor a devenit unul destul de sensibil, în ultimii ani, pentru transportul rutier și naște discuții interminabile cu întrebări care nu au primit încă un răspuns precis – Ce carburant vom utiliza? Cât de mult vor crește costurile de operare pentru transportatori? Cât de profunde vor fi schimbările în modul de lucru al șoferilor? Ce modificări vor fi aduse modelelor logistice?

Sunt întrebări pertinente, pentru un viitor care pare tot mai aproape, însă, până ajunge la noi…

Vă propun să aruncăm un ochi asupra prezentului.

Avem un Renault Trucks T440 cu noua tehnologie Turbo Compound, perfect adaptat transportului pe distanțe lungi, și un Renault Trucks electric D E-Tech, dedicat operațiunilor de distribuție pe distanțe scurte și medii. Și voi începe cu câteva concluzii.

Pentru prima sesiune de drive-test, electrică, am optat pentru un traseu urban. Consumul final a fost de 116 kWh/100 km.

În ceea ce privește traseul pe autostradă… 22 l/100 km cu un camion încărcat aproape de masa maximă.

Iată răspunsul! Operatorii de transport vor putea, în continuare, să opteze pentru cele mai eficiente soluții și, în mod evident, vor asigura, astfel, inclusiv reducerea amprentei de carbon. Un singur lucru se va schimba – oferta transmisă de către transportatori potențialilor clienți ar trebui să includă (în mod uzual) și varianta electrică.

Electric – fără emoții

Evident, soluțiile de transport electric își fac intrarea mai întâi în orașe, acolo unde restricțiile privind emisiile, precum și regimul de trafic, cu multe opriri și viteza medie relativ redusă, recomandă această tehnologie.

Primul lucru care m-a frapat la bordul camionului D E-Tech a fost familiaritatea. Nicio diferență notabilă față de un model diesel. Iar acest sentiment nu reprezintă o întâmplare.

Îmi amintesc cu ani în urmă… am condus pentru prima dată camioane electrice pe un circuit de teste al Renault Trucks. Astăzi, aceste camioane sunt, deja, în producție și pot fi utilizate pe drumuri publice, însă experiența constructorului are în spate o perioadă importantă de teste.

Și nu a fost obținută doar adaptarea imediată a șoferilor la postul de lucru, ci și întreaga experiență de condus și performanțele dinamice ale camionului sunt menținute într-un registru perfect normal. Practic, aparent, ai la dispoziție același autovehicul, doar că apar câteva „plusuri” notabile. Primul aspect pe care îl sesizezi este legat de zgomot. Bineînțeles, în camionul electric se aud doar zgomotele specifice cabinei și, eventual, cele produse de anvelope pe asfalt, la viteze mari. La prima vedere, nu pare mare lucru, însă chiar este plăcut să lucrezi în liniște.

Probabil, cea mai importantă îmbunătățire pentru experiența șoferului este în zonele de trafic intens. Chiar și pentru configurațiile cu schimbare automată a treptelor de viteză, la motoarele diesel poți sesiza efortul plecărilor repetate de pe loc. D E-Tech oferă o experiență de autoturism, dacă nu chiar mai bună. Renault Trucks a reușit să configureze autovehiculul astfel încât să nu experimentezi demaraje foarte „abrupte”, însă, în același timp, la nevoie, te poți încadra în trafic cu ușurință, fără acele secunde de așteptare specifice camioanelor diesel la plecarea de pe loc, sau demaraj de la viteze foarte scăzute.

În cazul D E-Tech, reacțiile sunt imediate, atunci când apeși accelerația, fără însă a exagera, aspect care, în mod normal, ar trebui să aibă efecte pozitive și asupra energiei din baterii.

Câteva cuvinte trebuie spuse și despre bord. Primul cuvânt care îți vine în minte este „banal”, pentru că arată la fel ca la modelele diesel, însă… Acele informații specifice camioanelor electrice sunt perfect integrate, vizibile, ușor de interpretat și… liniștitoare.

„Emoțiile” pe care le poți trăi la bordul unui vehicul electric sunt legate, în general, de disponibilitatea energiei din baterii. Renault Trucks a proiectat bordul astfel încât să nu existe niciun dubiu în legătură cu distanța pe care o poți parcurge. Astfel, există informații despre numărul de kilometri pe care îi mai poți parcurge, consumul mediu de energie pe o sută de kilometri și gradul de încărcare a bateriei. Practic, nu pot apărea surprize. În plus, există un indicator mare și foarte sugestiv chiar în zona centrală a bordului, care oferă șoferului șansa de a-și adapta stilul de condus, pentru optimizarea consumului. Bineînțeles, ținta este utilizarea cât mai bună a „recuperării”, proces ce se inițiază de fiecare dată când șoferul ridică piciorul de pe pedala de accelerație.

În acest context, anticiparea traficului este cu atât mai importantă, iar descreșterea vitezei ce însoțește procesul de recuperare poate asigura inclusiv o utilizare mult mai redusă a sistemului de frânare – o nouă promisiune de reducere a costurilor de exploatare. De altfel, motorul electric funcționează ca un retarder, iar șoferul poate controla puterea frânei de încetinire prin acționarea unei manete amplasate lângă volan (identic cu acționarea unui retarder clasic).

Alături de anticiparea traficului pentru utilizarea cât mai bună a recuperării, constructorul are și alte recomandări, cum ar fi setarea temperaturii din cabină, înainte de plecarea în cursă, atunci când camionul este încă la încărcat.

