„Numarul firmelor de transport persoane s-ar putea injumatati in 2012“

Operatorii de transport rutier de persoane au traversat in ultimii doi ani o perioada extrem de dificila – scaderea fluxului de calatori, legislatia in neconcordanta cu nevoile pietei, cresterea numarului de amenzi si a cuantumului acestora, tot mai multe procese intre firme si intre acestea si autoritati… si totusi, cea mai mare problema a transportatorilor nu se regaseste printre cele enumerate mai sus, ci este legata, in principal, de lipsa de perspective. Astazi, este mai greu ca niciodata sa realizezi un plan de afaceri coerent pentru o firma de transport persoane. Am discutat despre viitorul transportatorilor cu Augustin Hagiu, presedinte FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport).

Ziua Cargo: Care este situatia actuala a operatorilor de transport persoane?

Augustin Hagiu: Gasim trans­por­tatorii de persoane, in aceasta toamna, subjugati de un mare semn de intrebare. Nu stiu in ce sa investeasca, nu stiu ce ii as­teap­ta din punctul de vedere al li­centelor de traseu, in ce baza vor fi ele obtinute – prin licitatii, prin atribuire directa la cerere, prin­tr-o liberalizare. Este o lipsa de predictibilitate totala. Foarte multi operatori ar dori sa schimbe ca­pacitatile de transport. S-au sa­tu­rat de capacitatile de transport de pana la 22 de locuri, dar aceste investitii nu le poti face decat in masura in care stii ca te vei baza pe un flux de calatori.

S-au organizat licitatii si atri­buiri anul acesta total anapoda, cu punctaje calculate abuziv, ero­nat. Se cer suplimentari de curse pe grafice de circulatie fara sa ve­ri­fice cineva daca fluxurile men­tio­nate in solicitari sunt reale. In fapt, fluxul de pasageri a scazut cu 37% din 2009 pana in 2011. Sunt date obtinute din statistica pusa la dispozitie de Secretariatul Ge­neral al Guvernului. La ora ac­tua­la, nu avem un program de trans­port corelat intre transportul ju­detean si interjudetean, bazat pe niste fluxuri reale, si astfel ne con­fruntam cu niste probleme greu de ocolit. Deja autocare in care s-au investit sute de mii de euro circula aproape goale pe tra­s­ee care au cunoscut suplimentari de curse in intervalul ultimilor trei ani, 2008-2011. Cum este posibil asa ceva? Este clar ca Autoritatea Rutiera Romana modifica grafice de circulatie si programe de trans­port fara a avea nici un fel de con­tact cu realitatea, aruncand in­for­matii in mass-media cum ca a cres­cut fluxul de calatori, cand in­sesi datele detinute de Guvern, in urma unor analize de piata, rea­li­zate pe esantioane semnificative cu marje de eroare extrem de mici, arata tocmai contrariul.

In plus, in momentul de fata, or­ganizarea electronica a lici­ta­ti­ilor se face deficitar. Constatam ca ajung sa aiba punctaje mari niste firme care nu pot justifica acele punctaje. Astfel, apar se­ri­oa­se suspiciuni privind un posibil trafic de influenta. As mentiona in acest sens Satu Mare, unde un con­silier judetean este ad­mi­nis­tra­tor intr-o societate de transport si co-actionar la o alta, iar auto­ri­tatile realizeaza controale la toti con­curentii lui din piata, in in­cer­carea de a-l mentine pe acesta pe linia de plutire.

Pirateria, fenomenul care, in loc sa fie stavilit, a ajuns sa de­pa­seasca orice imaginatie, este un mod de a supravietui in trans­porturi, pentru ca nu exista parghii legale pentru a fi controlata.

Normele ce trebuie sa apara pentru OG 27/2011 (noua lege a transporturilor) ar putea imbunatati situatia existenta?

Cred ca Ministerul Trans­por­tu­rilor va profita de lipsa de uni­tate si de reactie a majoritatii trans­portatorilor, va duce lucrurile si mai departe, va publica niste nor­me pe ultima suta de metri, fara a tine cont de punctele noas­tre de vedere si ne vom trezi de la 1 decembrie cu o lege stirba, proas­ta, neancorata in realitate, care nu rezolva nici una dintre pro­blemele reale din piata, ci doar prelungeste agonia si haosul existente.

In aceste conditii, ce se va intampla cu firmele de transport?

O parte dintre transportatori vor renunta la a mai face transport licentiat si vor reveni la perioada 90-95 cand prindeau ce pica si pro­babil vor trece din nou la mij­loace de transport 8+1, devenind prac­tic pirati… Pentru multi, alter­nativa va fi reprezentata de faliment.

