HAGERO. Inovație, eficiență și protecția mediului, o abordare pentru viitor

Implementarea unei soluții care măsoară cu precizie emisiile de carbon și le poate calcula inclusiv pentru fiecare marfă transportată asigură tranziția Hagero de la calcule teoretice, la date certe. Totodată, această nouă abordare va aduce companiei de transport maramureșene o reducere consistentă a consumului de motorină, dar și o întărire a parteneriatelor cu clienții sensibili la protecția mediului.

Abordările „verzi” abundă, astăzi, pe piața de transport și logistică, stârnind reacții diverse, dar și confuzie. Care ar trebui să fie primul pas? Evident, măsurarea reală și permanentă a emisiilor!

„Este un proiect nou, inovativ și strategic, pentru noi și pentru România. Conform partenerilor de la fleetenergies, este primul proiect de acest gen dezvoltat cu o companie din țara noastră. Am demarat acest proiect în primul rând din dorința de a inova continuu, de a fi deschizători de drumuri, de a îmbunătăți calitatea serviciilor în segmentul de logistică și transport și a proteja mediul. Discutăm despre logistică verde de câțiva ani cu clienții noștri și raportăm către ei diferite măsuri pe care le-am implementat, în acest sens, de-a lungul timpului, iar acum ne bucurăm că am trecut la un alt nivel. Fleetenergies este o companie din Franța specializată pe partea de monitorizare a emisiilor de carbon și, practic, am început acest proiect pilot în trei – Eaton (unul dintre clienții noștri strategici), Hagero și fleetenergies”, a precizat Alin Stegeran, director general Hagero.

La nivel mondial, fleetenergies monitorizează, deja, la acest moment, o flotă de peste 20 de mii de camioane.

Parte din proiectul implementat de Hagero presupune faptul că Eaton va cunoaște, pe baza unor rapoarte precise, cantitatea de emisii rezultate din operațiunile de transport și logistică.

Însă acest proiect are și o latură economică și va ajuta Hagero să reducă semnificativ costurile cu motorina.

„Ținta noastră este să reducem, în primul an, consumul de carburant și, implicit, emisiile de carbon, cu peste 10%. În următorii ani, acest procent este posibil să se reducă, însă ne vom baza pe un instrument care ne va permite o monitorizare continuă și precisă a emisiilor”, a declarat Alin Stegeran.

Procentul țintit pentru reducere, de peste 10%, este cu atât mai semnificativ, cu cât Hagero are deja implementate o serie de soluții de top pentru optimizarea costurilor.

„Avem implementat pe toate camioanele sistemul Transics, unde există și un instrument de ecodriving. Astfel, consumurile și stilul de condus al șoferilor sunt bine monitorizate. De asemenea, alături de Michelin, am decis să utilizăm în exclusivitate anvelope eco-friendly. Astfel, și de aici apar scăderi ale emisiilor de carbon, prin reducerea consumului camioanelor”, a precizat directorul general Hagero.

La acestea se adaugă o flotă nouă de camioane, propriul service autorizat MAN Trucks, dotat la cele mai noi standarde… și nici semiremorcile nu au fost neglijate.

„Utilizăm semiremorci Krone Profi Liner și analizăm montarea unor flapsuri/aripi pentru îmbunătățirea aerodinamicii și, implicit, scăderea consumului”, a completat Alin Stegeran.

Totodată, compania organizează periodic cursuri de training pentru șoferi, pentru a menține standardele de pregătire la cel mai înalt nivel.

Amintim și faptul că Hagero a obținut, cu cinci ani în urmă, certificarea TÜV ISO 14001 – Sistemul de Management de Mediu, care se adaugă certificărilor ISO 9001 și ISO 45001.

„Viziunea noastră este să creăm un standard la care să ajungă toți șoferii, din punct de vedere al conducerii eficiente. Altfel, riști să ai o evoluție haotică. Cu noua soluție, avem, în fiecare lună, un clasament foarte clar, cu cei mai buni și cei mai slabi conducători auto și putem să asigurăm transferul de cunoștințe și bune practici de la cei buni, către cei mai slabi.” – Alin Stegeran.

Focus pe reducerea risipei

Cu o experiență de peste opt ani pe segmentul transporturilor, soluția fleetenergies atrage prin acuratețea datelor, prin rapoartele ce deschid noi posibilități de a optimiza operațiunile și prin „atacarea” unor puncte nevralgice, care, până acum, erau greu abordabile, din cauza lipsei de informații.

„Am apelat la soluția prin care sunt instalați senzori în rezervor, iar aceștia înregistrează orice variație cu o acuratețe de sub 1%. Dacă dintr-un rezervor scoți 5 l de motorină, sau îi adaugi în el, o sondă standard ar putea să nici nu înregistreze variația, însă senzorii montați de fleetenergies detectează chiar și un litru”, a arătat directorul general Hagero.

Soluția fleetenergies presupune și comunicarea activă cu șoferii. Softul are acces la parametrii camionului și ai tahografului și recunoaște, de exemplu, situațiile în care șoferul lasă motorul pornit, în parcare. În prima fază (primele șase minute), trimite automat un mesaj conducătorului auto. Dacă nu reacționează, mai este transmis un mesaj și, ulterior, este trimisă o alarmă către dispecer.

