ANADOLU AUTOMOBIL ROM. Noua etapă

Autobuzele electrice au depășit perioada „de acomodare” și, astăzi, sunt un pariu câștigat pentru toată lumea – călători, șoferi, operatori… Alături de programele de finanțare cu fonduri europene, aceste autobuze contribuie din plin la schimbarea feței României, inclusiv în orașele mici, care, mulți ani de zile, nici nu au avut un serviciu de transport public local. Am discutat despre această nouă etapă cu Magda Peșu, director general Anadolu Automobil Rom, importator al mărcilor Karsan, Isuzu, Temsa și SOR.

ZIUA CARGO: Cum a arătat anul 2023?

Magda Peșu: A fost un an foarte bun, datorită, în primul rând, fondurilor europene, și reușim să atingem o cifră de afaceri-record pentru noi, de aproximativ 48 de milioane de euro. Iar această sumă oglindește soluții de transport „verde”, pentru orașele din țara noastră. Majoritatea proiectelor au avut ca sursă de finanțare Programul Operațional Regional 2014-2020. În plus, am avut și primele livrări aferente PNRR. În 2023, am livrat autobuze la Alba Iulia, Ploiești, Focșani, Timișoara… iar unele livrări au început de anul trecut. Astfel, la Alba Iulia, am livrat în total 13 autobuze electrice, marca SOR, la Ploiești sunt 9 autobuze, Focșani are în total 16 autobuze electrice Karsan, iar la Timișoara, alături de Karsan, livrăm 44 de autobuze articulate electrice, un proiect mare, plin de provocări, inclusiv din punct de vedere al pregătirii infrastructurii de încărcare.

Sunt, în continuare, probleme legate de infrastructura de încărcare, pentru autobuzele electrice?

Acest aspect aparține ca responsabilitate autorității contractante, însă și noi, la rândul nostru, sprijinim autoritatea să poată realiza aceste alimentări, să asigure rezerva de putere în rețeaua orașului. Sunt detalii de ordin logistic, care, de fiecare dată, reprezintă o provocare, mai ales când discutăm de flote de zeci de autobuze electrice, care trebuie să poată fi încărcate simultan. Principiul este ca încărcarea să se realizeze pe timp de noapte, la locul de garare, care este, de obicei, depoul companiei de transport. Atunci, bineînțeles că sarcina de putere este una foarte mare și poate să ridice anumite provocări rețelei electrice din zona respectivă.

Asigurarea infrastructurii necesare încărcării autobuzelor electrice se realizează, în continuare, anevoios, pentru că furnizorul de electricitate are multe proceduri și timpii de așteptare sunt destul de mari, chiar dacă autoritatea locală știe ce are de făcut și care sunt pașii pentru obținerea tuturor avizelor.

Fondurile privind achiziția autobuzelor electrice, pot include și stațiile de încărcare, însă nu sunt finanțate lucrările de alimentare, partea de infrastructură, de amenajare a locațiilor unde se vor monta stațiile.

Un alt aspect care ar putea fi îmbunătățit este posibilitatea ca aceste fonduri să includă și partea de asigurare a autobuzelor electrice. Sunt companii de transport local care nu și-au permis, din propriul buget, să încheie asigurări CASCO pentru autobuzele noi și pot apărea situații neplăcute, cu accidente care au duc la avarii majore, iar reparația nu poate fi acoperită. Aceste asigurări CASCO ar trebui să acopere măcar perioada de garanție a autovehiculelor.

Magda Peșu

Orașele mici au început, la rândul lor, să achiziționeze autobuze?

Printre clienții noștri se află și orașe mai mici, care, până în acest moment, nu au avut un serviciu de transport public local. Acest serviciu de transport a fost înființat odată cu accesarea fondurilor europene pentru achiziția autobuzelor electrice. Un exemplu în acest sens este Aiud, unde am finalizat, de curând, livrarea a 16 microbuze electrice Karsan Jest. De asemenea, la Carei am livrat, anul acesta, 7 autobuze Karsan ATAK și, odată cu ele, a apărut și compania de transport public local. Sunt demersuri foarte interesante, la care asistăm și participăm, și care au un impact asupra vieții locuitorilor din respectivele orașe.

Aceste fonduri nu doar au asigurat înființarea serviciului local de transport public, ci au făcut posibil ca acest serviciu să se realizeze cu mijloace de transport, noi, moderne și fără emisii.

România se schimbă, inclusiv în zona orașelor mici, iar transportul public local oglindește această transformare, care ne dă speranțe.

