IAA 2022: Noua realitate

Cum a fost IAA Hanovra? Un nou format, mai bine adaptat la realitățile pieței, au spus organizatorii. Mai mic și, aparent, afectat de anii de pandemie, au spus „gurile rele”. Personal…

Mie mi s-a părut la fel! Și consider că este necesar să clarific acest „la fel”. IAA, cea mai mare expoziție dedicată vehiculelor comerciale din lume, a permis expozanților, la fiecare ediție, să se exprime liber. Să prezinte cele mai populare modele și să întărească tendințele pentru viitor. Și exact acest lucru s-a întâmplat la ediția 2022.

Propun să atacăm din start temele majore: electrificarea și condusul autonom.

Camioanele electrice cu baterii au ieșit din zona proiectării și cercetării și, în mod indubitabil, sunt realitățile zilei. Cel puțin pentru producătorii acestora. Sigur că vor mai trece ani până când vor deveni majoritare pe liniile de producție și chiar și mai mult până vor deveni soluția principală de transport rutier, însă tranziția a început deja. Producătorii nu mai pot întârzia electrificarea și caută soluții pentru a asigura o tranziție cât mai gestionabilă, pentru majoritatea firmelor de transport, prin creșterea distanței pe care vehiculele electrice o pot parcurge și prin servicii de consultanță, care să ajute la o utilizare optimizată a vehiculelor. Soluțiile pe hidrogen se pare că vor mai întârzia. Estimez încă minimum cinci ani până când vom avea camioane pe hidrogen la vânzare. Este doar o estimare personală!

Condusul autonom reprezintă, de asemenea, un aspect ce are potențialul să schimbe radical piața. Un camion fără șofer ar putea opera 24 din 24 și fără dificultățile legate de găsirea șoferilor și asigurarea venitului în creștere pentru aceștia, eliberat de restricțiile timpilor de condus și odihnă… Asemenea camioane ar putea, teoretic, ridica productivitatea la niveluri imposibil de atins, astăzi. Însă discutăm de Nivelul 5 de condus autonom! Deși sunt realizate teste în acest sens și legislația avansează, la rândul ei, conform opiniilor luate în cadrul IAA, vor mai trece zece ani cel puțin până vom avea primele modele disponibile la vânzare.

Am stabilit, astfel, reperele mari: camioanele electrice cu baterii – astăzi; camioanele fără șofer – peste mai mult de zece ani; camioanele pe hidrogen – undeva între acestea, să spunem cinci ani…

Interesant este, însă, ceea ce se întâmplă între aceste borne. Sunt numeroase soluții și idei care pot ușura tranziția și, chiar, se pot dovedi oportunități pe care firmele de transport nu ar trebui să le ignore.

Pentru încărcarea camioanelor electrice pe distanțe lungi la stațiile publice, Daimler Truck, TRATON GROUP și Volvo Group au înființat, în iulie, o societate mixtă. Prin această alianță, companiile intenționează să instaleze și să opereze puncte de încărcare de înaltă performanță pentru camioane de mare tonaj și autocare propulsate de baterii electrice în Europa.

Soluții revoluționare

De exemplu, prețurile ridicate pentru camioanele electrice și termenele lungi de livrare au inspirat unele companii să ofere soluții de retrofit. Practic, camioane diesel vechi sunt transformate în camioane electrice. Ingenios, nu-i așa?

O altă companie a gândit soluția pentru rezolvarea problemei parcărilor insuficiente pentru camioane. Truck Tower ar asigura „stivuirea camioanelor”, într-un sistem asemănător cu cel utilizat la parcările automate pentru autoturisme. Și proiectul merge mai departe… pe perioada în care sunt parcate, camioanele electrice ar putea fi reîncărcate, cu energie electrică produsă, eventual, cu panouri solare, montate deasupra construcției… Și mai în viitor, aceste parcări ar putea fi utilizate doar pentru semiremorci, înființându-se serviciul de transport la nivel european, între aceste parcări, cu camioane autonome. Clienții ar trebuie să asigure doar transportul mărfurilor pe prima și ultima etapă (predarea semiremorcii la cel mai apropiat „truck tower” și preluarea la destinație). Vise? Așa par, însă evoluția tehnologiei ne face să gândim liber.

Și dacă tot am stabilit că șoferii nu mai doresc să plece departe de casă… De ce să așteptăm Nivelul 5? Un camion poate fi condus de la distanță. La standul Ford Trucks, de exemplu, am condus un camion aflat în curtea fabricii, în Turcia. Sigur, conexiunea era prin internet la viteza de 4G și, astfel, viteza maximă cu care am putut merge a fost de 18 km/h, iar la bordul camionului se afla permanent un șofer. Însă acesta reprezenta doar o măsură de siguranță, fiind doar spectator. Inclusiv pornirea motorului am realizat-o de la bordul virtual, din Germania. Cum vor arăta lucrurile dacă vom putea dispune de o conexiune 5G stabilă?

