Important și urgent

Cuvântul de ordine – îngrijorare! Piața de transport și logistică intră într-o perioadă „turbulentă” în care devine tot mai greu să planifici, iar modelele clasice de organizare a afacerii își arată limitele.

ZIUA CARGO reia seria conferințelor organizate la Poiana Brașov, după cei doi ani în care toate evenimentele s-au refugiat în mediul online. În perioada 5-6 mai, transportatori, expeditori, logisticieni și clienți s-au întâlnit în cadrul deja consacratului eveniment „am MARFĂ. caut TRANSPORT”, ce a reunit, la această ediție, peste 300 de participanți.

Deși ultimii doi ani au reprezentat o perioadă provocatoare, majoritatea participanților consideră că viitorul va fi cu atât mai dificil. Costurile cresc într-un ritm alert și impredictibil, ceea ce pune presiuni suplimentare asupra unui business cu marjă de profit în general mică și care, în ultimii ani, a acceptat (sau i s-au impus) termene lungi de plată. Urmărirea strictă a evoluției prețului motorinei nu mai poate asigura stabilitatea și funcționalitatea transportului, în condițiile în care vedem creșteri semnificative pentru toate produsele și serviciile necesare acestui segment de activitate – camioane, piese de schimb și service, asigurări etc. În ciuda majorărilor importante de preț, vehiculele comerciale continuă să fie livrate cu întârziere, ceea ce pune o presiune suplimentară asupra pieței. Totodată, problemele legate de asigurarea forței de muncă nu dau semne de ameliorare, iar această boală cronică a economiei este „tratată”, într-un procent extrem de mic (încă), prin aducerea de muncitori din afara UE.

Îngrijorare provoacă și faptul că piața românească pare axată în principal pe găsirea oportunităților de moment și mult mai puțin pe construirea de parteneriate pe termen lung. Iar, astăzi, oportunități de moment înseamnă, practic, „speculă”, ceea ce înrăutățește și mai mult instabilitatea pieței.

Și apoi vin factorii legislativi… Întoarcerea camioanelor acasă, regulile legate de detașare, precum și licențierea vehiculelor de sub 3,5 t (cu tot ce decurge de aici) sunt aspecte ce riscă să influențeze major piața, în sensul unor creșteri suplimentare ale costurilor operaționale.

Este important să menționăm că toate aceste probleme au soluții, sau, cel puțin, aceasta a fost senzația transmisă de participanții la eveniment. Există, încă, optimism în piață și, în ciuda dificultăților prezente, dar, mai ales, a celor anticipate, firmele caută să se poziționeze cât mai bine. Practic, toate schimbările rapide care au loc pe piață generează „urgențe” și tot mai multe firme încep să pună accent pe pregătirea angajaților, întărirea echipei manageriale și, chiar, schimbări importante organizaționale. Sunt semne tot mai puternice legate de faptul că mediul de afaceri românesc începe să pună accent pe aspectele „importante”, chiar și atunci când urgențele par copleșitoare.

Întoarcerea camioanelor… mai așteptăm?

Reprezentanții Ministerului Transporturilor au confirmat faptul că se caută soluții pentru a limita impactul produs de întoarcerea obligatorie a camioanelor acasă la opt săptămâni.

„Legat de întoarcerea camioanelor acasă, abordarea noastră a fost aceea de sta în expectativă și a nu introduce nicio sancțiune contravențională, la acest moment. Acesta este motivul pentru care nu am modificat HG 69 până în prezent, însă va trebui să facem acest lucru în perioada următoare, pentru a regândi clasificarea încălcărilor”, a declarat Marius Alban, specialist Direcția Transport Rutier, Ministerul Transporturilor.

Recent, a apărut un nou regulament european, în care s-a stabilit formula privind determinarea gradului de risc al întreprinderilor, pe care România va trebui să o preia în normele privind controlul bunei reputații.

„Formula este mai flexibilă și mult mai avantajoasă pentru operatorii de transport, față de ce se utiliza, până acum, în statele membre. Va fi foarte greu de atins un grad ridicat de risc de către operatorii de transport, chiar dacă vor avea unele încălcări, în funcție de numărul de șoferi și numărul de vehicule. Vom avea în vedere o regândire a modului de aplicare a sancțiunilor, de gestionare a controalelor, cu controale mai multe la sediu, în funcție de gradul de risc, iar cei cu risc scăzut nu au de ce să fie controlați. Vor fi controale mai puține în trafic și o cu totul altă abordare din perspectiva inspectorilor ISCTR, cu privire la partea preventivă, inclusiv o aplecare mai mare către avertisment acolo unde este cazul”, a precizat Marius Alban.

