INDEXUL TARIFELOR EUROPENE DE TRANSPORT RUTIER. Spotul scade, contractele cresc

Indexul European al Tarifelor de Transport Rutier, elaborat de Upply, Ti și IRU, indică faptul că valoarea pentru cursele spot a scăzut cu 14,8 puncte, în trimestrul 4 al anului trecut, față de aceeași perioadă a lui 2022, și cu 4,5 puncte față de cel de-al treilea trimestru. În același timp, valoarea pentru tarifele contractuale a crescut cu 1,7 puncte față de trimestrul 3, dar se menține cu 0,9 puncte mai scăzută decât în trimestrul 4 al anului 2022.

Indexul Tarifelor Europene de Transport Rutier Ti x Upply x IRU – T4 2024

Tendințele identificate și preconizate în edițiile anterioare ale Indexului s-au materializat, pe măsură ce o cerere de transport în scădere la nivel european a tras în jos tarifele de la cursele spot, în timp ce tarifele din cadrul contractelor au rămas crescute, din cauza presiunii costurilor. Indexul pentru piața spot este mai scăzut cu 5,5 puncte față de cel din cazul contractelor. Acest lucru nu înseamnă neapărat, în termeni monetari, că ratele medii sunt sub cele ale contractelor, dar se poate observa această tendință în cazul a 27% din rutele europene de transport studiate.

O combinație a reducerii tarifelor pe spot și a scăderii cererii industriale, la care se adaugă o augmentare a tarifelor contractuale, cauzată de taxele pe emisii și de creșterea generală a costurilor, au rezultat în tarife contractuale superioare celor pentru spot pe curse din Germania către Paris, Birmingham, Milano, Lille, Madrid, Rotterdam și Anvers.

Influențe din partea cererii

Deoarece tarifele au crescut mult în prima jumătate a anului 2022, scăderea vertiginoasă a consumului declanșată de creșterea accelerată a prețurilor a reprezentat principalul catalizator al scăderii ratelor la cursele spot. Într-un nou climat al inflației diminuate, consumul s-a stabilizat, însă, la niveluri scăzute, ceea ce a dus la scăderi de producție. Datele disponibile pentru T4 2023 arată o diminuare a producției industriale de la un trimestru la altul cu 0,9% în Marea Britanie, 1,6% în Germania, 0,2% în Franța. Numai Polonia (+0,4) și Spania (+0,7) au rămas cât de cât robuste structural. Toate acestea sunt probabil rezultatul acțiunii producătorilor care, deja împovărați de creșterile de costuri, se ajustează la nivelurile mai scăzute de cerere din partea consumatorilor, la nivel internațional.

Tarife Europene de Transport Rutier – Contracte (Ti x Upply x IRU) – T4 2024

Costurile cu combustibilul

Prețul motorinei a scăzut constant începând cu luna septembrie, datorită descreșterii prețurilor la petrol. Prețul mediu la pompă în Europa este acum 1,63 euro/l, cu 9% mai jos decât în septembrie, chiar dacă rămâne cu 10% mai mare decât în ianuarie 2022.

Prețurile au scăzut pe baza îngrijorărilor privind cererea globală în creștere, pentru petrol, și pe baza augmentării estimate a stocurilor de petrol în medie cu 0,7 milioane de barili pe zi, în T4 2023. Toate acestea s-au întâmplat în ciuda celei mai recente runde de scăderi voluntare de producție din OPEC+, anunțate pe 30 noiembrie 2023 (totalizând 2,2 milioane de barili pe zi, conduse de Arabia Saudită, cu o reducere voluntară de un milion de barili pe zi).

Taxele de drum bazate pe poluare

Pe 4 martie 2022, a fost publicată Directiva EU 2022/362, care amenda Directiva Eurovinietei, cu intrare în vigoare pe 24 martie 2022 și cu etape de implementare, pentru a permite statelor membre să se adapteze. Așa-numita „Taxă CO2” are ca obiectiv accelerarea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră și îndeplinirea obiectivelor climatice prin creșterea presiunii asupra transportatorilor, pentru a investi în flote electrice.

