Operatorii de transport rutier de persoane au traversat in ultimii doi ani o perioada extrem de dificila – scaderea fluxului de calatori, legislatia in neconcordanta cu nevoile pietei, cresterea numarului de amenzi si a cuantumului acestora, tot mai multe procese intre firme si intre acestea si autoritati… si totusi, cea mai mare problema a transportatorilor nu se regaseste printre cele enumerate mai sus, ci este legata, in principal, de lipsa de perspective. Astazi, este mai greu ca niciodata sa realizezi un plan de afaceri coerent pentru o firma de transport persoane. Am discutat despre viitorul transportatorilor cu Augustin Hagiu, presedinte FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport).
Ziua Cargo: Care este situatia actuala a operatorilor de transport persoane?
Augustin Hagiu: Gasim transportatorii de persoane, in aceasta toamna, subjugati de un mare semn de intrebare. Nu stiu in ce sa investeasca, nu stiu ce ii asteapta din punctul de vedere al licentelor de traseu, in ce baza vor fi ele obtinute – prin licitatii, prin atribuire directa la cerere, printr-o liberalizare. Este o lipsa de predictibilitate totala. Foarte multi operatori ar dori sa schimbe capacitatile de transport. S-au saturat de capacitatile de transport de pana la 22 de locuri, dar aceste investitii nu le poti face decat in masura in care stii ca te vei baza pe un flux de calatori.
S-au organizat licitatii si atribuiri anul acesta total anapoda, cu punctaje calculate abuziv, eronat. Se cer suplimentari de curse pe grafice de circulatie fara sa verifice cineva daca fluxurile mentionate in solicitari sunt reale. In fapt, fluxul de pasageri a scazut cu 37% din 2009 pana in 2011. Sunt date obtinute din statistica pusa la dispozitie de Secretariatul General al Guvernului. La ora actuala, nu avem un program de transport corelat intre transportul judetean si interjudetean, bazat pe niste fluxuri reale, si astfel ne confruntam cu niste probleme greu de ocolit. Deja autocare in care s-au investit sute de mii de euro circula aproape goale pe trasee care au cunoscut suplimentari de curse in intervalul ultimilor trei ani, 2008-2011. Cum este posibil asa ceva? Este clar ca Autoritatea Rutiera Romana modifica grafice de circulatie si programe de transport fara a avea nici un fel de contact cu realitatea, aruncand informatii in mass-media cum ca a crescut fluxul de calatori, cand insesi datele detinute de Guvern, in urma unor analize de piata, realizate pe esantioane semnificative cu marje de eroare extrem de mici, arata tocmai contrariul.
In plus, in momentul de fata, organizarea electronica a licitatiilor se face deficitar. Constatam ca ajung sa aiba punctaje mari niste firme care nu pot justifica acele punctaje. Astfel, apar serioase suspiciuni privind un posibil trafic de influenta. As mentiona in acest sens Satu Mare, unde un consilier judetean este administrator intr-o societate de transport si co-actionar la o alta, iar autoritatile realizeaza controale la toti concurentii lui din piata, in incercarea de a-l mentine pe acesta pe linia de plutire.
Pirateria, fenomenul care, in loc sa fie stavilit, a ajuns sa depaseasca orice imaginatie, este un mod de a supravietui in transporturi, pentru ca nu exista parghii legale pentru a fi controlata.
Normele ce trebuie sa apara pentru OG 27/2011 (noua lege a transporturilor) ar putea imbunatati situatia existenta?
Cred ca Ministerul Transporturilor va profita de lipsa de unitate si de reactie a majoritatii transportatorilor, va duce lucrurile si mai departe, va publica niste norme pe ultima suta de metri, fara a tine cont de punctele noastre de vedere si ne vom trezi de la 1 decembrie cu o lege stirba, proasta, neancorata in realitate, care nu rezolva nici una dintre problemele reale din piata, ci doar prelungeste agonia si haosul existente.
In aceste conditii, ce se va intampla cu firmele de transport?
O parte dintre transportatori vor renunta la a mai face transport licentiat si vor reveni la perioada 90-95 cand prindeau ce pica si probabil vor trece din nou la mijloace de transport 8+1, devenind practic pirati… Pentru multi, alternativa va fi reprezentata de faliment.
