INFRASTRUCTURĂ. România atinge „borna” de 1.000 km de autostradă

România va atinge și depăși, în sfârșit, „borna” de 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres, odată cu deschiderea circulației, în septembrie, pe cei 13,55 km ai Subsecțiunii 3B5 Nușfalău-Suplacu de Barcău, din Autostrada Transilvania (A3).

Până atunci, rămânem la nivelul de 995 de km de autostradă. Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a inspectat șantierul, în prima săptămână din august. „Stadiul fizic al lucrărilor este de 95% și ne arată seriozitatea constructorului. Dacă și condițiile meteo vor permite, există posibilitatea ca, în septembrie, să putem circula pe această secțiune de autostradă”, a anunțat el.

Contractul a fost semnat, în 5 septembrie 2020, cu antreprenorul turc Nurol Insaat ve Ticaret, și dispune de fonduri europene nerambursabile.

Întârziere de un an

În valoare de 384 de milioane de lei, fără TVA, contractul avea o durată de 24 de luni, din care 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor, cu garanție 10 ani. După o întârziere de un an, constructorul a finalizat toate structuri majore: nodul rutier Nușfalău (km 67,5 la intersecția cu DN1H), 7 pasaje peste autostradă, 6 poduri, o parcare de scurtă durată și un punct de sprijin pentru întreținere, ambele la km 69, precum și o bretea de întoarcere.

Secțiunea 3B se situează pe teritoriul județelor Cluj și Sălaj, între localitățile Topa Mică, comuna Sânpaul, județul Cluj și Marca, județul Sălaj, iar traseul Subsecțiunii 3B5 începe la km 66,5. La km 67,7 unde autostrada intersectează DN1H (Aleșd-Nușfalău-Șimleul Silvaniei-Jibou-Răstoci) deviat, a fost prevăzut nodul rutier Nușfalău.

Începând cu km 70 și până la sfârșitul Secțiunii 3B (km 80+054), traseul autostrăzii se desfășoară într-o zonă plată, paralel cu calea ferată 413 (Șimleul Silvaniei-Săcuieni Bihor) și DN19B (Săcuieni-Marghita-Nușfalău), până la intersecția cu DC93 (Marca-Port).

Lotul Chețani-Câmpia Turzii ar putea fi deschis în avans

Și Lotul Chețani-Câmpia Turzii (15,7 km), construit de Asocierea Strabag-Geiger Transilvania, ar putea fi dat în folosință, până la sfârșitul anului, în avans, a declarat ministrul Sorin Grindeanu: „Am venit azi să văd în ce stadiu sunt lucrările pe acest tronson important, care ar închide toată legătura municipiului Târgu Mureș cu Cluj, cu Sibiu, inclusiv cu Timișoara. (…) Am văzut toată lucrarea de la un capăt la altul, ar putea fi la sfârșitul acestui an finalizată. Știți foarte bine că ea a început prin 2016-2017 și, din păcate, n-a mers în ritmul dorit, s-a reziliat contractul, iar, anul trecut în toamnă, a fost preluat de această nouă asociere, care își face treaba”.

Contractul, de peste 420 de milioane de lei, fără TVA, a fost semnat în octombrie 2022 și are termen de finalizare august 2024. La momentul rezilierii contractului cu Straco, lucrările erau executate 39%.

Devierea traseului Nădășelu-Mihăiești, la licitație

Ministrul Transporturilor s-a declarat mulțumit și de șantierul de pe Secțiunile Nădășelu-Zimbor și Zimbor-Poarta Sălajului, unde „constructorul român are o mobilizare foarte bună, pe toți cei 42,3 km”, deși „ne-au fost prezentate probleme cauzate de alunecările de teren, motiv pentru care, în 3 august, CNAIR a scos la licitație devierea traseului Nădășelu-Mihăiești”. „Având în vedere situația din teren, sperăm că anul viitor se va putea circula pe cei 12,2 km ai Secțiunii Zimbor-Poarta Sălajului”, a spus Grindeanu.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.