Vor rezista mai mult cei care au contracte pe termen lung pe cur­se speciale regulate. Totodata, vor rezista cei care acopera cat de cat serviciile de transport nece­sa­re in turism si cei care inca se mai bazeaza pe un flux de calatori la international. Vad transportul interjudetean disparand complet, din perspectiva faptului ca noul program de transport sunt convins ca va fi facut astfel incat traseele su­prapuse cu calea ferata sa fie scoa­se din program. Totodata, trans­portul judetean va primi ace­e­asi lovitura, in sensul ca Aso­cia­tiile de Dezvoltare Intra­co­mu­ni­tara, consiliile judetene si con­siliile locale vor scoate din pro­gramele de transport toate tra­seele banoase, cu un flux cat de cat constant de calatori si le vor da in atribuire directa, pe criterii poa­te politice sau de interes per­sonal.

Implinirea acestor previziuni ar insemna o injumatatire a trans­por­tatorilor licentiati in 2012, pre­cum si a capacitatilor de transport.

Sa nu uitam, totodata, pro­ble­ma caselor de marcat fiscale, care ii impune operatorului de trans­port sa faca o investitie cu costuri mari pe vehicul, in contextul in care nu se stie daca acel vehicul va mai face transport sau nu. Acei bani sunt bani pierduti.

In plus, dupa un schimb de adrese cu Ministerul Muncii si cu Ministerul Apararii Nationale, con­statam ca nu exista nici un fel de colaborare la nivelul Guvernului in ceea ce priveste introducerea POS-urilor si caselor de marcat fis­cale. In urma cu cateva sap­ta­mani, Asociatia Nationala a Vete­ra­nilor de Razboi a tiparit si a dis­tribuit in tara cupoane de calatorie gratuita pentru veterani, insotitori, sotii etc. In contextul in care noi, de la 1 ianuarie, trebuie sa ne in­sta­lam POS-uri si case de marcat fis­cale, tocmai cu rolul de a nu mai fi utilizate acele cupoane care pot fi falsificate, ci de a folosi carduri.

Militam in continuare ca aces­te categorii defavorizate sa pri­meas­ca o suma in plus la pensie pe care sa o utilizeze fie pentru trans­port platind serviciul direct, fie pentru o paine, daca nu are ne­voie de transport. De ce sa coma­sam atatea resurse umane, atata energie, atatea controale, cupoane, taloane, carduri, POS-uri si case de marcat care scot ba­nii din Romania? Pentru ca exis­ta interese financiare perso­na­le sub acest aspect. Deja ope­ra­torii de transport sunt sunati de fur­nizorii de astfel de echi­pa­men­te. Asta in contextul in care ve­te­ranul va veni in continuare cu cu­ponul de veteran.

Mai mult decat atat, daca trans­portatorul nu va avea trasee, in contextul noului program de trans­port, cum sa faca o investitie de peste 2000 EUR pe masina?

Se vorbeste acolo despre posibilitatea transmiterii online a datelor. Catre ce? Pentru a cum­para POS-uri cu posibilitate de transmitere a datelor online tre­buie intai sa stii la ce program te raportezi. Ne apropiem de mo­mentul decembrie, mai sunt doua luni si mi-e groaza sa ma gandesc ce vor face transportatorii. Vor da navala toti intr-o luna de zile sa isi cumpere POS-uri si case de mar­cat fiscale? De unde le vor cum­para? Cine va putea sa asi­gure ne­cesarul pentru cele aproxi­ma­tiv 12.000 de autovehicule im­pli­cate in transportul regulat judetean si inter­judetean? Astfel de echipa­mente nu se fabrica in Ro­mania. Banii acestia vor iesi din tara. Inseamna 24 milioane de euro.

O solutie de supravietuire o reprezinta apropierea de o zona politica favorabila. Este foarte grav si nefiresc, dar cred ca asta se va intampla. Simt din ce in ce mai mult influenta politica la nivelul afacerilor din transporturi, simt ca asta se incearca – atra­ge­rea firmelor sub o umbrela de cu­loare politica, pentru a fi folosite si pentru a li se asigura o existenta dupa acest context reprezentat de noua lege a transporturilor.

Momentan nu stim daca termenul de 2013 a mai ramas in picioare, pentru ca OG 27/2011 practic anuleaza prevederile lui OG 27/2010, care modifica si completeaza OUG 109/2005. Deci, de la 1 decembrie, orizontul 2013 dispare. Teoretic, daca normele nu prevad mentinerea programului de transport valabil pana in 2013, ne putem trezi cu o licitatie in 2012.

Simt ca suntem la un capat de drum si ca daca pana la aparitia normelor nu reusim sa ne manifestam in orice fel, nu vorbesc de agresivitate, ci de o manifestare comuna a tuturor patronilor din transporturi, vom asista la disparitia multor firme, iar greutatile vor intrece orice imaginatie.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.