Există șanse!

Este un lucru valabil, în pofida a tot ceea ce se întâmplă la nivel internațional. Sunt și oportunități, create chiar de contextul actual, este de părere Ion Lixandru, coordonator task infrastructură CDR (Coaliția pentru Dezvoltarea României). Cine va profita, însă, de ele?

Cunoaștem problemele. Ne lovim de ele în fiecare zi și sunt cumva mult mai evidente decât oportunitățile. De aceea, în contextul în care neliniștea devine atât de evidentă, vom alege (în aceste două pagini de revistă) să fim altfel, să găsim câteva dintre acele elemente favorabile, care pot reprezenta atuuri, inclusiv pentru afacerea românească de transport.

„Astăzi, beneficiem de o anumită stabilitate economică, aceasta neputând fi așa ușor afectată de derapaje, așa cum s-a întâmplat în perioada crizei economice începute în 2007-2008, când abia intrasem în UE”, a apreciat Ion Lixandru, adăugând că dispunem, în același timp, de stabilitate financiară, BNR asigurând, prin cursul de schimb, stabilitate în tranzacții, ceea ce face România atractivă pentru investiții. Și să nu uităm că avem un sistem bancar solid, care nu mai este prins în speculații, ca în urmă cu 14 ani. Ne bucurăm și de echilibru comercial, în opinia coordonatorului task-ului infrastructură CDR. „România va consemna, cel mai probabil, anul acesta, un PIB de aproximativ 250 de miliarde de euro, mult superior cifrei de aproximativ 90 de miliarde de euro, înregistrate în perioada 2007-2008.”

Am trecut printr-o perioadă în care se putea acumula

În același context, salariul mediu (în valută) a crescut de circa două ori și jumătate față de 2008, ceea ce generează majorarea consumului. Se cumpără mașini, evoluează în sus consumul de carburant. „Consumul alimentar este unul fără precedent, pentru România. Consumul de utilități pe persoană fizică este mai mare decât niciodată. Dacă toate aceste lucruri le punem într-un coș, nu avem de ce să ne plângem. Din păcate, nu mai știm să ne gospodărim. Am făcut această paralelă pentru că și în transporturi trebuie să te gospodărești”, a arătat Ion Lixandru, în opinia căruia, odată cu închiderea spațiului ex-sovietic, vor putea fi redirecționate către alte state camioanele care trebuiau livrate către această zonă. Cine știe, poate la prețuri mai bune…

Sume alocate fără precedent

Să nu uităm că ne aflăm într-o perioadă în care Comisia Europeană alocă sume fără precedent. „Banii vor mișca marfa. Va fi nevoie de transport. În plus, noi, românii, avem noroc, cum am avut și cu campionatul mondial, care s-a amânat și am avut timp să terminăm 3 stadioane. PNRR nu se va mai închide în 2026, ci o să beneficieze de derogare și o să se închidă, probabil, 3-4 ani mai târziu, tocmai pentru ca să se facă investiții și să fie folosiți banii alocați.”

Adoptarea, de către Parlament, a legii care ar trebui să regleze problema diurnelor impozitate sub formă de venituri salariale ar trebui, de asemenea, să ajute segmentul de transport.

Costurile de finanțare au crescut, dar…

Costurile de finanțare au crescut semnificativ, în ultimul an. „Făceam o analiză a creditelor și, dacă anul trecut plăteam, pentru finanțare, 4%, acum am ajuns la 8%, în condițiile în care valoarea pe care o primești pentru 1 euro este relativ constantă”, a mai arătat Ion Lixandru, subliniind, însă, că în ultimii 2 ani au apărut programe favorabile de finanțare pentru IMM-uri. „De exemplu, firmele care au avut grijă să fie bancabile și au capital social pozitiv, au putut beneficia de finanțări, care, timp de 8 luni, nu implicau niciun fel de costuri (dobânzi, comisioane etc.). În această perioadă, îți puteai refinanța anumite linii și închide anumite poziții de creditare, rambursând suma primită efectiv gratis, la finalul celor 8 luni, fără să existe niciun fel de presiune.”

Dar, pentru a putea beneficia de astfel de oportunități, companiile trebuie să arate bine în cifre, fără capitaluri negative. „Este foarte important, astăzi, să ai credibilitate. Bancherii dispun de fonduri mai mari decât niciodată și, dacă ai continuitate, iar cifrele tale arată bine, vei beneficia de costuri mai mici de finanțare. Să ținem cont de faptul că riscul trebuie să ți-l preia cineva. Totul ține de educație financiar-bancară: ca să primești, trebuie să dai. Da! Să plătești taxele pe care este corect să le plătești către stat.”

Reduceri la impozitul pe profit

În opinia coordonatorului task-ului infrastructură CDR, sunt mulți cei care, dacă ar fi informați corect, ar introduce active (respectiv camioane) în capitalul social, pentru că, în acest fel, dispui de capitaluri pozitive, iar codul fiscal stipulează că, atunci când capitalul real crește, beneficiezi de o reducere din impozitul pe profit, cuprinsă între 5 și 7%.

Ion Lixandru

Ion Lixandru: „Sunt multe lucruri care se pot face. Dispunem de un sistem liberal de impozitare foarte avantajos afacerii, chiar dacă salariile sunt mai încărcate de taxe.”

Din păcate, am pierdut bunul obicei de a ne gospodări. „Vedem tot mai multe camioane prost întreținute, care nu mai reprezintă un activ al companiei, ci apar ca un bun folosit când vrei și când nu vrei. Din păcate, pierdem în instruirea și perfecționarea celor care lucrează în transporturi. Sunt companii care au investit și și-au fidelizat personalul. Sunt stabile. Dar sunt și firme care au crezut că, dacă au prins un contract pentru un an, sau o jumătate de an, își pot permite orice și derulează activitate anticoncurențială, merg la prețuri mai mici, cumpără piese de unde reușesc și, la un moment dat, totul se întoarce împotriva lor, pentru că toate au în spate un cost.”

Educația, mai ales a șoferilor, poate face diferența. „Este foarte important ca șoferul să țină cu firma. Să știe că o parte din economia pe care o aduce companiei se întoarce către el. Un transportator gospodar va avea o sumă de gospodari în echipa lui, iar, împreună, vor face firma să meargă bine”, a conchis Ion Lixandru.

În concluzie, companiile care au înțeles, după 2008, că trebuie să se capitalizeze, să constituie rezerve și să aloce resurse pentru dezvoltare, pentru a avea oameni bine pregătiți și fidelizați, vor putea beneficia de fiecare șansă pe care această perioadă o va oferi.

Pentru că încă există oportunități!

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.