Compania Einride a dus lucrurile mult mai departe, realizând transporturi comerciale cu autovehicule autonome, supravegheate de operatori, de la sediul firmei. Sigur, este o companie listată la bursă și informațiile sunt destul de sărace. Însă, evident, sunt direcții ce pot fi explorate.

Sau lucruri mai simple, care, însă, pot îmbunătăți viața oamenilor din domeniu. De exemplu, avem un sistem de camere care înregistrează ceea ce se întâmplă în interiorul compartimentului de marfă, precum și în afara autovehiculului. Șoferii și, implicit, firma pot să își demonstreze/probeze activitatea realizată corect, atunci când apar acuzații nefondate. Inclusiv acuzații de accidente rutiere, în care presupusa victimă susținea că a fost lovită de camion, deși șoferul nu își amintea incidentul, au putut fi demontate cu ajutorul acestui sistem de camere, a povestit reprezentantul companiei furnizoare.

La capitolul electrificare, merită să amintim și de numărul consistent de companii care oferă soluții de panouri solare montate de camioane/semiremorci, pentru o producție de energie electrică în timpul mersului. Evident, am intrat în epoca electricității în transporturi și acest lucru a fost oglindit inclusiv de numărul mare de producători de baterii și tot felul de soluții destinate transportului electric, prezenți la IAA 2022. La edițiile trecute, prezența acestora ar fi fost una exotică, însă, acum, și-au găsit locul perfect.

Modul în care vorbim, astăzi, despre electrificare amintește despre un proces similar, care a început cu mulți ani în urmă – „digitalizarea”.

Bineînțeles, procesul de digitalizare nu s-a încheiat… dimpotrivă, abia acum atinge acel nivel de maturitate necesar pentru a livra soluții funcționale, care să acopere promisiunile cele mai îndrăznețe, făcute cu mulți ani în urmă, la lansarea conceptului de „digitalizare a transporturilor”.

Un exemplu, în acest sens, este și premiera mondială a ZF – SCALAR EVO Touch, care oferă o interfață digitală pentru următoarea generație de flote. Este vorba despre un computer de bord de înaltă performanță, cu interfață ușor de utilizat, care optimizează datele complexe din mai multe surse (șoferi, vehicule, dispeceri și terți), pentru a îmbunătăți eficiența șoferilor și a flotei. SCALAR EVO Touch asigură inclusiv comunicarea evenimentelor rutiere și a accidentelor, pentru a fi analizate și găsite acțiuni corecte pentru evitarea acestora, în viitor.

Soluții electrice. la toți producătorii

O plimbare prin standurile principalilor producători de camioane a demonstrat amploarea pe care electrificarea a luat-o, deja.

DAF Trucks a prezentat noile camioane electrice XD și XF. Acestea dispun de transmisii modulare ce asigură, conform producătorului, intervale de la 200 la peste 500 de kilometri, cu o singură încărcare. DAF XD electric și DAF XF electric vor fi disponibile în variante de capete tractor și autoșasiuri și pot fi, deja, comandate.

Noile modele sunt echipate cu motoare electrice PACCAR, cu puteri de la 170 la 350 kW (de la 230 la 480 CP). Din punct de vedere al bateriilor, există mai multe variante de echipare, de la 2, la 5 pachete, cu capacități cuprinse între 210 kWh și 525 kWh.

XD și XF Electric pot fi încărcate rapid, cu puteri de până la 325 kW, și opțional este disponibil un încărcător integrat pentru curent alternativ (AC), de până la 22 kW. Producția de serie va începe în 2023.

IVECO a prezentat noul eDAILY, 100% electric, cu baterii, și versiunea europeană a Nikola Tre 4×2 Artic. Pe lângă versiunea cu baterii, a fost dezvăluită și versiunea beta a vehiculului electric cu celule de combustibil (FCEV) Nikola Tre.

Nikola Tre FCEV este de așteptat să fie lansată în a doua jumătate a anului 2023, în America de Nord, și în prima jumătate a anului 2024, în Europa.

În ceea ce privește versiunea pe baterii, Nikola și IVECO au anunțat, la IAA, deschiderea oficială a comenzilor pentru Nikola Tre BEV 4×2 Artic. Vehiculul, care are un ampatament de 4.021 mm, dispune de nouă baterii cu o capacitate totală de stocare a energiei de până la 738 kWh și oferă o autonomie de până la 530 km. O încărcare de 80% durează aproximativ 100 de minute, la 350 kW.

Nikola Tre BEV european este produs de societatea mixtă Nikola IVECO Europe, în uzina din Ulm, Germania.

 

MAN prezintă o viziune bine conturată a viitorului – continua îmbunătățire a soluțiilor clasice, diesel, camioane electrice care să asigure o tranziție cât mai facilă și introducerea camioanelor autonome.

„Pentru următorii câțiva ani, E este numele jocului”, a spus Alexander Vlaskamp, CEO MAN.

Constructorul german va începe producția de serie a camionului electric din 2024, iar MAN eTruck va oferi o autonomie de până la 800 km, fiind capabil, astfel, să acopere toate tipurile de transport.

eTruck va fi produs pe aceeași linie de producție cu camioanele diesel, fiind asigurată, în acest mod, flexibilitatea în funcție de solicitările pieței.

