eACTROS 600: Ecuație rezolvată

Avem camionul electric pentru distanțe lungi, iar Mercedes-Benz a reușit să surprindă… din nou.

Noul camion nu răspunde doar solicitărilor legate de mediu, ci reprezintă, conform specificațiilor oferite de producător, un instrument fiabil pentru transportul pe distanțe lungi, care „obligă” piața de transport și logistică la foarte puține compromisuri, având toate calitățile pentru a se integra cu ușurință în majoritatea misiunilor de transport asigurate, astăzi, de modelele diesel. În plus, calculele arată că acest camion poate asigura o profitabilitate superioară, mai ales în contextul în care utilizarea camionului diesel va aduce taxe tot mai mari.

Iar designul… Ca și la lansarea actualului model Actros, și eActros 600 creează emoție și o puternică dorință de a-l conduce. Însă pentru asta mai avem de așteptat, în condițiile în care producția de serie va demara la finalul anului viitor.

Principalele repere ale noului camion electric includ o utilizare de cel puțin 10 ani și 1,2 milioane km parcurși, o autonomie între reîncărcări de 500 km, o capacitate de 621 kWh pentru baterii, un ampatament mărit la 4 metri…

Practic, s-a țintit acoperirea majorității misiunilor de transport (adică 22 t masă utilă și peste 400 km autonomie), iar noua generație de baterii, ce utilizează o nouă formulă chimică, asigură o utilizare aproape totală a energiei (600 kWh disponibili din 621 kWh capacitate totală a bateriilor). Masa proprie a autovehiculului este de 11,6 t, cele trei pachete de baterii cântărind 4,5 t (3×1,5 t).

Reîncărcarea bateriilor va dura doar 30 de minute, de la 20% la 80%, folosind tehnologia MCS (Megawatt Charging System), și 60 de minute la o stație de 400 kW. eActros beneficiază, de asemenea, de o aerodinamicitate îmbunătățită, care contribuie la autonomia de 500 km.

Evenimentul de lansare a avut loc într-o modernă stație de alimentare, lângă Hamburg, unde vehiculele electrice și cele cu motoare cu combustie internă sunt deservite în egală măsură – o reamintire a faptului că viitorul este, deja, prezent și infrastructura „electrică” capătă rapid contur. A fost și un bun prilej pentru a afla celelalte aspecte cu potențial impact major asupra transporturilor rutiere – autovehiculul autonom și hidrogenul.

Reprezentanții Mercedes-Benz Trucks au confirmat faptul că lucrează la ambele aspecte. În ceea ce privește camionul care nu va mai necesita prezența șoferului, pentru moment, testele desfășurate în SUA sunt mai accelerate, iar specificul pieței de transport de acolo pare mai potrivit pentru asemenea camioane. Oricum, discutăm despre o tehnologie care va deveni disponibilă pe piață după 2030.

În ceea ce privește hidrogenul, reprezentanții constructorului german privesc această tehnologie, care va fi disponibilă peste câțiva ani, ca pe o viitoare completare pentru camioanele cu baterii și în nici un caz o înlocuire.

Ambele tehnologii vor coexista și cota de piață a acestora va fi influențată, în primul rând, de diferențele de preț dintre hidrogenul „verde” și kW „verde”.

Baterii LFP

Modelul eActros 600 are trei pachete de baterii, fiecare cu 207 kWh. Acestea oferă o capacitate totală instalată de 621 kWh. Bateriile se bazează pe tehnologia celulelor de fosfat de litiu-fier (LFP) și sunt caracterizate de o durată de viață lungă. Inginerii Mercedes-Benz Trucks au proiectat eActros 600 pentru a îndeplini aceleași cerințe privind durabilitatea vehiculului și a componentelor ca și un Actros convențional – până la 1,2 milioane km în zece ani de funcționare. După această perioadă de utilizare, starea de sănătate a bateriei ar trebui să fie, în continuare, de peste 80 la sută. În plus, spre deosebire de alte tehnologii de celule de baterii, aproximativ 95% din capacitatea instalată poate fi utilizată cu tehnologia LFP. Acest lucru face posibilă o autonomie mai mare, cu aceeași capacitate instalată a bateriei.

