AHEAD LOGISTICS. Natural, în dezvoltare

Ahead Logistics este, fără îndoială, o companie foarte bine așezată în nișa de transport pe care o deservește. Un operator care a știut să își joace corect cărțile, astfel încât să intre în categoria furnizorilor strategici, pentru clienți importanți. Iar pașii făcuți în direcția implementării unei soluții de transport electric nu au reprezentat decât un gest natural, pentru ca etapa următoare, în care va intra industria de profil, să nu găsească firma nepregătită. Care este strategia pe care a ales-o managementul, în abordarea acestei direcții noi?

Trebuie, însă, făcute câteva precizări, la început. Ahead Logistics este o organizație solidă din punct de vedere financiar, cu o capacitate importantă de investiție, care deservește clienți puternici, ce pot gestiona corect inclusiv perioadele de recesiune economică.

Sunt acei clienți pe care îi poți invita la masă, să discuți concret despre implementarea unei soluții verzi, mai costisitoare, cel puțin într-o primă fază.

Și totuși…

Pașii parcurși

„Am realizat, în primul rând, că electrificarea reprezintă soluția viitorului, iar, în acest context, am analizat oferta producătorilor de camioane”, ne-a explicat Mircea Mănescu, director general Ahead Logistics, precizând că, în paralel, au fost purtate, cu mai mulți clienți, discuții pe marginea deschiderii lor în această direcție. „Am găsit potențiali parteneri interesați de variante de transport verde și am început discuții punctuale pe anumite rute, unde puteau acomoda autovehiculele pe care le-am putea oferi, în prezent.”

Inițiativa a avut la bază decizia managementului de a se adapta la tendințele pieței, fără ca o astfel de variantă de transport să fie solicitată, în mod specific, de vreunul dintre clienții companiei.

Interesant este că primul contract ferm, în această direcție, a fost semnat cu o companie care nu se afla în portofoliul de clienți al Ahead Logistics.

Iar tipul de vehicul electric care intră în parcul operatorului de transport, reprezintă, de asemenea, o noutate pentru companie, ținând cont de masa sa maximă autorizată.

Concret, obiectul contractului îl constituie un van electric, cu o capacitate de 4 paleți, cele mai mici camioane din parcul cărăușului având o masă maximă autorizată de 18 tone. „Van-ul a fost comandat special pentru aplicația pe care o are în vedere partenerul nostru. De altfel, am beneficiat, în achiziția mașinii, de o serie de condiții pe care grupul din care face parte beneficiarul le-a negociat, la nivel internațional. Dar nu este o achiziție ieftină, prețul său reprezentând aproximativ trei sferturi din cel al unui cap tractor diesel”, a precizat Mircea Mănescu, menționând că duba va fi pusă la dispoziția clientului, împreună cu șoferul care o va conduce, iar încărcarea bateriei se va face tot la depozitul central al clientului, pe timpul nopții. „Vehiculul va fi inscripționat cu imaginea partenerului nostru, care îl va folosi pe rute relativ scurte, în zona limitrofă hub-ului central, ținând cont de autonomia de 200 de kilometri a acestuia. Tot clientul își asumă tot ceea ce înseamnă alimentarea cu curent electric, deținând, de altfel, toată infrastructura necesară în acest sens.”

Mircea Mănescu: „Putem construi, împreună cu clientul, orice tip de contract, în funcție de specificul colaborării. Dar activitatea trebuie să fie profitabilă pentru ambele părți, iar lucrurile clare și fără echivoc.”

Facturarea…

Dar cum a fost gândit contractul din punctul de vedere al sistemului de facturare, ținând cont de tipul de utilizare?

„Pentru că numărul kilometrilor parcurși va fi unul mic, este dificil să facturăm bazându-ne pe acest indicator. De aceea, am agreat un cost lunar, având la bază atât cheltuielile fixe, cele de regie a firmei cât și pe cele variabile, inclusiv remunerația șoferului. Factura va fi emisă, de fiecare dată, la sfârșitul lunii”.

Întrebarea „De ce clientul a ales Ahead Logistics, o companie în parteneriat cu care nu avea niciun istoric?” a apărut, în mod firesc.