În ceea ce privește camionul autonom… Proiectul ATLAS-L4 lucrează, deja, la implementarea sarcinilor de transport autonom hub-to-hub – acest lucru a devenit posibil din 2022, pe baza legii conducerii autonome. La sfârșitul anului 2024, ATLAS-L4 va fi primul camion care va rula autonom, pe o autostradă germană.

La standul Mercedes-Benz, ochii au fost ațintiți asupra eActros LongHaul, prezentat în premieră la IAA, a cărui producție de serie va demara în 2024.

Acest camion va oferi o autonomie de aproximativ 500 de km, cu o singură încărcare a bateriei, iar funcția de încărcare rapidă va permite încărcarea bateriilor de la 20 la 80%, în mai puțin de 30 de minute.

eActros LongHaul va avea trei pachete de baterii, ce asigură o capacitate totală de peste 600 kWh, și două motoare electrice, ca parte a unei noi punți electrice, cu o putere continuă de 400 kW și o putere de vârf de peste 600 kW.

Pentru transportul de distribuție de mare tonaj, constructorul german propune eActros 300, în configurație de cap tractor. Lansarea producției este planificată pentru a doua jumătate a anului 2023.

Tot în cadrul IAA, a fost prezentat prototipul camionului pe bază de hidrogen GenH2. Acest model propulsat de pile de combustie pe bază de hidrogen va completat gama Mercedes-Benz în a doua parte a acestui deceniu.

Scania crede într-o abordare sustenabilă pentru decarbonizarea transporturilor, alături de camioanele electrice pe baterii fiind dezvoltate motoare pentru biocarburanți.

La IAA, au fost expuse camioanele electrice cu baterie, introduse, recent, de Scania pentru transport regional. De asemenea, producătorul suedez a dezvoltat două noi motoare cu biogaz, care au puteri de 420 și 460 CP.

În ceea ce privește noul camion complet electric pentru aplicații regionale, acesta este dotat cu motoare electrice cu puteri de 400 sau 450 kW, fiind pregătit pentru încărcare ultra-rapidă. Autonomia este de 350 km și capacitatea bateriei este de 624 kWh.

Pentru anul viitor, Scania pregătește un cap tractor electric pentru distanțe lungi, cu o configurație care să răspundă perfect nevoilor acestui segment – autonomie de funcționare de 4,5 ore, 40 t masă maximă, reîncărcare completă în 45 de minute.

Volvo Trucks a început producția de serie pentru camioane electrice grele. Și discutăm de cele mai importante game de produse: Volvo FH, Volvo FM și Volvo FMX. Aceste camioane pot funcționa cu o masă totală de 44 de tone, iar cele trei modele reprezintă aproximativ două treimi din vânzările companiei.

Volvo produce camioanele electrice pe aceeași linie ca și camioanele convenționale, ceea ce oferă o flexibilitate ridicată a producției, iar bateriile sunt furnizate de noua fabrică de asamblare a bateriilor Volvo Trucks din Gent.

La IAA, Volvo Trucks a dezvăluit și o nouă axă spate, integral electrică. Noua e-axă permite instalarea unui număr mai mare de baterii pe camion, prin integrarea motoarelor electrice și a transmisiei în puntea spate. Mai multe baterii înseamnă o autonomie mai mare, ceea ce creează oportunități pentru electrificarea transporturilor de lungă distanță.

Volvo Trucks are o strategie clară pentru a atinge un nivel de emisii zero canalizată în trei direcții principale, electric pe baterii, electric pe celule de combustibil și motoare cu combustie propulsate de combustibili regenerabili, cum ar fi biogazul, HVO și hidrogenul „verde”.

Efortul pentru „electrificare” a atins și zona carosierilor.

Krone a lansat un nou concept, „Mission Beyond Zero”, pentru a marca startul pentru o nouă generație de soluții de transport, care combină digitalizarea, automatizarea, sustenabilitatea și electrificarea, pentru a reduce semnificativ emisiile de CO2. Iar în centrul atenției s-a aflat Krone eTrailer, tehnologie ce poate reduce între 20 și 40% din emisiile de CO2. Sistemul a fost proiectat astfel încât motoarele electrice de pe semiremorcă să ușureze sarcina capului tractor, fără însă a exista riscul să împingă autovehiculul. Bateriile instalate pe eTrailer au o capacitate de 300 kWh.

Schmitz Cargobull și-a mărit bugetul de cercetare și dezvoltare cu 26% și a introdus peste 40 de inovații de produse și servicii.

Prezentarea FULLe, pentru transport frigorific complet electric, reprezintă încă o dovadă a implicării Schmitz Cargobull în atingerea obiectivului de zero emisii în transporturi. Acest vehicul dispune de un agregat S.CUe, complet electric, și un pachet de baterii ce asigură o funcționare de 4,5 ore și timp de reîncărcare de 2 ore. Reîncărcarea bateriilor se realizează cu ajutorul unei axe (E-Axle) prin generare și recuperare în timpul mersului.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.