Confortabil și ușor de gestionat

Special pentru utilizarea în transportul greu pe distanțe lungi, Mercedes-Benz Trucks a dezvoltat o nouă punte electrică de 800 de volți, cu două motoare electrice și o transmisie cu patru trepte. Motoarele electrice generează o putere continuă de 400 kW, precum și o putere de vârf de 600 kW, și asigură o accelerație puternică și un confort de conducere ridicat. Puterea maximă a motorului este disponibilă în cea mai mare parte a timpului, fără aproape nicio întrerupere a cuplului.

În plus, cu un stil de conducere anticipativ, energia electrică poate fi recuperată și restocată în baterii. În plus, recuperarea solicită mai puțin frânele eActros 600, ceea ce reprezintă un efect secundar pozitiv. În funcție de situație, șoferul poate alege între cinci niveluri diferite de recuperare. Conducerea cu o singură pedală poate fi, de asemenea, activată, opțional, pe ecranul tactil din cockpit-ul digital.

Modelul eActros 600 dispune de controlul predictiv al vitezei de croazieră (Predictive Powertrain Control – PPC), care a fost special adaptat la sistemul de propulsie electrică. PPC ține cont de topografie, cursul drumului și semnele de circulație, pentru a aborda, automat, cel mai eficient stil de conducere. Informațiile primite de la sistemul de navigație sunt, acum, incluse, pentru a facilita o mai bună recunoaștere a situației traficului. Astfel, șoferul poate evita frânarea, accelerarea și schimbarea inutilă a vitezelor și poate exploata energia bateriei cât mai eficient posibil.

Prin intermediul sistemului Multimedia Cockpit Interactive 2, instalat standard pe eActros 600, șoferul este informat, în permanență, despre nivelul de încărcare a bateriilor, autonomia rămasă, precum și despre consumul de energie actual și mediu. Managerii de flote pot utiliza soluții digitale, pentru gestionarea eficientă a flotei lor, prin intermediul Fleetboard. Acestea vor include, încă de la început, un sistem de gestionare a încărcării – un control inteligent al tuturor proceselor dintre eActros 600 și infrastructura de încărcare, precum și un jurnal de bord cu informații detaliate despre timpii de conducere, de staționare și de încărcare, precum și date despre consum. Va exista, de asemenea, un instrument de cartografiere, care arată, în timp real, unde se află, în prezent, un vehicul, indiferent dacă acesta se află în mers, în staționare sau la încărcare, și care este nivelul de încărcare al bateriei.

Siguranță la cel mai înalt nivel

Cu eActros 600, riscul accidentelor scade semnificativ, iar sistemele de asistență pentru siguranță depășesc cu mult cerințele legale obligatorii. Conceptul de siguranță al modelului eActros 600 se bazează pe dezvoltarea continuă a sistemelor de asistență pentru siguranță verificate și testate. Baza este reprezentată de o platformă electronică complet nouă, ce se folosește de fuziunea senzorilor, pentru a combina datele radarului și ale camerei, pentru a obține o vedere și mai amplă asupra împrejurimilor vehiculului. În acest scop, platforma electronică oferă o procesare a datelor de 20 de ori mai mare. În total, cei șase senzori instalați, care includ 4 radare cu rază scurtă de acțiune și un radar cu rază lungă de acțiune, precum și camera multifuncțională din parbriz, acoperă un unghi de 270 de grade în jurul vehiculului.

Unghiul de vizibilitate semnificativ mărit sporește și mai mult eficiența sistemelor respective de asistență pentru siguranță – inclusiv Active Brake Assist 6 (ABA 6), Frontguard Assist, Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2) și Active Drive Assist 3 (ADA 3). Datorită procesării superioare a datelor și a conectării în rețea a tuturor senzorilor, se poate câștiga timp prețios, pentru a reacționa cât mai rapid la condițiile de trafic, acolo unde este necesar și, în mod ideal, pentru a evita complet accidentele, sau, cel puțin, pentru a le atenua consecințele.

Datorită vizualizării la 270 de grade, ce permite recunoașterea îmbunătățită a pericolelor și monitorizarea mai multor benzi, ABA 6 – sistemul de asistență la frânarea de urgență – poate reacționa mai rapid, în situații critice.

ABA 6 este capabil să reacționeze nu numai la persoanele în mișcare și la bicicliști, fie că se află pe aceeași bandă, fie că traversează sau vin din sens opus, ci și la pietonii staționari, cu frânare de urgență automată până la o viteză a vehiculului de 60 km/h. În plus, noul Frontguard Assist poate avertiza șoferul, vizual și acustic, cu privire la utilizatorii vulnerabili ai drumului aflați direct în fața autocamionului, în special în situații solicitante, cum ar fi la plecarea de pe loc, sau în intersecții.