Așa cum arată un studiu realizat de către asociația Transport & Environment, publicat în noiembrie 2022, există patru categorii de state UE, în funcție de sistemul de taxare adoptat:

  • State membre cu vinietă bazată pe timp, care îi permite vehiculului să utilizeze infrastructura pentru o anumită perioadă de timp: Danemarca, Țările de Jos, Suedia, Estonia, Letonia, Luxemburg, Lituania și România. Danemarca și Țările de Jos vor abandona acest sistem în favoarea unui sistem de taxare bazat pe distanță, în 2025 și, respectiv, 2026. Lituania preconizare schimbarea sistemului în 2023-2024, dar este posibil să amâne. România s-a angajat să treacă la sistemul bazat pe distanță, în cadrul programului de recuperare post-pandemie.
  • State membre cu sistem bazat pe distanță, controlat direct de guvern: Germania, Polonia, Austria, Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Belgia și Bulgaria.
  • State membre cu servicii concesionate și sistem de taxare bazat pe distanță, cu contracte de concesiune pe termen lung acordate operatorilor: Franța, Italia, Croația, Grecia, Portugalia, Irlanda (anumite secțiuni de autostradă) și Spania (număr de concesiuni în scădere, pe măsura expirării contractelor).
  • State care nu aplică taxe de drum.
Tarife Europene de Transport Rutier – Spot (Ti x Upply x IRU) – T4 2024

Directiva EU 2022/362 introduce următoarele obligații pentru statele membre care aplică taxe de drum pentru camioane (statele care nu aplică taxe nu sunt obligate să le introducă):

  • Nou cadru obligatoriu de taxare pe baza emisiilor de CO2 pentru variațiile de tarife, aplicabil din 24 martie 2024, care poate coexista cu variațiile existente, bazate pe norma Euro a vehiculelor. Pentru țările cu un sistem comun pentru taxele de utilizare (Suedia, Luxemburg, Țările de Jos, Danemarca), deadline-ul este extins până pe 24 martie 2025, iar în cazul țărilor cu concesiuni, contractele curente sunt exceptate. Statele membre trebuie să implementeze una dintre următoarele opțiuni:
  • Varierea componentei de taxare pentru infrastructură (percepută pentru recuperarea costurilor de construcție, mentenanță sau operare a drumurilor) în funcție de emisiile de CO2 ale camionului.
  • Aplicarea unei taxări adiționale pentru CO2 adăugate taxei pentru utilizarea infrastructurii, aceasta din urmă rămânând neschimbată.
  • Ambele variante de mai sus în același timp.
  • Aplicarea obligatori a unui cost extern pentru calitatea aerului, începând cu 25 martie 2026, pentru vehiculele grele de transport marfă, cu posibilitatea acordării unor derogări.
  • O eliminare progresivă a vinietelor bazate pe timp, în favoarea celor bazate pe distanță.
  1. Din 2024, introducerea unor noi viniete bazate pe timp pentru camioane va fi restricționată la anumite circumstanțe, iar în cazul în care taxarea bazată pe timp se menține pe porțiuni importante ale TEN-T după luna martie 2024, aceasta trebuie variată în funcție de emisiile de CO2.
  2. În principiu, satele membre trebuie să treacă la taxarea pe bază de distanță în rețeaua de bază a TEN-T până cel târziu pe 25 martie 2030, dar pot fi obținute derogări, în cazuri justificate.
  • Taxarea vehiculelor medii (3,5-12 t) și ușoare (sub 3,5 t) de transport marfă.
  1. Țările cu scutiri de taxe pentru vehicule comerciale cu masa totală sub 12 t (Danemarca, Luxemburg, Suedia, Germania) pot să mențină aceste scutiri până în martie 2027.
  2. Țările care taxează autoturismele vor taxa și utilitarele ușoare, iar tarifele pentru viniete trebuie să varieze în funcție de performanțele ecologice începând cu ianuarie 2026, acolo unde este posibil tehnic.

Iar toate acestea, desigur, vor avea un impact asupra tarifelor de transport, cel puțin a celor din cadrul contractelor, după cum se poate deja observa în urma introducerii noilor taxe de drum din Germania, din decembrie 2023.

Nu în ultimul rând, creșterea tarifelor la contracte este influențată și de creșterea costurilor operaționale din ultimii trei ani: forța de muncă +28,2%, reparații și întreținere +20,4%, anvelope +21,6%, piese de schimb +13,5%, asigurări +8,7%.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.