Fabrica Mercedes-Benz pentru reciclarea bateriilor

La începutul lunii martie, Mercedes-Benz a inaugurat o fabrică dedicată reciclării bateriilor utilizate de vehicule electrice, la Kuppenheim, în Germania.

Odată cu această fabrică, producătorul german își reduce consumul de resurse și instituie reciclarea, în circuit închis, a materiilor prime pentru baterii. Prima etapă a fabricii – dezmembrarea mecanică a bateriilor de vehicule electrice – este programată să înceapă la sfârșitul acestui an, urmând ca, la câteva luni după, să fie înființată o uzină-pilot de hidrometalurgie.

Această abordare inovatoare pentru un concept integrat de reciclare într-o singură fabrică este, în prezent, unică în Europa. Mercedes-Benz investește o sumă cu două cifre în milioane de euro în construcția centralei bilanțului neutru în CO2, care este finanțată de Ministerul Federal German al Economiei și Protecției Climei, ca parte a unui proiect de cercetare științifică. Această investiție întărește rolul fabricii Kuppenheim în cadrul rețelei globale de producție Mercedes-Benz și marchează un pas decisiv pentru strategia de afaceri sustenabilă a Mercedes-Benz, pe măsură ce se îndreaptă către obiectivul „Electric Only”.

Servicii complete

În viitor, fabrica de reciclare a bateriilor Mercedes-Benz din Kuppenheim va acoperi fiecare pas: de la dezmembrarea la nivelul modulului, până la mărunțirea, uscarea și prelucrarea materialelor de calitate pentru baterii. Procesul de hidrometalurgie, cu o rată de recuperare de peste 96%, permite o reală economie circulară a materialelor bateriilor. Mercedes-Benz cooperează cu partenerul tehnologic Primobius (joint venture între compania germană de inginerie mecanică SMS Group și dezvoltatorul de proiecte australian Neometals).

Ca parte a proiectului de cercetare științifică de ansamblu, se ia în considerare și întregul proces de reciclare a bateriilor: de la dezvoltarea conceptelor logistice, prin reciclarea durabilă a materiilor prime valoroase, până la reintegrarea materialelor reciclate în producția de baterii noi. Astfel, partenerii aduc o contribuție importantă la extinderea viitoare a industriei de reciclare a bateriilor, din Germania.

Se preconizează că fabrica-pilot va avea o capacitate anuală de 2.500 de tone. Materialele recuperate vor fi reintroduse în circuitul de reciclare, pentru a produce peste 50.000 de module de baterie pentru noile modele Mercedes-Benz. Pe baza constatărilor fabricii-pilot, volumele de producție ar putea fi mărite, pe termen mediu și lung.

Abordare holistică a creării valorii bateriei

Mercedes-Benz adoptă o abordare holistică a economiei circulare a sistemelor de baterii, analizând trei aspecte de bază: design-ul circular, păstrarea valorii și închiderea buclei. În timpul dezvoltării unui vehicul, compania creează un concept pentru fiecare model de vehicul, în care toate componentele și materialele sunt analizate, pentru adecvarea lor în contextul unei economii circulare. Reciclarea materialelor și materiilor prime utilizate, cum ar fi litiu, nichel, cobalt, este o parte integrantă a acestei abordări și începe cu proiectarea componentelor. Această abordare acoperă întregul supply chain, de la minerit, până la reciclare. Un nivel ridicat de atenție este acordat și respectării drepturilor omului, în condițiile de muncă ale angajaților.

Constructorul german Mercedes-Benz oferă baterii recondiționate ca piese de schimb pentru toate vehiculele electrice, pentru a respecta ideea unei bucle economice închise și pentru a conserva resursele. În plus, Mercedes-Benz a stabilit un model de afaceri de succes, cu depozite staționare de energie la scară largă, prin subsidiara sa: Mercedes-Benz Energy. Bateriile care nu mai pot fi utilizate în vehicule pot fi folosite, în continuare, într-un sistem de stocare de energie, primind astfel „a doua viață”. Reciclarea materialelor se află la sfârșitul duratei de viață a bateriei și este cheia pentru a închide bucla materialelor reciclabile.

Sistemul fotovoltaic și energia „verde” achiziționată 100% din exterior susțin exploatarea centralei neutre CO2.

Fabrica Mercedes-Benz Kuppenheim

Suprafață: 7.000 mp
Dezmembrare mecanică accelerată: decembrie 2023
Capacitate anual: 2.500 t
Baterii: litiu-ion, de la hibrizi (plug-in) și vehicule electrice
Originea bateriilor: vehicule de testare, baterii de pornire, întoarceri de teren
Tehnologi: proces mecanico-hidrometalurgic
Rata de recuperar: > 96 %
Material recuper: cobalt, nichel, litiu (grafit, în viitor)

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.