În timp ce versiunea anterioară a Active Sideguard Assist (ASGA 1) monitoriza lungimea întregului ansamblu cap tractor-semiremorcă plus doi metri în față, până la un metru în spate și până la 3,75 metri în dreapta adiacentă vehiculului, fuziunea senzorilor mărește raza de monitorizare cu ASGA 2 până la șapte metri în față, 30 de metri în spate și 4,25 metri în dreapta. În plus, ASGA 2 are o nouă zonă de monitorizare, pe partea șoferului.

Extinderea unghiului de vizionare spre stânga este, de asemenea, asociată cu o valoare adăugată semnificativă pentru ADA 3, sistemul ce permite conducerea semiautonomă (nivel 2). Cea de-a treia generație a sistemului ADA este, acum, capabilă să ghideze automat autocamionul înapoi pe banda sa de circulație, dacă există riscul unei coliziuni, atunci când, de exemplu, șoferul dorește să se îndrepte spre stânga, pentru a depăși, dar a ratat un vehicul care se apropie din spate.

Prize de putere, pentru echipamente

Mercedes-Benz Trucks a dezvoltat două prize de putere, pentru eActros 600. Priza de putere electromecanică face posibilă, de exemplu, operarea echipamentelor de lucru hidraulice sau mecanice, cum ar fi semiremorcile basculabile, walking floor, sau silozuri. O altă soluție este priza de putere electrică de curent continuu sau alternativ. În cazul celei din urmă, un invertor transformă curentul continuu, din rețeaua de înaltă tensiune, în curent alternativ. Acest lucru înseamnă că pot fi operate, de exemplu, soluții pentru boxuri sau semiremorci frigorifice. În funcție de versiune, diferitele aplicații de priză de putere acoperă o gamă de putere cuprinsă între 22 și 90 kW, deservind, astfel, toate utilizările obișnuite în transportul pe distanțe lungi și de distribuție. Avantajele acestor soluții, în comparație cu funcționarea anterioară, pe bază de motorină, sunt în special neutralitatea locală în ceea ce privește emisiile de CO2, precum și reducerea zgomotului, ceea ce este deosebit de relevant, pentru utilizarea în orașe și zone rezidențiale.

Sistem de avertizare acustică

Așa cum este de așteptat, eActros 600 este foarte silențios pe șosea, un avantaj pentru șofer și mediul înconjurător. Însă, pentru a se asigura că, de exemplu, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii sau bicicliștii, pot totuși să observe autocamionul electric în împrejurimile lor, acesta este echipat cu un sistem extern de alertă acustică a vehiculului (AVAS), în conformitate cu cerințele legale. În funcție de condițiile de conducere, sunt redate sunete pentru mersul înainte sau înapoi. În plus, sunetul variază în funcție de viteza vehiculului și de poziția pedalei de accelerație, astfel încât este posibilă o bună percepție acustică, în traficul urban. Spectrul sonor futurist al AVAS din eActros 600 este conceput pentru a ține cont de aspectul unui vehicul greu și pentru a contribui la o mai bună recunoaștere, în traficul urban.

eActros 600 va fi asamblat pe linia de producție existentă la cea mai mare fabrică de camioane a Mercedes-Benz Trucks – Wörth am Rhein – în paralel și în mod flexibil alături de camioanele cu propulsie diesel. La Wörth, vor fi instalate și unele componente electrice provenite de la uzinele Mercedes-Benz din Mannheim, Gaggenau și Kassel.

Capacitatea ridicată a bateriei, de peste 600 kWh, și o nouă punte de tracțiune electrică foarte eficientă, dezvoltată în interiorul companiei, permit e-camionului să atingă o autonomie de 500 de km, fără încărcare intermediară. Astfel, eActros 600 va putea atinge și chiar depăși borna de 1.000 km pe zi, folosind încărcarea intermediară, în timpul pauzelor pentru odihnă ale șoferilor.

Pe lângă încărcarea CCS cu o putere de până la 400 kW, eActros 600 va permite, ulterior, și încărcarea megawatt (MCS).

