Noua nevoie se numește dorință

– Vreau să mergem acasă cu autobuzul.
– Dar am mașina parcată în apropiere…
Eu vreau cu autobuzul!

Este dialogul dintre un copil și mama lui, pe terasa unei cofetării, într-un oraș din România. Iar cuvântul de ordine este „VREAU”.

Radu Borcescu

Am admirat întotdeauna simplitatea corectă și morală a serviciului de transport, care acoperă o nevoie incontestabilă la nivelul oricărei societăți, indiferent că discutăm de marfă sau persoane… de-a lungul întregii istorii a omenirii…

Și ne întoarcem în zilele noastre – afacerea de transport acoperă o necesitate și, plecând de la această premisă solidă, antreprenorii din sectorul de transport și logistică se întreabă în fiecare zi cum pot răspunde mai bine acestei nevoi.

Avem nevoie de eficiență, pentru că, având costuri reduse de transport, clienții își pot trimite mărfurile și călătorii pot ajunge mai departe, fără eforturi financiare apăsătoare.

Avem nevoie de capacitate, pentru a acoperi întreaga cerere de transport.

Avem nevoie de promptitudine și viteză – să ajungem cât mai repede la încărcare, după primirea comenzii, și, apoi, în cel mai scurt timp, la descărcare.

Trebuie să putem informa clienții – să știe unde este marfa și când ajunge.

Ne mai putem gândi și la alte aspecte (siguranță, corectitudine etc.), însă ideea este clară și știm exact ce avem de făcut… Dar dacă…

Lumea este într-o continuă schimbare și pentru cei care vor ca afacerea lor să rămână relevantă și în viitor, într-o piață dominată de noile generații…

Conferința dedicată transportului de persoane, desfășurată la finalul lunii martie, a atras atenția asupra unor modificări semnificative pe care tinerii de astăzi le impun. Generația Y (Millennials) și, mai ales, Generația Z nu mai privesc lucrurile în ideea de „nevoie”, ci aproape totul se rezumă la dorințe.

Aceeași tablă de joc, cu aceleași piese… însă schimbăm regulile.

Șoferi, camioane, soluții IT, dispecerat, paleți… rămân pe pozițiile lor. Schimbăm doar întrebarea – de la „cum satisfacem mai bine nevoia de transport?”, la „cum creăm și stimulăm dorința de transport?”

„Eficiența” este importantă, însă trebuie îmbrăcată în haine frumoase – un camion nou, cu specificații tehnice menite să optimizeze consumul, cu o estetică îmbunătățită (proiectoare, jante de aliaj, elemente de tuning…), un șofer într-o ținută impecabilă… Și continuăm să plusăm – o semiremorcă având dotări dedicate mărfurilor clientului vizat și chiar o prelată colantată cu produsele acestuia… sunt doar câteva idei… Ținta este să stimulăm dorința!

Răspundem „prezent” la toate solicitările și chiar anticipăm aceste solicitări. Pentru un transportator, poate părea irosire de resurse și timp, însă, dacă țintim „dorința”, atunci timpul și resursele trebuie gândite din perspectiva clientului.

Să informăm clientul… despre noi? – Unde este camionul nostru? Ce program de lucru are șoferul nostru?… Este cel puțin plictisitor. Ce ați zice de: când ajunge marfa clientului la destinație? În ce condiții este transportată marfa pe toată durata cursei (mai ales la mărfuri sensibile)? Ce emisii a cauzat deplasarea mărfii și cu cât au scăzut acestea de la precedentele curse? Ce măsuri de securitate sunt luate pentru ca marfa să ajungă în condiții perfecte la destinație? Ce principii stau la baza modului de lucru și informare ale transportatorului/logisticianului, pentru a asigura optimizarea timpului petrecut de angajații clientului și reducerea stresului acestora în legătură cu procesele logistice?

Posibilitățile sunt nelimitate. Când ținta este „dorința”, serviciile de transport și logistică pot intra într-un proces de primenire revoluționar. Iar noua abordare poate reprezenta o soluție și pentru atragerea angajaților tineri.

Să prezinți, astăzi, clienților ca pe un avantaj faptul că ai GPS pe mașini, urmărești consumurile și ai camioane Euro 6… este extrem de puțin!

Bineînțeles, știm cu toții că un număr foarte mare de firme de transport nu dețin nici măcar o soluție telematică decentă… Nu vă mai uitați în acea direcție – acestea sunt firme care, ca niște mamuți greoi, se deplasează, liniștite, fără o direcție precisă, chiar dacă jumătatea cealaltă a planetei este complet devastată de căderea meteoritului care a dus la extincția dinozaurilor. Unda de șoc va ajunge și aici, din clipă în clipă!

Vrei să ieși în evidență? Șochează într-un mod plăcut… așa cum mama copilului a fost surprinsă de dorința copilului ei. Au mers acasă cu autobuzul și respectiva doamnă se va gândi cu atenție, pe viitor, dacă își va mai folosi mașina personală, atunci când are deplasări în oraș. Și nu a fost o întâmplare, ci discutăm de un proces elaborat – o strategie de marketing modernă prin care, în doar câteva luni, operatorul de transport din respectivul oraș a reușit să crească de peste patru ori numărul tinerilor transportați.

Dacă vreți să aflați mai multe, vă așteptăm pe 4-5 mai, la Poiana Brașov, la conferința „am MARFĂ. caut TRANSPORT”.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.