Vor rezista mai mult cei care au contracte pe termen lung pe curse speciale regulate. Totodata, vor rezista cei care acopera cat de cat serviciile de transport necesare in turism si cei care inca se mai bazeaza pe un flux de calatori la international. Vad transportul interjudetean disparand complet, din perspectiva faptului ca noul program de transport sunt convins ca va fi facut astfel incat traseele suprapuse cu calea ferata sa fie scoase din program. Totodata, transportul judetean va primi aceeasi lovitura, in sensul ca Asociatiile de Dezvoltare Intracomunitara, consiliile judetene si consiliile locale vor scoate din programele de transport toate traseele banoase, cu un flux cat de cat constant de calatori si le vor da in atribuire directa, pe criterii poate politice sau de interes personal.
Implinirea acestor previziuni ar insemna o injumatatire a transportatorilor licentiati in 2012, precum si a capacitatilor de transport.
Sa nu uitam, totodata, problema caselor de marcat fiscale, care ii impune operatorului de transport sa faca o investitie cu costuri mari pe vehicul, in contextul in care nu se stie daca acel vehicul va mai face transport sau nu. Acei bani sunt bani pierduti.
In plus, dupa un schimb de adrese cu Ministerul Muncii si cu Ministerul Apararii Nationale, constatam ca nu exista nici un fel de colaborare la nivelul Guvernului in ceea ce priveste introducerea POS-urilor si caselor de marcat fiscale. In urma cu cateva saptamani, Asociatia Nationala a Veteranilor de Razboi a tiparit si a distribuit in tara cupoane de calatorie gratuita pentru veterani, insotitori, sotii etc. In contextul in care noi, de la 1 ianuarie, trebuie sa ne instalam POS-uri si case de marcat fiscale, tocmai cu rolul de a nu mai fi utilizate acele cupoane care pot fi falsificate, ci de a folosi carduri.
Militam in continuare ca aceste categorii defavorizate sa primeasca o suma in plus la pensie pe care sa o utilizeze fie pentru transport platind serviciul direct, fie pentru o paine, daca nu are nevoie de transport. De ce sa comasam atatea resurse umane, atata energie, atatea controale, cupoane, taloane, carduri, POS-uri si case de marcat care scot banii din Romania? Pentru ca exista interese financiare personale sub acest aspect. Deja operatorii de transport sunt sunati de furnizorii de astfel de echipamente. Asta in contextul in care veteranul va veni in continuare cu cuponul de veteran.
Mai mult decat atat, daca transportatorul nu va avea trasee, in contextul noului program de transport, cum sa faca o investitie de peste 2000 EUR pe masina?
Se vorbeste acolo despre posibilitatea transmiterii online a datelor. Catre ce? Pentru a cumpara POS-uri cu posibilitate de transmitere a datelor online trebuie intai sa stii la ce program te raportezi. Ne apropiem de momentul decembrie, mai sunt doua luni si mi-e groaza sa ma gandesc ce vor face transportatorii. Vor da navala toti intr-o luna de zile sa isi cumpere POS-uri si case de marcat fiscale? De unde le vor cumpara? Cine va putea sa asigure necesarul pentru cele aproximativ 12.000 de autovehicule implicate in transportul regulat judetean si interjudetean? Astfel de echipamente nu se fabrica in Romania. Banii acestia vor iesi din tara. Inseamna 24 milioane de euro.
O solutie de supravietuire o reprezinta apropierea de o zona politica favorabila. Este foarte grav si nefiresc, dar cred ca asta se va intampla. Simt din ce in ce mai mult influenta politica la nivelul afacerilor din transporturi, simt ca asta se incearca – atragerea firmelor sub o umbrela de culoare politica, pentru a fi folosite si pentru a li se asigura o existenta dupa acest context reprezentat de noua lege a transporturilor.
Momentan nu stim daca termenul de 2013 a mai ramas in picioare, pentru ca OG 27/2011 practic anuleaza prevederile lui OG 27/2010, care modifica si completeaza OUG 109/2005. Deci, de la 1 decembrie, orizontul 2013 dispare. Teoretic, daca normele nu prevad mentinerea programului de transport valabil pana in 2013, ne putem trezi cu o licitatie in 2012.
Simt ca suntem la un capat de drum si ca daca pana la aparitia normelor nu reusim sa ne manifestam in orice fel, nu vorbesc de agresivitate, ci de o manifestare comuna a tuturor patronilor din transporturi, vom asista la disparitia multor firme, iar greutatile vor intrece orice imaginatie.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro