INFRASTRUCTURĂ. Grindeanu: Autostrada Moldovei (A7) intră în lucru, anul acesta

Anul acesta va începe construirea primelor sectoare ale mult așteptatei Autostrăzi A7, care va lega regiunile Muntenia și Moldova, a anunțat ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu.

Contractele pentru cele trei loturi ale secțiunii Ploiești-Buzău (63,25 km) urmează să fie semnate, iar licitația pentru a doua porțiune de autostradă, Buzău-Focșani (82,44 km), a fost lansată după aprobarea studiului de fezabilitate, la finalul anului trecut, de către Consiliul Interministrial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național.

Ministrul Transporturilor estimează că sectorul Buzău-Focșani va intra în execuție în trimestrul I al acestui an, iar sectoarele Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani, în trimestrul II. „Sunt primii pași concreți pentru unirea Munteniei cu Moldova prin infrastructură rutieră modernă”, a precizat Sorin Grindeanu.

Proiectul Buzău-Focșani, 7,26 mld. lei

Proiectul Buzău-Focșani va costa 7,26 miliarde de lei (inclusiv TVA), indicatorii tehnico-economici fiind aprobați, recent, de Guvern. Banii vor fi asigurați din fonduri externe nerambursabile, respectiv din PNRR, din bugetul Ministerului Transporturilor precum și din alte surse legal constituite, prevăzute în Master Planul General de Transport. Acest al doilea segment al Autostrăzii Moldova va avea 41 de poduri, pasaje și viaducte – dintre care trei pasaje peste calea ferată –, șase noduri rutiere, două parcări de scurtă durată, patru spații de servicii, un Centru de Informare și coordonare și un Centru de Informare și Monitorizare.

Capetele, la licitație

CNAIR a scos la licitație construirea capetelor segmentului Buzău-Focșani. Este vorba despre Lotul 1, între Buzău și Vadu Pașii, de 4,6 km, și tronsonul 4, de la Mândrești Munteni la Focșani Nord, de 10,94 km (km 71+500 – km 82+440). Lucrările vor fi gata în 20 de luni de la data semnării contractului, cu finanțare prin PNRR.

Sorin Grindeanu a anunțat, de asemenea, că documentația pentru loturile 2 și 3 este la ANAP, pentru verificare, și urmează ca, în cel mai scurt timp, să fie transmis spre SICAP anunțul de licitație. Lotul 2 are 30,8 km (km 4+600 – km 35+400), între Vadu Pașii (Drum de legătură către DN2) și Râmnicu Sărat (DN22), iar lotul 3 are 36,1 km (km 35+400 – km 71+500), între Râmnicu Sărat și Mândrești Munteni (DN23).

39 de oferte pentru Ploiești-Buzău

În luna februarie, CNAIR va desemna câștigătorul licitației lansate, în iunie 2021, pentru sectorul de autostradă adiacent, respectiv Ploiești (Dumbrava/A3)-Buzău, pentru care au fost depuse 39 de oferte.

Proiectului Tehnic pentru secțiunea Focșani-Bacău (95,90 km) este aproape de finalizare. „Anul acesta vom demara licitația pentru execuție”, a precizat Sorin Grindeanu.

Proiectul Tehnic pentru secțiunea Bacău-Pașcani (77,28 km) este în curs de revizuire, ca urmare a observațiilor emise de către CNAIR. Termenul de finalizare a documentației și demararea licitației pentru construire este tot anul acesta. „În cazul secțiunilor Pașcani-Suceava (61,86 km) și Suceava-Siret (56,17 km), ritmul este nesatisfăcător, din cauză că prestatorul nu se mobilizează suficient. În acest moment, sunt calculate penalizări de întârziere”, a mai spus ministrul Transporturilor.

Stadiul proiectului A8 – Autostrada Unirii

În ceea ce privește stadiul proiectului A8 – Autostrada Unirii, Sorin Grindeanu a arătat că „pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni (100,14 km): pe sectorul cuprins între Târgu Neamț (Moțca) și Târgu Frumos, continuă investigațiile geotehnice, iar, pentru sectorul dintre Târgu Frumos și Lețcani, au fost demarate investigațiile geotehnice”. În cazul porțiunii Târgu Mureș-Târgu Neamț (211 km), au fost elaborate memoriile pentru obținerea acordurilor de mediu.

Licitarea Secțiunii 3 Sibiu-Pitești, contestată pe ultima sută de metri

Astaldi a depus contestație la licitația pentru Secțiunea 3 Cornetu-Tigveni (37,4 km) a Autostrăzii Sibiu-Pitești, chiar înainte de a fi anunțat câștigătorul licitației pentru contractul de proiectare și execuție. Acest lucru va duce la întârzierea procedurii de achiziție publică. Licitația a îfost lansată în 23 septembrie 2020 pentru contractul de proiectare și execuție.

„Trebuie să înceteze șantajul pe care îl fac unii constructori”

Ministrul Sorin Grindeanu a declarat, la Timișoara: „Astaldi depune frecvent contestații și creează probleme proiectelor. Se pune întrebarea firească de ce Astaldi a făcut contestație tocmai acum, cu doar câteva zile înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor la Secțiunea 3? Am anunțat că vreau să emit un Ordin de ministru potrivit căruia toate situațiile din contracte în care apar claimuri să se constituie în dosare care să fie trimise spre cercetare autorităților competente. Multe dintre aceste claimuri apar după ce foști angajați ai CNAIR sau de la Ministerul Transporturilor devin consultanți la firme private. Valoarea acestor claimuri a ajuns acum la 1 miliard de euro!”.

Sorin Grindeanu a promis și în urma întâlnirii cu reprezentanții asociaților care militează pentru construirea autostrăzilor în zona Moldovei: „Lucrăm la un cadru legislativ care să nu mai permită blocarea proiectelor de infrastructură. Trebuie să înceteze șantajul pe care îl fac unii constructori. Nu respectă contractele deoarece știu că, în cazul unei rezilieri, termenele prevăzute de lege pentru reluarea licitațiilor sunt foarte lungi”.

Cine va construi Secțiunea a 2-a

Câștigătorul licitației pentru Secțiunea a 2-a Autostrăzii Sibiu-Pitești, situată între localitățile Boița și Cornetu (31,33 km) este Asocierea de firme turcești Mapa Sanayi Ve Ticaret A.S. – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S. Vor fi construite 50 de poduri și viaducte, 7 tuneluri (cel mai mare, de la Câineni, de 1,6 km) și 3 spații de servicii, iar, în zona Lazaret, un ecoduct (supratraversare pentru animale).

„Este, de departe, cel mai greu lot de autostradă atribuit vreodată de CNAIR. Durata de proiectare este 18 luni și execuția de 4 ani și 2 luni. Suma? 4,25 miliarde de lei fără TVA, aproximativ 910 milioane de euro. Contractul va fi semnat în curând, nefiind vorba de contestații, turcii fiind singurii care au depus ofertă”, au remarcat reprezentanții Asociației Pro Infrastructură. Investiția este finanțată din fonduri europene nerambursabile.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a transmis stadiul celorlalte secțiuni ale viitoarei autostrăzi Pitești-Sibiu: Secțiunea 1 Sibiu-Boița (13,17 km), aflată în execuție, are termen de finalizare anul 2023; Secțiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeș (9,86 km) este în faza de proiectare și are termen de finalizare anul 2025; Secțiunea 5 Curtea de Argeș-Pitești (30,35 km) este în construcție și are termen de finalizare anul 2025.

Lotul 3 Chețani-Câmpia Turzii al A3

CNAIR a decis, de asemenea, cine va construi Lotul 3 Chețani-Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania (A3): Asocierea româno-spaniolă Drum Asfalt-OPR Asfalt-Obras Publicas Y Ragadios-Trameco-Drumuri Bihor. Oferta a fost de 363,79 milioane de lei (fără TVA). Antreprenorul are la dispoziție 3 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lotului de 15,70 km finanțat din fonduri europene. „Dacă nu apar contestații și contractul va fi semnat rapid, din 2023 vom putea circula doar pe autostradă pe cei aproximativ 100 de km dintre municipiile Cluj-Napoca și Târgu Mureș”.

Contestația Aktor la Autostrada Lugoj-Deva, respinsă

Contestația firmei Aktor la licitația pentru proiectarea și execuția secțiunilor E și D ale sectorului Margina-Holdea din Autostrada Lugoj-Deva a fost definitiv respinsă de Curtea de Apel București, astfel că procedura de achiziție continuă cu cei șase ofertanți selecționați anterior. Potrivit lui Grindeanu, antreprenorul Aktor a fost exclus din licitație încă din prima etapă, din cauza unei sancțiuni aplicate de Banca Mondială, pentru abateri grave și practici frauduloase.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.