INDEXUL EUROPEAN AL TARIFELOR – T1 2022. Un nou nivel maxim istoric

Indexul european al tarifelor din transportul rutier de mărfuri, realizat de către Upply, Ti și IRU, a atins un nou nivel maxim istoric, în trimestrul întâi 2022, în contextul în care presiunea costurilor, perturbările de capacitate, schimbarea reglementărilor și războiul din Ucraina au creat un mix de factori favorizanți. Rata indexului a crescut cu 4,3 puncte față de trimestrul anterior și cu 7,5 puncte față de primul trimestru al anului 2021.

Conform unui comunicat Upply remis redacției, rezultatul forțelor care se manifestă în prezent pe piața europeană a transporturilor rutiere este un mediu de afaceri complex, plin de incertitudini și provocări. După o creștere a consumului în 2021, inflația a crescut în primele trei luni din 2022 și se anticipează o augmentare a ratelor de dobândă în viitorul apropiat, ceea ce determină o scădere a încrederii consumatorilor din Europa, inclusiv din Germania, Marea Britanie, Spania, Italia și chiar din Franța.

Prețurile la motorină au explodat

Efectele inflației asupra furnizorilor de bunuri (beneficiari de transport) din Europa și în special asupra prețului la motorină au condus la o creștere substanțială a tarifelor de transport în primul trimestru al anului 2022. Invazia rusă în Ucraina și restricțiile subsecvente privind importul de petrol rusesc în Europa au generat, la rândul lor, presiune asupra prețurilor. Media ponderată a prețului pentru un litru de motorină în UE a crescut puternic, începând cu al treilea trimestru al anului trecut. Comparativ cu nivelul de 1,10 euro din trim. 2 2020, indus de pandemie, media ponderată a prețului unui litru de motorină a fost mai mare cu 52,7% în primul trimestru al anului 2022.

Rata indexului Upply × Ti × IRU – T1 2022 (sursa: Upply)

Thomas Larrieu, CEO Upply, comentează: „Piața europeană a transporturilor rutiere a fost marcată, din 2021, de o dinamică inflaționistă: tarifele de transport cresc gradual, iar această tendință nu arată niciun semn de schimbare. În plus față de factorii care se cunosc deja de câteva luni (cererea dinamică, odată cu relansarea economiilor post-COVID, creșterea prețurilor combustibililor, presiunea asupra capacității și deficitul de șoferi), a apărut un parametru din afara problemelor obișnuite ale sectorului: războiul din Ucraina. Acest conflict perturbă supply chainurile europene, afectând disponibilitatea șoferilor și cauzând prețuri la combustibili fără precedent. În lunile următoare, ne putem aștepta în continuare la creșteri ale costurilor de transport, ceea ce poate determina o și mai mare ascensiune a tarifelor. Totuși, creșterea prețurilor ar putea fi limitată de o acalmie a cererii europene de bunuri și servicii, ca răspuns la inflația generalizată.”

Media ponderată a prețurilor la motorină, în UE (sursa: Ti)

Cele mai substanțiale efecte ale creșterii prețurilor la combustibil asupra indexului trimestrial al tarifelor este posibil nici să nu se fi manifestat încă, vârful de preț apărând abia după invadarea Ucrainei, de pe 24 februarie, iar transportatorii fiind capabili să utilizeze combustibilul cumpărat anterior, la prețuri mai scăzute, până pe la începutul lunii martie. Dar rezervele s-au epuizat, iar impactul va crește, în perioada următoare.

Criza șoferilor se adâncește

În timp ce efectul cel mai evident efect al războiului din Ucraina a fost creșterea prețului combustibililor, conflictul a adâncit și criza șoferilor, a crescut costurile cu forța de muncă și a generat și mai multă presiune asupra tarifelor de transport. Noi date furnizate de către IRU arată că deficitul de șoferi la nivel european a crescut la 425.000 de locuri de muncă neocupate, în 2021. Acesta a fost agravat de războiul din Ucraina, având în vedere faptul că, anul trecut, lucrau în UE peste 228.000 de șoferi extra-comunitari, mulți dintre ei din Ucraina și Belarus.

In afară de aceste aspecte, o altă schimbare semnificativă din primul trimestru a fost intrarea în vigoare a noilor prevederi ale Pachetului Mobilitate 1. Impactul asupra costurilor și tarifelor este încă limitat, având în vedere că 22 din 27 de state ale UE au întârziat implementarea noilor reguli. Impactul acestora asupra tarifelor europene de transport va deveni mai clar în următoarele trimestre.

„Creșterea fără precedent a costurilor de transport în Europa, în special din cauza creșterii prețului motorinei și din cauza perturbărilor de aprovizionare și capacitate, pune o presiune ridicată asupra operatorilor logistici și asupra întregului supply chain. Schimbările legislative și războiul din Ucraina exacerbează incertitudinea și complexitatea pentru sectorul european al transporturilor rutiere,” este de părere Vincent Erard, director servicii corporate la IRU.

La ce ne putem aștepta?

Perspectiva pentru 2022 este că inflația va persista în majoritatea economiilor, iar prețurile combustibililor se vor menține la nivel înalt, deci este foarte posibil ca și tarifele de transport să rămână crescute și chiar să crească și mai mult, cel puțin până la sfârșitul acestui an.

Totuși, pe măsură ce efectele unei inflații crescute încep să influențeze negativ cererea din partea consumatorilor, iar băncile centrale probabil că vor crește ratele dobânzilor pentru a limita inflația, am putea să ne așteptăm la o scădere semnificativă a cererii de transport pe parcursul anului 2022. Acest lucru se poate traduce într-o ușurare a presiunii asupra tarifelor, atunci când capacitatea disponibilă va concura pentru volume mai reduse de mărfuri.

Nick Bailey, șef al departamentului de cercetare de la Ti, spune că „tarifele de transport din Europa au crescut mult, la începutul anului 2022, chiar și față de nivelurile ridicate rezultate din cerea puternică din a doua jumătate a anului trecut. Condițiile de pe piață par a impune provocări și mai mari pe termen scurt, cu creșterea costurilor, a deficitului de forță de muncă și a blocajelor care continuă să afecteze aprovizionarea în economie. Imaginea tarifelor este posibil să se înrăutățească, înainte de a se îmbunătăți.”

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.