Odată cu proiectul de modificare a HG 69, se va rediscuta cuantumul sancțiunilor, iar reprezentanții MT promit o abordare nouă, care ia în considerare perioada grea traversată de piață.

„Avem deschiderea de a face tot ce este posibil pentru a îmbunătăți lucrurile, conștienți de ceea ce s-a întâmplat în ultimii 2-3 ani”, a completat Marius Alban.

Se fac pași, la nivel european, pentru uniformizarea aplicării prevederilor legate de detașare.

Transportatorii trebuie să consulte site-ul Comisiei Europene, pentru a avea informații legate de legislația din țările unde acționează șoferii.

„Dacă un transportator se încadrează în respectivele reguli de detașare, trebuie să se informeze cu privire la legislația statului respectiv”, a explicat Marius Alban.

Un alt aspect semnalat de autorități este legat de conflictul din Ucraina, care nu însemnă doar vești rele, ci apar și oportunități de business.

„Suntem într-o etapă de evaluare și strategie, la nivel guvernamental, pentru a deschide fereastra economică pe mai multe paliere, unul fiind cel de transport. Căutăm soluții de ajutor pentru transportatorii români, în contextul războiului. Apar oportunități importante pe direcția Ucraina-Portul Constanța, precum și legat de mărfuri către Ucraina. Se fac demersuri pentru a stabili rute sigure, în interiorul Ucrainei”, a spus Marius Alban.

Declarația pe proprie răspundere… doar pentru firmele nou înființate

Declarația pe propria răspundere va fi un document necesar doar pentru licențierea operatorilor noi și, practic, nu se referă la firmele deja licențiate.

Totuși, acest document a ridicat foarte multe semne de întrebare în rândul transportatorilor. Angajamentul de a respecta obligația întoarcerii camioanelor în țară la opt săptămâni, printr-o declarație pe proprie răspundere, ar putea duce la pierderea licenței, în cazul constatării unor abateri pe această speță? În plus, există riscul de a răspunde inclusiv penal?

Marius Alban

Reprezentanții MT au dat asigurări că nu există aceste riscuri.

„Nu avem sancțiune contravențională, la acest moment, iar controlul ISCTR pentru îndeplinirea condițiilor de către operatorii deja licențiați se va realiza periodic, odată la cinci ani. ISCTR nu are actualizată procedura de control pe această măsură, tocmai în ideea în care abordarea noastră și punctul de vedere al României și al Ministerului Transporturilor este că această măsură nu se susține. Chiar dacă este prevăzută ca una dintre condițiile de acces, vom avea în vedere să ocolim această prevedere ca posibilă sancțiune, sau cu repercusiuni asupra licenței, dacă măsura nu este îndeplinită. Până vom avea o certitudine din partea Curții de Justiție a UE că această măsură va rămâne și va trebui să îi găsim o soluție de implementare, operatorii pot sta liniștiți. Declari că te angajezi să respecți această obligație. Faptul că, la un moment dat, s-ar putea să nu respecți și constată un inspector că un camion s-a întors la opt săptămâni și jumătate nu va reprezenta nici un fals în declarații, și nu are nici o legătură cu codul penal. Nu se ajunge nici la pierderea reputației, nici la suspendarea licenței, nu avem nici sancțiune contravențională. Nerespectarea legii ar putea duce, la un moment dat, la amenzi sau avertismente… Să nu mai inflamăm spiritele degeaba, pentru un simplu document formal, pe care l-am identificat ca fiind o soluție foarte simplă pentru completarea dosarului de licențiere”, a explicat Marius Alban.

În plus, reprezentanții MT au arătat că aceasta este o condiție obligatorie prevăzută în regulament, cel puțin până la eventuala abrogare, eliminare, sau suspendare a respectivului articol. Iar aceasta a fost cea mai simplă soluție pentru a nu solicită alte documente justificative cu privire la transport.

Nu au demarat controalele (încă)

Pentru moment, controalele legate de prevederile PM 1 nu au demarat, la nivel european, aspect confirmat și de reprezentanții ISCTR. Totuși, există preocupări, în acest sens, și deja au fost transmise clarificări de la Comisia Europeană privind modul de interpretare a anumitor prevederi din PM 1.