În legătură cu distanța parcursă, autovehiculul testat, încărcat aproape de masa maximă de 16 t, avea patru pachete de baterii, montate în zona de ampatament, însumând 265 kWh. Consumul mediu obținut a fost de 116 kwh/100 km. Practic, în aceste condiții este evident faptul că borna de 250 km poate fi depășită în siguranță, până a fi necesară reîncărcarea. Motorul oferă o putere maximă de 185 kW și un cuplu de 425 Nm.

Cutia de viteze are două trepte, iar trecerea de la o treaptă la alta este greu de sesizat.

Reîncărcarea bateriilor se poate face în mai multe moduri (lent sau rapid), între 22 kW AC (sub 10 ore de încărcare) și 150 kW DC (aprox. 2 ore de încărcare).

Pentru o autonomie mai ridicată, Renault Trucks D E-Tech poate fi comandat cu o capacitate a bateriilor de până la 564 kWh, putând fi atinsă, astfel, o autonomie de peste 400 km.

Diesel – o tehnologie încă surprinzătoare

Constructorii de camioane au continuat, în ultimii ani, dezvoltarea motoarelor diesel, în ciuda iminentei electrificări a transportului rutier. Iar rezultatele sunt spectaculoase. La finalul testului, cei 22 l/100 km obținuți cu un camion încărcat cu 21 t ilustrează perfect nivelul impresionant la care a ajuns tehnologia diesel.

Modelul T440 testat a fost echipat cu noul motor cu Turbo Compound și consumul pe care îl asigură… Reducerea de 10% promisă la lansare este reală și, în același timp, surprinzătoare. Cu siguranță, nu puțini sunt cei care se întreabă dacă renunțarea anunțată la tehnologia diesel, în următorii 20 de ani, este oportună. În fine… Important este că, în această perioadă, ne putem bucura de un apogeu tehnologic, care ar trebui să producă efecte pozitive atât la nivelul fiecărei firme de transport în parte, cât și la nivelul societății, în ansamblu.

Noua generație de motoare Renault Trucks Euro VI Step E propune noi tehnologii care reduc semnificativ consumul de combustibil și emisiile de CO2.

Amintim aici tehnologia Wave Piston, ce asigură redirecționarea flăcărilor în interiorul camerei de combustie. Această soluție permite o utilizare mai bună a oxigenului disponibil și, în consecință, o ardere mai bună. Motoarele sunt echipate, de asemenea, cu noi injectoare, cu precizie îmbunătățită.

Reducerea pierderilor de fricțiune contribuie, de asemenea, la creșterea eficienței: bielele, pistoanele și arborele cotit au fost redesenate și a fost optimizat controlul gazului din carter. Totodată, noul sistem turbo oferă o performanță mai bună, cu timp de răspuns îmbunătățit, iar pompa de ulei este cu debit variabil, în combinație cu un ulei cu vâscozitate mică.

La reducerea consumului contribuie, de asemenea, sistemul optimizat de post-tratare și noua unitate de control al motorului.

Și, bineînțeles, tehnologia Turbo Compound, care oferă economii semnificative de combustibil, fără a compromite parametrii dinamici ai autovehiculului.

Este vorba despre o turbină suplimentară, poziționată după turbosuflantă, care convertește energia reziduală din gazele de eșapament în energie mecanică și o transmite către arborele cotit, sub forma unui cuplu motor suplimentar.

Tehnologia Turbo Compound permite, astfel, obținerea unor niveluri mai înalte de cuplu, la turații mai joase.

Peste toate acestea, Renault Trucks vine cu noua generație de cutii de viteze Optidriver, ce asigură schimbarea mai rapidă și mai lină a treptelor, soluția Smart Torque Control, care maximizează utilizarea motorului in zona de turatii cu un consum scăzut și sistemul predictiv Optivision îmbunătățit.

Cum sunt resimțite toate aceste îmbunătățiri? În primul rând, prin consumul spectaculos, despre care am discutat deja. Din punct de vedere al șoferului… nu sunt prea multe de făcut. Practic, cu cât lași camionului mai multă libertate de acțiune, cu atât mai bine. Pe autostradă, cu pilotul automat cuplat, poți sesiza (măcar într-o anumită măsură) deciziile pe care autovehiculul le ia, analizând topografia, traficul și viteza setată… Episoadele de rulare liberă, accelerare, angajare a sistemului Turbo Compound se succed într-o logică greu de înțeles, în anumite situații, însă, în mod evident, camionul chiar știe ce face. Consumul de 22 l/100 km reprezintă dovada incontestabilă.

Electric sau diesel, Renault Trucks este pregătit pentru următoarea etapă, în care trei tendințe cu puteri egale vor influența decizia firmelor de transport în achiziție camioanelor – amprenta de carbon, reducerea costurilor și condițiile de muncă sigure și confortabile.

Renault Trucks D E-Tech

Masa totală: 16.000 kg

Masa utilă: 8.743 kg

Dimensiuni (lungime/lățime/înălțime): 8.365/2.443/3.310 mm

Ampatament: 4.400 mm

Motor electric

Putere: 130 kW continu, 185 kW maxim

Cuplu maxim: 425 Nm

Baterii răcite cu apă: 265 kWh

Cutie de viteze cu două trepte

Sisteme siguranță: LDWS (Lane Departure Warning System), ACC (Adaptive Cruise Control), AEBS (Advanced Emergency Braking System).

Renault Trucks T440 cu Turbo Compound

Motor cu șase cilindri în linie

Putere: 330 kW, între 1.240 și 1.600 rpm

Cuplu maxim: 2.500 Nm, de la 900 rpm la 1.240 rpm

Cilindree: 12,8 l

Cutie de viteze Optidriver AT 2612 cu Optivision: 12 trepte înainte.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.