Segmentul autobuzelor urbane este singurul pe care vă concentrați?

Suntem unul dintre principalii furnizori de autobuze electrice în România și acesta rămâne principalul segment pe care activăm. Nu este singurul, dar rămâne principalul. Am avut, în continuare, cerere din partea operatorilor privați pentru vehicule destinate transportului pe curse județene și interjudețene, însă au fost, în ultima vreme, mult mai puține decât în trecut. Sub 2% din activitatea noastră.

Ați identificat schimbări în solicitările/nevoile venite din partea UAT-urilor?

O preocupare importantă pe care o vedem la mulți operatori este aceea de înnoire a depourilor (garaje și ateliere service moderne), după finalizarea achiziției autobuzelor electrice.

De asemenea, am observat, în ultima vreme, că se pune accent foarte mare pe zona conducătorului auto, ca aceasta să fie protejată și separată complet de zona pasagerilor. Probabil că experiența pandemiei, alături de diversele incidente care au avut loc în trafic, au determinat managerii de transport să solicite, pentru șoferi, un spațiu separat și cu un confort sporit.

Este tranziția către electrificare mai puțin anevoioasă decât ați anticipat?

Da. Acum câțiva ani observam o reticență foarte mare, mai ales în zona șoferilor, care se temeau de tehnologia aceasta. Însă s-au obișnuit repede, tehnologia este funcțională și exploatarea efectivă nu cere un efort important de adaptare… autobuzele electrice se conduc aproape la fel ca cele diesel. Temerile s-au disipat și sunt deja niște sute de autobuze electrice în exploatare, în toată țara. Practic, este nevoie doar ca programul de transport să fie corect întocmit, cu timpii de încărcare calculați corect.

Cum va arăta anul 2024?

Avem, deja, contracte semnate și sperăm să atingem cel puțin cifrele de anul acesta. În plus, sunt o serie de licitații la care am participat și care sunt în curs de evaluare. Așteptăm rezultatele, dar suntem optimiști. Țintim să vindem în jur de 200 de autobuze electrice anul viitor, înregistrând o creștere față de anul acesta.

Suntem pregătiți inclusiv din punct de vedere al resurselor umane și avem echipe specializate pentru licitații și, totodată, avem echipe pe zona de after-sales, cu ingineri care se ocupă de mentenanța autobuzelor electrice. Am investit foarte mult în instruirea personalului și avem colegi inclusiv din Turcia, pentru a acoperi zona de post vânzare. Sunt persoane instruite în fabricile producătorilor pe care îi reprezentăm.

„Următorul pas este alimentarea autobuzelor cu hidrogen și suntem capabili să livrăm acest tip de autobuz începând cu a doua jumătate a anului 2024.” – Magda Peșu

„Suntem printre primele companii din România cu avizare DNSH «Do No Significant Harm». Avem contracte cu firme de profil ce colectează materialul rulant și bateriile în vederea reciclării.” – Magda Peșu

Brandurile reprezentate de Anadolu Automobil Rom au o cotă de piață însumată de aproximativ 40% din totalul vânzărilor de autobuze de transport urban.

Și tramvaie…

„Pe lângă cei patru producători de autobuze, colaborăm și un producător de tramvaie. Avem în derulare un prim proiect, la Reșița, unde producătorul pe care îl reprezentăm, Durmaray, a finalizat livrarea a 13 tramvaie, pentru proiectul prin care s-a reușit reintroducerea transportului cu tramvaiul în municipiul Reșița. Este o premieră importantă pentru noi, însă nu ne oprim aici și țintim intrarea inclusiv pe zona transportului feroviar – livrarea de trenuri.” – Magda Peșu

Karsan Jest Electric este modelul cel mai solicitat în ultimii ani.

Livrări 2023

  • 16 autobuze SOR EBN și ENS, în orașele: Alba Iulia, Ploiești, Drobeta.
  • 29 de autobuze Isuzu Novociti Volt pentru CJ Hunedoara și Bumbești Jiu.
  • 31 de autobuze Karsan e-ATAK pentru Focșani, Deva, Carei, Gura Humorului, Chitila.
  • 46 de autobuze Karsan e-Jest pentru Deva, Siret, Aiud, Sângeorz Băi, Grajduri, Cozmești.
  • 53 de autobuze Karsan e-ATA 12 și 18 pentru Timișoara, Chitila.

Toate aceste vehicule sunt cu propulsie 100% electrică. Deși în număr mult mai mic, au fost livrate și autobuze diesel.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.