„Cred că a contat faptul că am fost foarte transpareți în modul în care am prezentat oferta, în sistem open book. Am scos în evidență fiecare detaliu, ceea ce a făcut diferența. Este o colaborare nouă și ne dorim să crească”, a apreciat Mircea Mănescu 

Cap tractor electric în teste. 2 clienți interesați

În paralel, managementul Ahead Logistics are în vedere achiziția unui cap tractor electric, cu semiremorcă frigorifică. „Avem doi clienți interesați, împreună cu care pregătim realizarea unor probe, pentru care vom primi un camion în teste.” Mircea Mănescu a observat, însă, prețul foarte ridicat de achiziție al unui camion electric, care face acest tip de tehnologie prohibitivă pentru cea mai mare parte din piață. „Dar mă aștept la o reducere a acestuia, pe măsură ce vehiculele grele electrice vor fi produse în serie. Trebuie să ținem cont și de faptul că prețurile practicate în cazul camioanelor produse în China sunt mult mai mici”, a mai adăugat el.

„Electrificarea va fi, cel puțin la început, prohibitivă, pentru firmele mici, din cauza investițiilor mari, dar și a faptului că domeniul este mai complicat, implicând un acces direct la marii clienți. Departamentul de vânzări al firmei devine chiar mai important decât de obicei. ”

Top 3 provocări în adoptarea de soluții de transport electrice:

  1. autonomia redusă
  2. prețurile semnificativ mai mari ale camioanelor
  3. pasivitatea statului, care nu face, deocamdată, nimic pentru a susține aceste investiții într-o tehnologie „verde”.

Orice modificare în bine, în fiecare dintre aceste 3 direcții, poate transforma provocarea în oportunitate.

O evoluție, în trepte

Electric înseamnă mai scump, în condițiile în care numărul kilometrilor parcurși scade semnificativ. Iar România se adaptează greu, din punctul de vedere al infrastructurii. În plus, lipsesc cu desăvârșire stimulentele pentru adoptarea acestor soluții „verzi” de transport. Cum vede managementul Ahead Logistics trecerea spre electric?

„Vom face acest lucru în mod treptat și numai împreună cu clienții noștri. Trecutul, camioanele diesel, ne aduc grosul veniturilor, dar trebuie să fim pregătiți și pentru viitor, iar acest lucru înseamnă să investim în transportul electric”. Altfel spus, conversia se va face treptat, în funcție de dorințele clienților și de contractele semnate. Iar, între timp, sunt achiziționate camioane noi, cu tehnologie diesel. „De exemplu, în 2023, am achiziționat 8 camioane noi, iar, pentru 2024, am comandat deja alte 7.”

De altfel, Mircea Mănescu nu vede zona de transport electric ca pe un segment cu totul diferit de oferta clasică a companiei. „Lucrurile vor merge în paralel. Și e normal să fie așa! Nici clienții nu vor trece, în mod abrupt, de la diesel, la electric. Transferul se va face în etape, pe măsură ce piața va permite, iar producătorii vor practica oferte cu prețuri mai acceptabile.”

Contracte adaptate

„Camioanele electrice nu pot face mulți kilometri, situație în care factorul «timp» devine esențial. Altfel spus, vom factura punerea la dispoziție a camionului (un cost zilnic fix, la care se va adăuga o cotă variabilă în funcție de numărul de kilometri parcurși). Contează mult dacă își asumă clientul infrastructura de încărcare, la depozit. Tot el va crea și premisele pentru optimizarea traseelor, care vor fi, bineînțeles, adaptate la nivelul de autonomie a vehiculului. Dezvoltarea unei rețele de stații de încărcare este esențială, iar implicarea, în această direcție, a celor care oferă deja soluții de alimentare cu carburant clasic este una oportună. Vom putea aborda, astfel, rute mai lungi, ceea ce ar permite o mai bună amortizare.”

Între timp, piața românească rămâne foarte sensibilă la costuri, chiar dacă încep să se vadă primele semne ale unei orientări care permite susținerea unor tarife mai mari pentru transport „verde”. „Mai ales în condițiile în care sensibilitatea privind costurile este atât de mare, transportatorii vor trebui să poată susține un parteneriat în sistem open book. Marjele de profit nu vor fi mari, dar vor putea susține o afacere solidă, pe termen lung”… totul TRANSPARENT.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.