Poziția ACEA privind propunerile Euro 7

În urma propunerii Comisiei Europene pentru un standard Euro 7, Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a publicat, recent, două documente de poziție – pentru vehiculele ușoare și pentru cele grele – care conțin recomandări-cheie pe care ar trebui să le ia în considerare factorii de decizie, pentru a face această propunere de standard mai echilibrată și mai eficientă din punctul de vedere al costurilor.

„Cel mai recent standard pentru autoturisme și van-uri – Euro 6 – a fost introdus în 2014, actualizat în mod fundamental în 2017 și avansat la Euro 6d în 2020”, se arată în comunicatul ACEA. „Cel mai recent standard pentru vehiculele grele – Euro VI – a fost introdus în 2013 și a trecut printr-o serie de actualizări, în ultimii ani, Euro VI-E fiind introdus în 2020. La nivelul Euro 6d și Euro VI-E, emisiile de NOx și particule de eșapament măsurate pe șosele au atins niște niveluri abia sesizabile. În Noiembrie 2022, Comisia Europeană a venit cu o propunere pentru un nou standard combinat: Euro 7, care merge mult mai departe de Euro 6/VI și vizează, acum, și emisiile de particule care nu provin de la sistemul de eșapament (de la anvelope și frâne).”

În acest context, ACEA subliniază o dată mai mult că producătorii de vehicule sunt complet angajați să ofere vehiculele potrivite pentru tranziția sectorului european de mobilitate și de transport către neutralitatea completă din punctul de vedere al emisiilor generatoare de schimbări climatice. „Într-adevăr, ACEA a făcut o propunere ambițioasă pentru Euro 7 la jumătatea anului 2021 și rămâne pregătită să colaboreze cu forurile de reglementare pentru conturarea unui standard Euro 7 echilibrat și potrivit scopurilor propuse. Dar propunerea Euro 7 care se află în prezent pe masa de discuții nu îndeplinește aceste criterii cheie”, precizează ACEA.

Un standard… care nu prea ajută?

Prin intermediul acestor documente de poziție – unul acoperind standardul Euro 7 pentru vehiculele ușoare (autoturisme și van-uri), iar celălalt dedicat vehiculelor grele (camioane, autobuze, autocare și autoutilitare mai grele) – ACEA face câteva comentarii și conturează câteva recomandări-cheie, pentru a face propunerile CE mai echilibrate, menținându-le eficiența.

Studiile recente au arătat că reînnoirea flotelor cu cele mai noi vehicule Euro VI – alături de electrificarea noilor vehicule – ar putea genera o reducere cu 80% a emisiilor de NOx din transporturile rutiere, până în 2035 (comparativ cu 2020). În același interval de timp, cele mai severe scenarii Euro 7 (cum ar fi, de exemplu, reducerea la zero a emisiilor de NOx și particule de eșapament) ar reduce emisiile provenind din transporturile rutiere cu mai puțin de 4 procente suplimentare pentru autoturisme, comparativ cu Euro 6d, și cu aproximativ 2% în plus pentru camioane. Ceea ce nu reprezintă o reducere spectaculoasă.

Mai mult decât atât, impactul Euro 7 va avea nevoie de timp pentru a se produce, în timp ce vânzările de vehicule noi cu motoare pe combustie vor scădea, pe măsură ce vor crește cele ale vehiculelor electrice, ceea ce va diminua și mai mult impactul pozitiv al acestora. La asta se adaugă și creșterea prețului (și probabil și a costurilor operaționale), care va împinge clienții să precomande Euro VI la schimbarea flotelor, sau să tragă cât mai mult de vehiculele pe care le au. Astfel, Euro 7 nu mai apare ca o revoluție față de rezultatele Euro VI, ci doar față de severitatea limitelor de emisii și a testărilor. Iar complexitatea acestor reglementări propuse fac ca data de implementare, la 1 iulie 2027, să fie imposibil de respectat.

Nu în ultimul rând, această propunere Euro 7 va încetini procesul de decarbonizare. Producătorii europeni de vehicule comerciale oferă deja o gamă largă de vehicule electrice pe baterii sau propulsate cu hidrogen; tranziția va dura ceva timp, dar a început și este ireversibilă. Propunerile Euro 7 nu vor face altceva decât să perturbe planurile de investiții ale producătorilor. Astfel, ACEA consideră că este esențială o coordonare atentă a reglementărilor vizând emisiile de CO2 și a standardelor Euro 7, în ceea ce privește conținutul acestora, programul de finalizare și calendarele de implementare.

Recomandările ACEA, pe scurt

  • Reevaluarea impactului Euro 7.
  • Revizuirea stricteții valorilor-limită.
  • Termen de cel puțin trei ani din momentul în care este cunoscut pachetul final.
  • Reintroducerea termenului de un an între data obligatorie pentru „vehicule noi” și cea pentru „toate înmatriculările”.
  • Păstrarea și pentru Euro 7 a metodelor de testare valabile pentru Euro VI.
  • Menținerea actelor de implementare și delegare la nivel minim.
  • Abordarea emisiilor de particule de la nivelul uzurii frânelor atunci când procedura de testare este finală.
  • Abordarea măsurilor de reducere a particulelor emise prin uzura anvelopelor direct la nivelul industriei producătoare de anvelope.

sursa: ACEA

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.