PREVIZIUNI 2024. Timpuri Noi

Previziuni pentru 2024? În transport, propulsie, logistică, conectivitate, reducerea emisiilor, combustibili (alternativi) sau în domeniul vehculelor fără șofer? La toate acestea se mai adaugă necunoscutele legate de partea financiară.

Singurul lucru cert pentru anul acesta este că se vor schimba multe. Așa cum ne-am învățat să circulăm exclusiv după indicațiile unui telefon, tot așa ne vom obișnui să muncim după indicațiile unui alt gen de instrument electronic, poate chiar același telefon. Ni-l putem face unealtă de lucru, sau piedică. Schimbările vor veni pe mai multe planuri, ceea ce va complica și mai mult viața celor implicați, cel puțin până se obișnuiesc cu noile condiții.

Camioane electrice

Există un interes din ce în ce mai mare pentru camioanele electrice, ca parte a avântului mai amplu pentru durabilitate și reducerea emisiilor de carbon. Marii producători de camioane au investit, cu toții, în tehnologia vehiculelor electrice și hibride și avem de unde alege, dacă ne-am hotărât că aceasta este calea. Pentru unele aplicații, decizia este mai ușoară, pentru altele, soluția pare foarte departe. Până în 2027, UE impune ca în toate parcările securizate de camioane să existe două puncte de încărcare electrică, iar în următorii trei ani alte două. Unde se va ajunge cu număratul stațiilor de încărcare anul acesta, vom vedea.

Camioane neelectrice

Motoarele cu ardere internă încă nu au murit și se pare că vor mai exista încă niște zeci de ani în producție. Pentru motoarele cu aprindere prin compresie, sursa lor de energie va fi motorina, bio-motorina și alte lichide sintetice; în cazul motoarelor cu aprindere cu scânteie, energia le va fi asigurată de felurite gaze naturale sau petroliere, sintetice și, nu în ultimul rând, de hidrogen – toate acestea vor trebui stocate la presiuni și temperaturi mai mult sau mai puțin periculoase. Dintre toate posibilitățile, exceptând hidrogenul, UE va impune doar ca gazul natural lichefiat să aibă stații de alimentare pe toate drumurile europene, cât de des nu se mai spune, dar este de luat aminte.

Conducere autonomă

Dezvoltarea și testarea camioanelor autonome sau semiautonome este în curs. Industria a explorat modalități de implementare a acestor tehnologii, pentru a îmbunătăți siguranța, eficiența și a reduce costurile operaționale (cu șoferii, mai exact). Tehnologia este aproape gata, mai trebuie pusă la punct legislația și, mai ales, găsit un răspuns la întrebarea „cine plătește în cazul unui accident rutier”. Și, din cauză că este subiectul momentului, atunci când camioanele nu vor mai avea deloc cabină, va mai fi nevoie de RCA și chiar de CASCO?

Conectivitate și IoT

Cuvintele acestea nici nu le știam, în secolul trecut! Altfel spus, integrarea tehnologiilor Internet of Things (IoT) în vehiculele de transport marfă și persoane, pentru o mai bună conectivitate și partajare a datelor. Aceasta include urmărirea în timp real, întreținerea predictivă și logistica îmbunătățită prin telematică avansată. Nu în ultimul rând, șoferul va fi asistat în permanență în deciziile pe care le va lua în timpul condusului, până într-atât încât nu va mai avea ultimul cuvânt de zis.

Combustibili alternativi

Pe lângă vehiculele electrice, se pune accent pe combustibilii alternativi, cum ar fi hidrogenul și gazul natural, sau motorinele sintetice și biodiesel, biogaz. Aceste opțiuni urmăresc să ofere surse de energie mai curate, pentru camioanele grele. Discuția despre cât de curate sunt, de fapt, toate acestea nu se va termina prea curând, căci fiecare are avantajele și dezavantajele sale. La fiecare 200 km de drum european, va exista, în 2030, câte o stație de alimentare cu hidrogen, ne promite UE.

Impactul comerțului electronic

Creșterea comerțului electronic a crescut cererea de transport de marfă eficient și fiabil. Această tendință poate influența designul și capacitățile camioanelor, pentru a răspunde nevoilor în schimbare ale industriei de transport și logistică. Deși a durat ceva timp pentru ca magazinele online să elimine, treptat, magazinele fizice, deoarece obiceiurile consumatorilor, care erau înrădăcinate de zeci de ani, sunt greu de schimbat. Își mai amintește cineva de marile magazine universale de dinainde de secolul XXI? Chiar și cele din țara noastră. Pandemia a venit ca o mănușă pentru acest tip de comerț, iar, odată prins gustul, nu mai este cale de întoarcere. Toate categoriile de vehicule comerciale au tot mai mult de muncă. Marfa trebuie monitorizată cât mai exact de clientul final, în noul stil de comerț.

Și logistica, trebuie să se adapteze

Consumatorii, care cumpără articole de o mare varietate online, cer mai multă transparență, care include urmărirea în timp real, precum și fiabilitate, și se fac presiuni asupra companiilor care, la rândul lor, au cerut schimbări de la partenerii lor logistici. În același timp, furnizorii de logistică nu s-au culcat pe lauri și au încercat să se adapteze la o nouă lume a comerțului în continuă schimbare. Pentru a rămâne înaintea concurenței, trebuie să introducă inovație în serviciile lor și să încerce să răspundă oricăror preocupări ale consumatorilor finali.

Siguranța rutieră

Regulamentul UE 2019 privind siguranța generală a vehiculelor (UE, 2019) introduce o gamă de măsuri de îmbunătățire a siguranței rutiere pentru autoturisme, vehicule utilitare ușoare, autobuze si camioane. Acesta impune mai multe sisteme de siguranță, șapte dintre ele devenind obligatorii pentru toate camioanele noi din iulie 2024 (EC, 2022): asistență la viteză (ISA), care alertează șoferul dacă depășește limita de viteză; camere de filmare, pentru o imagine de ansamblu asupra obiectelor și persoanelor din spatele vehiculului; detectarea atenției, oferind un avertisment șoferului în caz de somnolență; semnal de oprire de urgență, care avertizează utilizatorii drumului dacă un vehicul din față frânează puternic; măsuri de securitate cibernetică; detectare și avertismente pentru prevenirea coliziunilor cu pietonii sau bicicliștii; sistem de monitorizare a presiunii în anvelope, raportând pierderea presiunii în anvelope în timp real. Toate acestea sunt deja funcționale pe multe vehicule livrate în ultimii ani, deci nu vor fi o surpriză absolută.

Modificări legislative

Rămâne de urmărit orice modificări de reglementare sau politici legate de transportul rutier, standardele de emisii și dezvoltarea infrastructurii. Reglementările joacă un rol crucial în modelarea direcției industriei. Ele dau direcția, sensul și viteza pe care o vor avea schimbările. Cine le prinde din vreme și înțelege mai bine are mai multe șanse de succes.

Dan ATHANASIU

dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.