Ca o noutate, reprezentanții ISCTR au confirmat faptul că avem, în această perioadă, pe drumurile din România mai multe mașini înmatriculate în alte state, în principal Ucraina, Moldova, Polonia. Acest lucru se datorează probabil faptului că porturile din Ucraina sunt închise.

Nici în rândul șoferilor nu sunt, încă, raportate controale legate de PM 1.

„Am vorbit cu mulți colegi, șoferi care fac transport internațional, și controale specifice pe linia PM 1 nu au fost, încă, făcute, în schimb sunt întețite controalele pe tahograf, respectarea timpilor de conducere și odihnă și au fost foarte multe controale și amenzi, în primele săptămâni de la implementarea introducerii manuale a trecerii frontierelor. În Spania, amenzile sunt destul de mari și au ajuns să vâneze camioanele și la 200-300 de km de graniță. Ca noutate, au început să fie realizate controale, în Franța, de către inspectori de muncă, aceștia solicitând datele din tahograf. Probabil sunt vizate reglementările privind salariul minim”, a arătat Adriana Mureșan, fondator al Asociației Voluntari în Europa.

Lucian Lambru

Licențierea transportului sub 3,5 t

Primul pas ar trebui să fie vizitarea site-ului ARR, unde sunt disponibile informații complete privind procedura de licențiere pentru vehiculele de 2,5-3,5 t, inclusiv documentele/formularele necesare. Iar timpul reprezintă principala provocare.

„ARR lucrează, deja, cu motoarele turate și termenul este scurt. Până la data de 21 mai, toți operatorii trebuie să se licențieze”, a precizat Lucian Lambru, director licențiere și autorizare ARR.

O nemulțumire din partea celor prezenți la eveniment a fost legată de faptul că inclusiv transportatorii care realizează curse naționale trebuie să se licențieze. Reprezentanții MT au afirmat, însă, că o delimitare între național și internațional nu putea fi realizată conform regulamentelor europene.

Augustin Hagiu (FORT), Alin Crețu (Asociația Bucovina), Roxana Ilie (UNTRR), Vasile Ștefănescu (COTAR), Dumitru Blaga (Asociația APULUM) și Miron Sporea (APTE 2002)

Compensarea creșterii prețului la combustibil

Un alt subiect dezbătut pe larg a fost legat de compensarea creșterii prețului la combustibil.

Între timp, Guvernul a aprobat, în ședința din 11 mai, memorandumul în baza căruia va acorda un ajutor de stat, sub formă de grant, operatorilor de transport, pentru a compensa scumpirea carburanților. Valoarea ajutorului va fi de 50 de bani per litru de combustibil achiziționat, dar nu mai mult de 400.000 de euro per întreprindere.

Durata schemei de ajutor de stat este până la 31 decembrie 2022, pentru emiterea dispozițiilor de plată aferente deciziilor de aprobare a cererilor de compensare a creșterii prețului la combustibil, și până la 31 iulie 2023 inclusiv, pentru plata efectivă a ajutorului de stat acordat.

Bugetul total maxim estimat al schemei este de 300 de milioane de lei, cu posibilitatea suplimentării, iar numărul total estimat de beneficiari pe întreaga durată de valabilitate a schemei de ajutor de stat este de 3.000. La un calcul simplu, acest buget ar putea ajunge la câteva sute de firme și nu la mii, însă reprezentanții MT au arătat că experiența schemei precedente arată că este probabil să nu fie necesară o suplimentare a sumei.

Ajutorul de stat se acordă firmelor de transport marfă, inclusiv celor cu vehicule de 2,5-3,5 t și firmelor de transport persoane.

Merită apreciată motivarea din memorandum, care arată faptul că, în aprilie 2022, prețul combustibilului a ajuns să reprezinte 55% din costurile de operare ale transportatorilor, față de 47% în decembrie 2021. De la începutul anului până în prezent, prețul combustibilului a crescut cu 39% și costurile cu finanțarea au crescut cu 12%, în acest an, pentru transportatori.

„În perioada decembrie 2021-4 aprilie 2022 costul de operare al transportului rutier de marfă a crescut cu 21% pentru transport național și cu 12% pentru transport internațional. Firmele de transport rutier au o marja de profit net de 6-7%. În condițiile creșterii costurilor cu 21%, transportatorii nu au posibilitatea absorbției acestora, majoritatea riscă falimentul”, se mai arată în memorandum.

În ediția viitoare a revistei, vom continua prezentarea subiectelor dezbătute în cadrul evenimentului ZIUA CARGO, de la Poiana Brașov.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.