Vânzările modelului eActros 600 încep în acest an, iar startul producției de serie este planificat pentru sfârșitul anului 2024. Pe lângă capul tractor eActros 600, Mercedes-Benz Trucks va produce, încă de la lansarea pe piață, și variante de șasiu carosat, pentru a acoperi și alte aplicații pretabile pentru transportul complet electric. În prezent, se construiește o flotă de aproximativ cincizeci de vehicule demo, care urmează să fie integrate în operațiunile de transport ale primilor clienți.

Electrificarea a început, în România

Daimler Truck & Bus Romania a organizat, la începutul lunii octombrie, la Brașov, un eveniment de conducere a camionului electric Mercedes-Benz eActros 300/400, în cadrul căruia au fost invitate 36 de companii de transport și logistică.

Cu această ocazie, producătorul Mercedes-Benz Trucks a adus în România 9 camioane eActros 300/400, atât în varianta șasiu carosat, cât și cap tractor, compatibil cu toate semiremorcile standard disponibile în Europa.

Capul tractor eActros 300 are la bază aceeași tehnologie ca și variantele rigide eActros, care sunt, deja, produse în serie, din 2021. Trei pachete de baterii, fiecare cu o capacitate instalată de 112 kWh, permit o autonomie de până la 220 km, cu o singură încărcare. Tractorul eActros 300 poate fi încărcat cu până la 160 kW. Cele trei baterii au nevoie de puțin mai mult de o oră pentru a fi încărcate de la 20 la 80%, la o stație standard de încărcare rapidă DC, cu un curent de încărcare de 400 A.

Modelul electric propus de Mercedes-Benz Trucks este mai mult decât un camion, deoarece acesta face parte dintr-un pachet de soluții integrate, ce include, printre altele, și consultanța în ceea ce privește infrastructura și soluții digitale inovatoare.

„Evenimentul de la Brașov reprezintă un nou «milestone» pe drumul electrificării transporturilor în România. Începând de astăzi, avem o flotă de 9 camioane electrice, ce vor ajunge, în lunile următoare, în parcurile clienților noștri, spre a fi integrate în operațiunile zilnice de distribuție și transport și testate în condiții reale de trafic din România. Mai mult decât atât, gradul ridicat de prezență a invitaților noștri de la Brașov dovedește interesul real al companiilor din țara noastră pentru acumularea bagajului de informație necesar tranziției la o flotă de transport fără emisii de carbon”, a declarat Valeriu Zaharia, CEO Daimler Truck & Bus Romania.

Sărbătoare electrică – Oprean aniversează 30 de ani

În anul în care aniversează 30 de ani de activitate, furnizorul de servicii de transport și logistice Oprean, din Sebeș (jud. Alba) bifează o premieră.

La mijlocul lunii septembrie, compania a început testele cu Mercedes-Benz eActros 300, cu masa maximă autorizată de 19 tone și suprastructură cu prelată.

„Privind spre viitorul industriei de logistică și transport, ne așteptăm la o transformare semnificativă, care va fi alimentată, în mare parte, de noi tehnologii și inteligență artificială. În următorii 10 ani, până în 2030, ne așteptăm să folosim această tehnologie pentru a face lucrurile mai eficiente și pentru a minimiza impactul asupra mediului. Responsabilitatea ecologică este o parte esențială a acestui parcurs și suntem hotărâți să contribuim la un viitor mai «verde», în acest sector”, a declarat Ioan Oprean, proprietar al companiei Oprean.

Compania de transport a integrat camionul electric Actros 300 în operațiunile sale de distribuție grea de componente auto, între Sebeș și Cugir.

Echipat cu trei pachete de baterii, fiecare cu o capacitate de 112 kWh, ce asigură o autonomie de până la 300 de kilometri, camionul electric a efectuat patru curse pe zi, între Sebeș și Cugir, încărcat cu 12 paleți, având o greutate de aproximativ 5 tone.

Grație sistemului eficient de propulsie, cu două motoare electrice integrate în axă și transmisie cu două trepte, consumul mediu obținut pe cei aproximativ 120 de kilometri parcurși zilnic, în regim mixt (autostradă și drum național), a fost de 0,89 kW/km.

Încărcarea bateriilor s-a realizat peste noapte, la sediul companiei. eActros 300 poate fi încărcat cu stație cu putere de până la 160 kW, iar cele trei pachete de baterii au nevoie de puțin peste o oră, pentru a fi încărcate de la 20% la 80%, la o stație standard de încărcare rapidă, la o intensitate de 400 A.

Radu BORCESCU

Hamburg, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.