HOLLEMAN: Provocare națională

Despre transportul agabaritic am spus întotdeauna că este destinat numai adevăraților profesioniști. Dar, atunci când masa unui trailer ajunge la 360 de tone, iar lungimea la aproape 50 de metri, în condițiile în care lățimea și înălțimea sunt, de asemenea, considerabile, lucrurile devin de-a dreptul spectaculoase. Obstacole, căi ferate… contrasens… totul arată altfel. Vă invităm să ne însoțiți într-o cursă București-Ploiești în care nimic nu a fost simplu.

Iată datele de pornire.

Compania Holleman Special Transport Project Cargo a fost aleasă să efectueze transportul a patru camere de coxare produse de Walter Tosto, pe platforma IMGB, având ca destinație rafinăria OMV Petrobrazi. Dimensiunile camerelor de coxare au fost de 30 m lungime x 7 m lățime x 7,2 înălțime x 185 t, pentru ca dimensiunile finale încărcate pe trailer să ajungă la 47 m x 7 m x 8,2 x 360 t.

Transportul a fost efectuat în două etape.

În prima etapă, au fost transportate două dintre cele patru piese, una cu un vehicul propriu al producătorului Walter Tosto și cealaltă cu un vehicul special Holleman, cea de a doua partea a transportului urmând să se efectueze ulterior.

Fiecare piesă a fost încărcată pe trailere în paralel, side-by-side, utilizându-se două trailere de 14 axe (în total 28 de axe), fiecare axă fiind echipată cu 8 anvelope.

Filmul transportului

S-a pornit în seara de joi, 21 septembrie, la ora 21:30, din zona IMGB din Capitală, de la Walter Tosto, către Centura București. Totul trebuia să fie foarte bine pus la punct, iar coordonarea perfectă. Către Autostrada A2, convoiul a mers pe contrasens, până la sensul giratorul de la bd. Theodor Pallady, unde a întors, tot pe contrasens, spre direcția Constanța, până la kilometrul 12, unde s-a ieșit pe bretea pentru a se reintra pe Centura Bucureștiului.

Convoiul a făcut prima oprire la Cernica, iar parcursul a fost reluat a doua seară (vineri, 22 septembrie), când a fost traversată localitatea Afumați, din județul Ilfov.

Situația a devenit extrem de complexă, din cauza cablurilor de joasă și medie tensiune, internet, fibră optică și telefonie.

Dar strategia era deja făcută și fiecare provocare luată în calcul. Așa că, potrivit planului, a doua oprire s-a făcut la Sinești, în județul Ialomița.

Dr. Nicu Boruz, logistics manager Holleman Special Transport & Project Cargo: „Compania Holleman împlinește, anul acesta, 25 de ani de existență și ne dorim ca reușita acestor transporturi să constituie un motiv suplimentar de aniversare jubiliară. Mulțumim tuturor autorităților statului, Poliției Rutiere, companiilor de cablu, Enel, CFR, care au trimis echipe ce au acționat în intervalele de timp prevăzute. Înălțimea pieselor și greutatea foarte au reprezentat cele mai mari provocări, la care s-a adăugat mersul pe contrasens pe Autostrada A2 și pe DN2. În plus, pe DN1B și DN1D am depășit obstacole, atât pe sensul nostru de mers cât și pe contrasens. Totul a avut un grad ridicat de complexitate, în cazul acestui transport!”

În cea de a treia seară s-a continuat până la Albești-Paleologu, în județul Prahova, înainte de trecerea la nivel cu calea ferată electrificată. Aici trebuiau luate în calcul alte constrângeri. Trecerea peste calea ferată s-a realizat în dimineața de duminică, 25 septembrie, pentru că intervalul orar în care CFR a permis subtraversarea a fost 00:00-04:00, astfel încât să nu fie afectat traficul trenurilor de marfă și de pasageri. S-a mers, apoi, mai departe, via Valea Călugărească, până la podul peste râul Teleajen, din jud. Prahova.

În ultima seară convoiul a continuat până la destinație, rafinăria OMV Petrobrazi, jud. Prahova, având ca punct intermediar calea ferată de la Corlătești, unde intervalul de subtraversare a fost același, 00:00-04:00.

Concret, condiționările CFR au prelungit cu o zi timpul de tranzit.

Distanțele rutiere, deși păreau mici, au fost pline și de alte obstacole, precum semne de circulație sau fire ale furnizorilor de televiziune prin cablu. La intrarea  spre breteaua de la rafinărie, a fost necesară demontarea a patru separatoare din beton amplasate pe DN1. Mai departe, spre poarta rafinăriei, insula sensului giratoriu unde s-a virat spre stânga a fost „îmbrăcată” în lemne și tablă, pentru protecție.

Logistica desfășurată

Transportul a fost însoțit de echipaje ale Poliției Rutiere, de echipe pentru demontarea obstacolelor de la diferite companii de cablu și telefonie mobilă, care aveau pe traseu cabluri de joasă și medie tensiune și fibră optică. În cazul liniilor de înaltă tensiune acestea au fost doar deconectate pentru a realiza trecerea în condiții de siguranță, nefiind necesară demontarea în momentul subtraversării.

Capul tractor folosit a fost un camion heavy-duty de la Mercedes-Benz, model Titan, lestat cu 20 de tone de contragreutăți. Tractorul și trailerul au fost cuplate la proțap, iar în spatele lor s-a aflat, tot timpul, un vehicul ajutător de împingere.

Pe anumite porțiuni, pentru a simplifica virarea, a fost schimbat sensul de mers iar capul tractor-împingător a devenit cap tractor-trăgător.

După descărcarea în siguranță la destinație, cele două vehicule speciale destinate transportului agabaritic au făcut cale întoarsă, goale, pentru a repeta cursa încă o dată. Cea de-a doua etapă a transportului s-a desfășurat în perioada 28 septembrie-2 octombrie, pe același traseu și în aceeași configurație.

O macara Manitou, ce transporta foi de tablă, a însoțit în permanență convoiul, pentru a asigura integritatea infrastructurii rutiere, intervenind în trei situații.

Totul a mers, așa cum, de altfel, se așteptau organizatorii, conform planului. Pentru că provocările sunt deja prinse în plan, atunci când ești profesionist.

În fond, nimic nu e simplu în transportul agabaritic.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.