Aceste situații sunt înregistrate în rapoarte ce sunt discutate periodic cu șoferii, pentru optimizarea activității.

„Datele au o acuratețe deosebită – pe lângă perioada de staționare cu motorul pornit (numărul de minute), cunoaștem și când s-a întâmplat acest lucru, în ce parcare și despre ce șofer/șoferi este vorba”, a explicat Alin Stegeran.

Motorul lăsat pornit în parcare are un impact major asupra consumului și, implicit, asupra emisiilor de carbon.

„Conform statisticilor, consumul generat de motoare lăsate pornite în staționare ajunge la aproximativ 7%, în transportul internațional, iar, în transportul local/regional, poate ajunge la 20%”, a declarat Alin Stegeran.

Datele din soluția fleetenergies sunt arhivate și pot fi monitorizate cu ușurință evoluțiile de-a lungul timpului și realizate topuri.

„Avem un cod de etică pentru afacerea noastră și căutăm permanent să ne ridicăm standardele. În plus, ne dorim ca angajații companiei să îmbrățișeze țintele Hagero, iar atunci când fiecare coleg înțelege că tot ceea ce facem are legătură cu dorința de a fi mai buni, mai eficienți, mai profitabili, pentru a putea să ne desfășurăm activitatea cât mai bine, cresc șansele să fim cu toții mai fericiți.” – Alin Stegeran.

O premieră o reprezintă raportul de eficiență a alimentărilor.

„Putem vedea cantitatea de motorină din rezervor atunci când camionul merge la realimentare și evităm, astfel, opririle nejustificate. Observăm, aici, optimizări semnificative”, a spus Alin Stegeran.

Raportul oferit de fleetenergies oferă inclusiv informații legate de cantitatea de motorină transportată și consumul suplimentar generat astfel. „Avem mult de lucru la acest capitol, fiind mulți șoferi care preferă să aibă permanent rezervorul plin. Diferențele de preț al motorinei între diferite țări și contractele pe care le avem cu anumite stații sunt, de asemenea, luate în calcul în strategia de alimentare”, a explicat directorul general Hagero.

Șoferii primesc inclusiv un minim anual privind alimentările, iar, în viitor, soluția fleetenergies va recomanda, în funcție de rută, stațiile unde ar fi indicat să se realizeze alimentările (în prealabil, vor fi introduse în soluție stațiile de alimentare/furnizorii de carduri cu care Hagero colaborează).

Iar în privința furturilor…

„Un exemplu grăitor a fost atunci când am fost sesizați asupra unei alimentări de 20 de litri de motorină, care nu s-au regăsit în rezervorul camionului. Am investigat și, într-adevăr, un șofer a alimentat (cu cardul camionului) un autoturism pe care îl deținem la una dintre bazele noastre din Germania. Analizând rapoartele furnizorului de carduri, soluția fleetenergies a sesizat respectiva cantitate de motorină, care nu s-a regăsit în rezervorul camionului. Practic, soluția fleetenergies preia toate datele venite de la furnizorii de carburant cu care lucrăm și le compară cu datele provenite de la senzorii montați pe camion. Orice neconcordanță devine o alarmă în sistem”, a arătat Alin Stegeran.

Însă principiile Hagero nu merg în direcția urmăririi propriilor angajați, iar investițiile sunt realizate pentru crearea unui cadru care să asigure o mai bună funcționare a activității pentru toată lumea.

De exemplu, montarea senzorilor în rezervor a venit la pachet și cu o soluție de protejare a șoferilor în parcări.

„În trecut, am avut câteva cazuri în care s-a furat motorină din rezervorul camioanelor noastre. Sistemul de la fleetenergies are o alarmă acustică, activă pe timp de noapte, care se pornește, atât afară, cât și în cabina camionului, în cazul în care are loc o încercare de furt. Este o formă de protecție, care îi ajută pe șoferi să doarmă mai liniștiți”, a explicat Alin Stegeran.

Alin Stegeran, director general Hagero: „Ceea ce facem astăzi se va vedea în viitor, iar o companie cu reputație serioasă pe partea de protejare a mediului va avea de câștigat. Suntem în faza pilot a proiectului și urmează instalarea soluției pe toate camioanele. Investiția este de aproximativ 1.000-1.300 de euro/camion, la care se adaugă un abonament lunar.”

Și lucrurile nu se opresc aici. Hagero a demarat discuțiile cu fleetenergies pentru un nou proiect, care să măsoare emisiile de CO2 individual pe marfă transportată, atunci cand discutăm de segmentul de grupaje.

„Vom ajunge să putem raporta emisiile legate de transportul fiecărui palet în parte, iar clienții vor vedea emisiile de carbon actuale, evoluția acestora și ținta va fi să intrăm pe un trend descrescător al emisiilor”, a completat directorul general Hagero.

Noua abordare creează premisele inclusiv pentru îmbunătățirea modului în care angajații companiei își percept propria activitate. Eficiența nu mai reprezintă o chestiune strict financiară, care poate genera profit companiei și, eventual, prime pentru propria persoană, ci devine o misiune mult mai generoasă, aceea de a proteja mediul în care trăim cu toții. Și nu este nevoie să fi o mega companie, pentru a porni la acest drum. Hagero rămâne o firmă de familie, având 110 șoferi și o flotă alcătuită din 75 de camioane.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.